Muff1n Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Hei! Jeg driver å tar tungsykkellappen og driver å ser på sykkler. har aldri kjøpt en mc før, og er litt usikker på hva man burde se etter når man skal kjøpe en ny mc. Tenker da på salgstriks, feller man kan gå i og hvordan gjøre ett godt mc kjøp. Har fått ett godt øye til "classic/nakne" sykkler, billigere enn R og rimeligere å forsikre. Jeg er 21 i oktober og har ikke kjørt noe mc før, derfor blir det ganske dyr forsikring. Det er en sykkel jeg vurderer å ta lån til å kjøpe, men en del ting jeg som ligger under vurderingen. - Sent i sesongen - Forsikring hele viter? - Omregistreringsavgift - prisklasse jeg vurderer en Suzuki GSR 600 2010 mod grunnet fint utseende, lav forsikring og ABS. ta en titt på denne og fortell meg hva dere synes? http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=36056577 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 (endret) Du er klar over at sykkelen du linker til er registrert som 34 hester, altså mellomtung? Den trekker sikkert greit som den er, men det er altså ikke en tung sykkel pdd. Omregistrering til fulleffekt vil koste 15571 i avgift til tollvesenet dersom dato for førstegangsregistrering er før dags dato for to år siden, eller 18907 dersom den er registrert etter dags dato for to år siden. Jfr http://toll.no/templ...&epslanguage=no I tillegg kommer omkostninger ved å faktisk utføre statusendringen, kontakt merkeverksted for prisestimat. Dette er altså hvis du vil ha mulighet til å utnytte den motoreffekten sykkelen kan by på. Effekten kan alltids endres på et senere tidspunkt, og avgiften til tollvesenet synker hver gang sykkelen har bursdag. Jeg bare nevner dette, vet ikke om det er vesentlig for deg, men det er jævlig kjekt å være klar over at du her bare får en 34 hester "forkledd" som en 98 hester. Å faktisk få 98 hester ut av den koster endel ekstra, om du gjør det lovlig selvsagt edit: Hva angår forsikring, koster den faktisk en ørliten slant mer enn min Kawa ER-6f i premie hos Gjensidige (i underkant av 8000 for kasko med 4000 egenandel for min del, rabatter inkl). Det er kun snakk om noen få hundrelapper i året riktignok, poenget er at det at sykkelen mangler kåpe er ikke ensbetydende med at det ikke er en R-sykkel. At den er plombert har forøvrig heller ikke noe å si på premien, merkelig nok. Forsikringen vil være den samme uavhengig av om motoren yter 34 eller 98 hester. Endret 11. august 2012 av srbz 1 Lenke til kommentar
Muff1n Skrevet 12. august 2012 Forfatter Del Skrevet 12. august 2012 (endret) Tusen takk for svar! dette hjalp virkelig, hadde ingen anelse om at det var slik! hadde gått på en smell der, takk igjen! har du noen andre tips? angående å ikke kjøpe katta i sekken? virker som du har peiling ^^ ang. registrerte hk vil altså denne være et mye bedre kjøpt? den har jo nesten samme prisen: http://www.finn.no/f...nnkode=36331234 evt. http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=35939812 Endret 12. august 2012 av Muff1n Lenke til kommentar
srbz Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 (endret) Jeg er ikke veldig dreven i kjøp/salg-gamet selv, jeg er ikke engang ferdig med lappen, men min Kawa er også plombert. Den er riktignok noe eldre og har "kun" 72 hester originalt, så den var langt billigere avgift på. Synes dog ikke den Suzukien så så halvgale ut med unntak av plomben. Du har nok endel futt i 34 hester på 183 kg tørrvekt. Sykkelen er også relativt ny, men den har gått et stykke til å kun være to år gammel. Ser ut som en ganske god pris for en slik sykkel dersom plomben ikke plager deg. Den andre GSR 600 du har funnet ser heller ikke så ille ut mtp motoreffekt, men denne er jo også noe eldre og har gått et stykke lenger. Likevel, det er nok best å prioritere en godt vedlikeholdt sykkel fremfor en med lav km stand. En godt hold sykkel som har kjørt et stykke, men er nylig overhalt, er nok et tryggere kjøp enn en som har blitt grisekjørt over en kort periode, for å sette det på spissen Ang. forsikring: Sjekk litt rundt hos diverse forsikringsselskaper hva du får i premie hos dem. Selv har jeg sjekket If, Storebrand, NAF, Gjensidige og Tryg, og valget faller helt klart på Gjensidige for min del, bl.a. fordi jeg har flere forsikringer hos dem, diverse rabatter pga. meldemsskap i div. organisasjoner, og fordi de ikke er så nøye på garasjeparkering. Flere av disse selskapene sjekker deg opp basert på fødselsnummer, og kontrollerer automatisk hvilke rabatter du kan få. F.eks. gir Storebrand meg rabatt pga. avtale med arbeidsgiver, likevel ble permien hinsides pga. R-sykkel og diverse andre forhold (ikke garasjeparkering, jeg var under 24 da jeg sjekket prisen osv). De skulle ha 18000 årlig for samme forsikring Gjensidige tar drøyt 7000 for. Og du bør strengt tatt ikke vurdere noe annet enn fullkasko for en sykkel i denne prisklassen imho. Det er tross alt ansvarsbiten av forsikringen som er dyr. Endret 12. august 2012 av srbz 1 Lenke til kommentar
Muff1n Skrevet 12. august 2012 Forfatter Del Skrevet 12. august 2012 ja utelukker den med plombering jeg tenker mer på den andre suzukien, som nettop har vært på "storservice" likte den! er ikke så glad i frontlykten til kawa.. forsikringsmessig har jeg også sett på gjensidige mest pga at jeg også har andre forikringer der. de gir ganske rimelige forsikringer i det jeg har erfart pluss at jeg har bonus der. tusen takk for svar og hjelp! hadde ingen anelse om at det ville bli så dyrt å ta ut plomben.. En annen ting med forsikringen er jo det om det går ann å bare forsikre i sommerdelen? bare ha forsikringen et par mnd istedefor hele året! Lenke til kommentar
srbz Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Ansvarsforsikring er påbudt, det må du ha hele året. Du kan sannsynligvis bytte til ansvarsforsikring selv når du setter sykkelen inn for vinteren, men forsikring er du nødt å ha uansett hvis du vil beholde skiltene på. Foreløpig har jeg kun ansvar på min egen sykkel, frem til lappen er i boks. Nærmer meg oppkjøring nå, så jeg har kontaktet Gjensidige for å få omgjort til kasko, så bytter jeg kanskje tilbake til ansvar igjen om noen mnd, frem til neste vår 1 Lenke til kommentar
Muff1n Skrevet 12. august 2012 Forfatter Del Skrevet 12. august 2012 Genialt! der er det penger å spare! Lurte på enda en ting ang lappen, jeg har oppkjøring neste onsdag og jeg blir 21 i oktober.. Må jeg vente til neste sesong før jeg kan kjøre tung eller gjelder det året man fyller? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Det gjelder vel fra den dato du fyller, så du får ikke kjørt årntli' tung før i oktober, og da nærmer vel sesongen seg slutt litt avhengig av hvor i landet du bor. 1 Lenke til kommentar
Muff1n Skrevet 12. august 2012 Forfatter Del Skrevet 12. august 2012 ja sesongen er nok ferdig her da, bor i Bodø, så sesongen slutter i september ish. takk for alle svar, veldig hjelpsomt ^^ Lenke til kommentar
Petter22 Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Bare husk å bli ferdig med lappen i år, da aldersgrensen øker til 24 år fra 2013.... 1 Lenke til kommentar
Muff1n Skrevet 13. august 2012 Forfatter Del Skrevet 13. august 2012 Ja har hørt om det! måtte skynde meg å ta den i år takk for tipset! Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Bare husk å bli ferdig med lappen i år, da aldersgrensen øker til 24 år fra 2013.... Er dette fastsatt nå? Jeg fikk høre for litt over en uke siden at forslaget lå ute til høring. Lenke til kommentar
MaxLehm Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 (endret) Når det gjelder kjøp av bruktsykkel skjønner jeg ikke at folk ofte er så bekymret for om den har gått noen km. De fleste moderne motorsykkler tåler lett å gå ett par hundre tusen km, selvfølgelig forutsatt at servicer er fulgt og sykkelen generelt er passet godt på. Når det over her nevnes at en sykker som er gått 15600km på knappe to år er mye, tenker jeg at det er vel heller ganske passe. Sjøl kjører jeg 10-12 000km i året, og bruker sykkelen til å kjøre på treff, ferie + kveld og helgeturer. Den blir nesten alldri brukt til å kjøre til jobb. Vist man kjører mindre enn 6-8000 i året så børe en kanskje vurdere om det er verdt det så dyrt som det er med MC i norge... Endret 16. august 2012 av MaxLehm 1 Lenke til kommentar
MaxLehm Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Ett tips når du skal kjøpe sykkel er å få prøvekjørt de sykklene du vurderer (og kanskje noen helt andre, ikke sikkert den sykkelen du tror passer er den beste for deg) Prøv også å få prøvekjørt litt langt, og lenge, helst minst 2 timer, DA kjenner du om den passer ergonomisk. 1 Lenke til kommentar
Muff1n Skrevet 10. september 2012 Forfatter Del Skrevet 10. september 2012 Ser på en sykkel nå som jeg tenker jeg skal dra å ta en titt på. Noen som har noen erfaringer eller tips til hva jeg kan se på? http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=37012406 Lurer også litt på ang. lån. må man ha pant i sykkelen for å ta lånet? må man da ha fullkasko hele året? hvordan eller hvor kan jeg finne det billigste lånet? siden jeg er såpass ung, kan det være en fordel å få noen eldre i familien feks. bestefar til å ta lån for meg for gunstigere lån? Lenke til kommentar
minigrill Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 24 år for å ta lappen? Det er dårlig stemning her i går'n Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Apropos å ta av forsikringen i vinterhalvåret så er ikke det nødvendigvis så veldig mye penger spart, fordi premien er ikke 50% på vinter og 50% på sommer. Kort fortalt er det sesongjustert pris der du betaler mindre om vinteren. Slik er det fordi motorsykler blir brukt mindre om vinteren Det betyr også at du betaler en større andel om sommeren når du bruker motorsykkelen mest. Tror dette er ganske vanlig praksis nå. 1 Lenke til kommentar
Steffenss Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 (endret) Anbefaler å ha Delkasko hele året, det dekker jo Tyveri og brann om noe sånt skulle skje. og en sykkel med 4-taksmotor som har gått 20-40,000 km er ikke så mye, verre om det er 2-taksmotor. Kasko er ikke noe du trenger, men ansvarforsikring er påbudt om du vil beholde skiltene. Endret 11. september 2012 av Steffenss 1 Lenke til kommentar
iam Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Går det ann å fryse forsikringen om vinteren? At man leverer skiltene til vegvesenet når sesongen er ferdig (hva skal man med de uansett?) og så hente de igjen når snøen har smeltet? 1 Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Lite poeng å gjøre det, forsikringen på en mc på vinteren er ikke mange kronene uansett. Hadde det vært mye å spare på det så tror jeg de aller fleste hadde gjort det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå