TMB Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 (endret) Hei, har en helflaske med Jäger stående (romtemperert) som er tatt 2 shotter av. Hvor lang tid tar det før den evnt. blir dårlig? Takker. Endret 11. august 2012 av TMB Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Fryktelig lenge. Kanskje den mister litt smak hvis den står et år eller to, men den vil aldri bli farlig. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Sikkert til Dovre faller. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Jeger har 35% alkohol og ingen typiske ingredienser som forderves lett. Regner med at den kan stå minst 3 år etter at korken et åpnet, særlig om den står i kjøleskap. Den kan smake litt mattere og slappere ettersom årene går, men den blir verken farlig eller dårlig. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 (endret) Jeg tar meg friheten til å komme med et noe relatert spørsmål. Hva med vin? Forskjell på rød og hvit? Forskjell på korkkork og skrukork? Jeg bruker ofte gammel, åpnet vin i sauser og det smaker i hvert fall ikke vondt, men ville den også vært drikkbar? Endret 12. august 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Jeg tar meg friheten til å komme med et noe relatert spørsmål. Hva med vin? Forskjell på rød og hvit? Forskjell på korkkork og skrukork? Rødvin: Står en billigrødvin for lenge kan korken "råtne" og gi kork i vinen. Det er ikke så bra. Ellers er det kjent at jo mer luft væsken kommer i kontakt med, jo verre blir det. En vin kan være helt fin i 4 timer etter åpning, men lar man den stå over natta er det nok av folk som vil nekte å drikke den. Den blir rett og slett "sur". Men for de fleste av oss mennesker tror jeg ikke vi ville reagert så mye på en vin som har stått i noen få dager. Det går fortsatt ned. Står den lengre enn det vil jeg ikke anbefale å drikke den, men det finnes nok folk som ikke synes det er noe galt heller. Altså ganske individuelt. Uansett et usannsynlig tema. Drikker man rødvin, drikkes den opp samme dag. Unntaket er selvfølgelig pappvin, som kan spares og holde seg godt lenge. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Uansett et usannsynlig tema. Drikker man rødvin, drikkes den opp samme dag. Unntaket er selvfølgelig pappvin, som kan spares og holde seg godt lenge. Er nok usannsylig for noen, men det er ikke alltid like lett å vite hvor mange flasker en skal åpne. Særlig når en har drukket litt og dømmekraften svekkes; lett for å åpne en flaske til før en får et "moment of clarity" og skjønner at det er på tide å finne sengen. Uansett, takk for svar. Jeg har brukt opp til 5-6 dager gammel vin i saus, men tror ikke jeg har drukket gammel vin, og skjønner, ut i fra det du sier, at det ikke er vits i heller. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Lagring av vin avhenger mest av vinen selv enn av korktypen. Mange viner har indikasjon på flasken om hvor lenge de kan lagres, ellers er det lett å finne informasjon på nettet. Jevn og kjølig temperatur er lurt om den skal stå i mange år. Åpnet vin kan stå opptil en uke om man pumper ut luften og setter den i kjøleskapet. Ellers er det bare å lukte på den og så smake litt. Smaker den godt så er den god. Skal du bruke vinen i saus så bør du likevel smake på den. Om den er for sur kan den påvirke sausen negativt. Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Hell vinrestene på isbitposer og legg dem i frysen hvis du skal bruke dem til mat. Gi gjerne vinen et oppkok før du fryser, da blir du kvitt alkoholen som du ikke vil smake i sausen, og du kan redusere/konsentrere vinen. Jeg lager ofte større mengder med saus-starter for bearnais, hollandais, rødvinssaus o.l. og har i fryseren, da er det bare å slenge et par isbiter i kjelen og montere sausen. Hjemmelaget fortere enn posesaus. K 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå