Bearar Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Hei. Jeg er i ei lita knipe. Jeg skrev under leieavtale den 8/8, og oppdaget dagen etter at jeg hadde fått tilbud om en studentbolig nærmere studiestedet. Gjorde leietaker oppmerksom på situasjonen og at jeg helst hadde håpet på en gjensidig enighet om bryting av avtalen. Fikk svar innen kort tid om at leietaker da skulle kansellere depositumskontoen og at jeg evt. måtte betale utgiftene til dette. Det stod også at kontrakten fremdeles var gyldig. Jeg tolket dette svaret som at det gikk i orden, og jeg svarte med at jeg skulle dekke denne depositumsutgiften. Dagen etter fikk jeg svar om at mitt ønske ble tolket som en oppsigelse og at jeg derfor må bo der fram til og med oktober. Jeg blir også gjort oppmerksom på at leietaker hadde måttet avvise flere andre søkere fordi det virket som jeg helt sikkert ville ha leiligheten. De to største grunnene til at jeg ikke ønsket første leilighet var pga distanse til skolen. Jeg sliter med en sykdom i føttene og jeg vil sannsynligvis operere i skoleåret og være med gips og krykker. Jeg skrev derimot under avtalen og akkurat denne biten ville gått bra. Det som derimot var negativt, er at jeg må personlig møte opp i Oslo for å møte opp til opprettelse av depositumskonto (dette ble jeg gjort oppmerksom på da jeg kom hjem etter en 9 timers biltur. Dette har jeg rett og slett ikke muligheten til før skolestart/leieavtalen starter. Jeg forstod det som at opprettelse av denne kontoen kunne skje pr mail/post. Vi tok også kopi av min legitimasjon til dette. Har jeg lov til å flytte inn og bo ut fristen, uten å ha betalt depositum? (jeg har ingen mulighet til å vise ansiktet mitt i Oslo før skolestart) Jeg trodde brytelsen skulle gå i orden for begge parter, da leietaker også hadde sagt at mange hadde ringt på leiligheten, og at det derfor sannsynligvis ikke ville være et problem å finne en ny leietaker. Og også det at jeg sa ifra dagen etter. Jeg har kjempe dårlig samvittighet for leietaker og jeg forstår godt situasjonen, bare så det er sagt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 1: Du er leietaker. Den du leier av er huseier eller utleier. Når du blander disse blir det veldig forvirrende. 2: Situasjonen er at du har bundet deg til en kontrakt som du nå må bryte. Du må dermed erstatte de tap huseier lider som følge av dette. Huseier har en tapsbegrensningsplikt. Det vil si at han forplikter seg til å prøve å finne en ny leietaker. Dette innebærer at han skal kontakte alle de han måtte si nei til tidligere, og evt. avertere på nytt. Du må selvfølgelig betale for ekstra annonser. Du må betale leie fram til ny leietaker flytter inn. Siden du ikke flytter inn overhodet er det jo ikke behov for depositumkonto. At du skal måtte dra til Oslo for å opprette det (og betale for å opprette det) ser jeg ingen grunn til. Det er tross alt huseier som skal betale for depositumkonto, ikke du. Han kan ikke både kreve deg for negativ kontraktsinteresse (opprettelse av depositumkonto) og positiv kontraktsinteresse (tapte utleieinntekter). Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med huseier og be ham om å ringe samtlige potensielle leietakere han tidligere har sagt nei til, snarest. Evt. kan du be om telefonnummeret/kontaktinfoen deres og tilby deg å gjøre dette for ham. I tillegg bør han legge ut ny annonse, det koster ikke mye. Sannsynligvis kommer han til å få den leid ut igjen mer eller mindre umiddelbart. Du skal ikke trenge betale leie mer enn noen dager. 3 Lenke til kommentar
Lightbulb Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 (endret) Det trådstarter egentlig spør om er om han kan flytte inn, og bo ut oppsigelsestiden uten å ha betalt depositum. Slik jeg tolker innlegget ønsker ikke TS å bryte kontrakten slik situasjonen er nå, dermed blir det heller ikke aktuelt for huseier å kreve erstatning. Endret 11. august 2012 av Lyskaster Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 11. august 2012 Forfatter Del Skrevet 11. august 2012 1: Du er leietaker. Den du leier av er huseier eller utleier. Når du blander disse blir det veldig forvirrende. 2: Situasjonen er at du har bundet deg til en kontrakt som du nå må bryte. Du må dermed erstatte de tap huseier lider som følge av dette. Huseier har en tapsbegrensningsplikt. Det vil si at han forplikter seg til å prøve å finne en ny leietaker. Dette innebærer at han skal kontakte alle de han måtte si nei til tidligere, og evt. avertere på nytt. Du må selvfølgelig betale for ekstra annonser. Du må betale leie fram til ny leietaker flytter inn. Siden du ikke flytter inn overhodet er det jo ikke behov for depositumkonto. At du skal måtte dra til Oslo for å opprette det (og betale for å opprette det) ser jeg ingen grunn til. Det er tross alt huseier som skal betale for depositumkonto, ikke du. Han kan ikke både kreve deg for negativ kontraktsinteresse (opprettelse av depositumkonto) og positiv kontraktsinteresse (tapte utleieinntekter). Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med huseier og be ham om å ringe samtlige potensielle leietakere han tidligere har sagt nei til, snarest. Evt. kan du be om telefonnummeret/kontaktinfoen deres og tilby deg å gjøre dette for ham. I tillegg bør han legge ut ny annonse, det koster ikke mye. Sannsynligvis kommer han til å få den leid ut igjen mer eller mindre umiddelbart. Du skal ikke trenge betale leie mer enn noen dager. Takk for fyldig og godt svar. Tingen var at jeg underskrev kontrakten. Så dro vi til nærmeste bank for å ordne depositumskonto. Dette gikk ikke, fordi huseier ikke hadde bankkonto i denne banken. Vi tok da kopi av mitt legitimasjon og jeg ble fortalt at vi skulle gjøre dette over post/epost. Altså scanne, skrive ut -> underskrive -> sende til utleier -> sende til bank i Oslo. Da jeg kom hjem hadde jeg fått mail om at jeg måtte til Oslo for at opprettelsen skulle gå, å vise meg selv... Dette syntes jeg var tungvindt og jeg ble helt ærlig dritt lei etter å ha kjørt 18 timer det siste døgnet. Jeg har derimot fått tilbud fra utleier om en forskuddsbetaling på 2 1/2 mnd leie (ut oppsigelsestiden) og at jeg da ikke trenger betale depositum. Frist fra studentskipnaden er i dag. Jeg må nok pent takke nei, slik som dette ser ut til å gå... Lenke til kommentar
Lightbulb Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Det Herr Brun forsøker å gjøre deg oppmerksom på er at du kan bryte den eksisterende leiekontrakten - med de konsekvenser dette vil få - slik at du eventuelt kan takke ja til boligen du har blitt tilbytt av studentskipnaden. Til syvende og sist er det mulig at dette vil være den beste løsningen i din situasjon. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Si til huseier at du ønsker å si opp leieavtalen. Dersom den er standard, vil det være 3 måneder oppsigelse på den. Du plikter å i verste fall betale leie for disse 3 månedene selv om du ikke bor der Tilby deg å hjelpe huseier å finne en ny leietaker til å erstatte deg - du plikter også å betale eventuelle merkostnader huseier har med dette (ny annonse på Finn, i avis, etc.) Siden du ikke har tenkt å bo der, hør med huseier om dere kan droppe depositum. Hvis han ikke er veldig vanskelig, burde ikke det være noe problem Siden markedet er slik det er, vil nok huseier snarlig finne en ny leietaker, og du vil dermed kunne slippe unna med å betale leie kun for de dagene i fra din avtale begynte og til ny leietaker flytter inn. Jeg ville ikke takket nei til den samskipnadsleiligheten din - dette er slettes ikke så håpløst som det virker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå