Gå til innhold

WD harddisk holder på å ta kvelden..?


JoaJoa

Anbefalte innlegg

Har en Western Digital 80 GB 8MB chache. Den har oppført seg rart i det siste. I morges startet jeg opp maskinen satte på winampen og spilte musikk. Gikk opp å spiste, da jeg kom ned igjen, rørte jeg på musa og maskinen restartet. Gjorde det samme en gang til, kom ned og da var bare winampen oppe, alt annet var borte, startlinjen osv. Kunne ikke gjøre noen ting. Restartet nok en gang, men da fikk jeg feilmelding om at ntoskrnl.exe manglet. Måtte reparere windows eller no, stod det. Restartet, og fikk ei ny melding "filen windowssystem32configsystem" mangler...?! restartet og da stod det at det var primary harddisk fail. Skrudde av maskinen, startet opp i win 98, da jeg bruker win xp til vanlig, og alt fungerte, prøvde å ta en scandisk på winxp stasjonen, og fant en del feil, noen krysskoblede filer osv. Men maskinen fryser når jeg skal reparere en bestemt feil. Lastet ned diagnostic tools fra western sine sider, og kjørte en extended test, da fikk jeg:

 

"Too many errors found, please contact western digital support"

feilmelding 0225."

 

Hva bør jeg gjøre? Disken er kjøp i mai 2002. Har jeg garanti på den? eller skal jeg sette igang med en lavnivåformatering? 0'er til hele disken..

 

Håper noen kan hjelpe. På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro du har garanti på den, hvis ikke gjelder vel kjøpsloven så lenge den er kjøpt i norge. Høres ut som disken holder på å ta kvelden ja. Lavnivå-formatering er ikke noe som skal gjøres på dagens moderne IDE disker. Har du husket å ta backup?? Ville ihvertfall gjort det så fort som mulig hvis det går an (f.eks sette disken i en annen maskin og flytte filer). Vil tippe at selgeren ikke gidder å bry seg med å reparere disken og gir deg heller en ny.

Lenke til kommentar

Takk for svaret ja :)

Holder på å tar backup som bare det nå, brenner ut, og flytter over på andre harddisker. Den er kjøpt på komplett Mai 2002, så jeg har vel krav på en ny en?

 

Hva kan skje hvis jeg skriver 0'er til hele disken med programmet som ligger på western sine sider? har hørt det ikke er bra, men hva kan gå galt? kan jeg i det minste forsøke før jeg sender den tilbake? hvorfor skal man ikke lavnivåformatere dagens disker?

Lenke til kommentar
Takk for svaret ja :)

Holder på å tar backup som bare det nå, brenner ut, og flytter over på andre harddisker. Den er kjøpt på komplett Mai 2002, så jeg har vel krav på en ny en?

 

Hva kan skje hvis jeg skriver 0'er til hele disken med programmet som ligger på western sine sider? har hørt det ikke er bra, men hva kan gå galt? kan jeg i det minste forsøke før jeg sender den tilbake? hvorfor skal man ikke lavnivåformatere dagens disker?

 

Det er vel egentlig 1 års garanti på disse diskene... :(

men reklamasjonsrett har du jo, men kanskje vanskelig å bevise....

 

Dagens disker skal ikke lavnivå formateres pga at du kan ødelegge sektor og cluster strukturen. Det pga. at nye disker ikke adresseres som de gamle gjorde.

Men programmet på wd kan prøves. IBM sitt fixer iallefall en del cluster.. eller merker de ubrukelig.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Programmer som ligger på diskprodusentens sider er selvsagt ikke skadelig for disken.

Misforståelsene kommer av at begrepet "low level format" kan bety mye forskjellig. Før i tiden betød det å definere hvor hvert spor og sektor skulle ligge. Men med dagens teknologi kan slikt kun skje på fabrikken, og eventulle forsøk på å gjøre dette selv vil være skadelig.

Lenke til kommentar
Okej, så det vil si med andre ord at jeg kan ikke skade disken ved å bruke "Data Lifeguard v10.0" som ligger på western sine sider? For der har man nemlig muligheten til å skrive "zero's" til hele disken..

 

http://www.wdc.com/en/index.asp står det noe 3 year waranty, men det er kanskje på de nye Serial ATA diskene.. ?

 

 

Nei, det proget kan ikke skade, da det er utgitt av prdusenten selv.

Og, du bør kanskje eventuelt finne firmware hos WD og oppdare disken.

Lenke til kommentar

Ikke gjør noe som helst med disken din, bare kontakt komplett så får du ny men du må kontakte de først for å få rma nummer. Du har vel konto der? logg inn på kontoen på komplett så følger du bare instruksene der.

 

Jeg har aldri hatt problemer med retursaker hos komplett, så du skulle vel heller ikke oppleve noen problemer bare du følger reglene for retur.

 

Du får til og med dekket frakta, etter at du har fått innvilget retur på disken din går du på posten å sender pakken med norgespakken ta kopi av kvitteringen (det gjør postmannen for deg om du er snill) skriv opp navn og adresse samt at du vil ha returfrakten satt inn på din konto XXXXXXXXX legg den oppi pakken å send til komplett :)

 

Det er jo på grunn av retursaker jeg handler på komplett eller ps.Det er verdt hver krone man må betale extra :)

 

Bare for gøy, prøv å reklamere på itbutikken en gang :evil:

 

Du må selvfølgelig teste på alle mulige måter først, slik at du ikke får den i retur, om komplett ikke finner feil på den. Da må du dekke frakt og test gebyr selv.

 

Så moralen er: test test og test.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...