Gå til innhold

Feil temperaturer på yr.no?

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det meldes rundt 26 grader i Kroatia de nærmeste dagene på yr.no. Følger spent med på dette, siden vi reiser dit i morgen kveld. Men jeg har snakket med mange som sier at temperaturene som vises på sider som yr.no er sterkt underdrevet. Sant eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Temperaturer som yr.no varsler (også de som har vært) er målt på profesjonelle værstasjoner. Disse er konstruert på en helt bestemt måte og er plassert helt fritt og eksakt antall cm over bakken, og viser normalt lavere temperatur enn gradestokken på husveggen. Måten en målestasjon er laget på følger internasjonale regler. Lokale variasjoner kan også være betydelig, f.eks vil temperatur inne i en by kunne være betydelig høyere, mens temperaturen i strandområder (kysten) kan være lavere.

Men min erfaring med yr.no og reiser til andre land er at den treffer relativt bra, og jevnt over langt bedre enn de fleste andre værtjenester. Faktisk er det slik at mange fra andre europeiske land bruker yr.no i stedet for eget land sine tjenester. Har både med tilgangen (fri), og kvaliteten på tjenesten.

Yr.no er uten tvil verdens beste værtjeneste når det gjelder dataomfang og antall steder det varsles for. Trolig også når det gjelder kvalitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De meldte 27-29 grader de dagene vi var på kypros, men hver dag hadde mer enn 30 grader, kanskje opp mot 34 før vi dro. Når vi satt på bussen, så var temperaturen oppe i 37 grader.

Tror nok det at yr er litt snill i målingene sine. Melder de 15 grader, så ser jeg for meg at det gjerne blir mer, og ha de meldt noe regn, så trenger det ikke å regne den dagen :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

værmeldinger er basert på beregninger og som det sies temperaturmålinger på en værstasjon er litt anderledes enn termometer som er plassert på veggen e.l. da det som oftest vil være varmere nært en vegg enn det er i et åpent område.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...