DeTomaso Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Snakk om molboland!! Jeg og fruen kom fra Istanbul i dag, og før vi reiste derfra handlet vi oss en finere cognac + en annen flaske brennevin samt noe kosmetikk på taxfree. Fikk posen forseglet med kvittering inni posen. På Gardermoen handlet vi et par vinflasker og fikk selvsagt disse også forseglet. Skulle så videre innenlands, og ante fred og ingen fare i og med at vi var godt innenfor kvoten. Når vi så kom til sikkerhetskontrollen stod det så en overivrig kontrollør som sjekket posene og ba meg komme rundt disken til ham. Her fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne få med meg flaskene og kosmetikken som lå i posen fra Istanbul???!! Jeg ble selvsagt overrasket og tenkte at mannen tullet med meg... Men jeg kom ingen vei med mine fortvilte forespørsler og måtte dra videre uten varene. (det var 15 minutter til flyet skulle dra...) Hva i all verden er dette slags regel? Hvor finner man informasjon om at man ikke kan ta med seg slike varer fra Tyrkia? Hva er isåfall begrunnelsen til at det finnes en slik regel? Hvilke rettigheter har man dersom varene er fratatt oss uten tilstrekkelig grunn? Håper noen av dere har mulighet til å gi noen snarlige betraktninger/svar på dette... Jeg aner ikke hvor jeg skal finne konkret informasjon om dette (klarer ikke å finne noe på tollvesenets sider ihvertfall)... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Dersom du kommer med fly fra et land utenfor EU / EØS / Sveits, kan du ha med deg væskeholdige varer inn i EU / EØS / Sveits dersom du ikke skal reise videre fra den lufthavnen du kommer til. Skal du reise videre, må du gjennom sikkerhetskontrollen og all væske i håndbagasjen - utover den lovlige plastposen - vil bli beslaglagt. Det hjelper ikke at du oppbevarer den i forseglet pose når den ikke er forseglet innenfor EU / EØS / Sveits. 1 Lenke til kommentar
DeTomaso Skrevet 10. august 2012 Forfatter Del Skrevet 10. august 2012 Takk for kjapt svar... Hvor er logikken i dette?? Hva er det som gjør at det er greit å ha det med seg inn til en lufthavn, men ikke greit å ta det med videre til en annen lufthavn i Norge?? Dersom det finnes en god begrunnelse blir jeg meget imponert... Heia Norge!! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Det ligger vel i kortene at det ikke er norske regler, men felleseuropeiske. 2 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Rimelig utrolig at det ikke er lagt inn et unntak. Helt tullete. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Mye mulig, men reglene er enkelt tilgjengelig, så å klage på at man blir fratatt varene gir ikke mye sympati. 1 Lenke til kommentar
DeTomaso Skrevet 10. august 2012 Forfatter Del Skrevet 10. august 2012 Greit at det er felleseuropeiske regler, men vi er vel sikkert de eneste som følger dette regulativet... Det er altså greit å ta varene med seg til f.eks Gardermoen, men dersom du skal videre innenlands så er varene plutselig kjempeskumle!!?? Er det mulig? Lenke til kommentar
JRL Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Dette tror jeg gjelder alle land som ikke er med i Schengen avtalen. Lenke til kommentar
JRL Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Greit at det er felleseuropeiske regler, men vi er vel sikkert de eneste som følger dette regulativet... Det er altså greit å ta varene med seg til f.eks Gardermoen, men dersom du skal videre innenlands så er varene plutselig kjempeskumle!!?? Er det mulig? Du blir ledet ut av CSRA området til flyplassen, og flyet som kommer fra tyrkia blir regnet som "urent", samt alle pasasjerer og bagasjer, og dermed alt flytende. fly crew har ikke lov til å bevege seg på normalt CSRA område etter de har landet, uten oppsyn av security. 1 Lenke til kommentar
DeTomaso Skrevet 10. august 2012 Forfatter Del Skrevet 10. august 2012 Mye mulig, men reglene er enkelt tilgjengelig, så å klage på at man blir fratatt varene gir ikke mye sympati. Er ikke enig med deg at reglene er så enkelt tilgjengelig... det er jo en regel som ikke finnes fornuftig, så det burde være en regel som eksplisitt informeres om, da det ikke er enkelt å lese seg til dette. Jeg måtte faktisk lese det et par ganger før jeg forstod hva de mente (mulig det er fordi jeg ikke klarer å forstå hva i all verden som kan være begrunnelsen til at det er laget en slik regel). Lenke til kommentar
DeTomaso Skrevet 10. august 2012 Forfatter Del Skrevet 10. august 2012 Greit at det er felleseuropeiske regler, men vi er vel sikkert de eneste som følger dette regulativet... Det er altså greit å ta varene med seg til f.eks Gardermoen, men dersom du skal videre innenlands så er varene plutselig kjempeskumle!!?? Er det mulig? Du blir ledet ut av CSRA området til flyplassen, og flyet som kommer fra tyrkia blir regnet som "urent", samt alle pasasjerer og bagasjer, og dermed alt flytende. fly crew har ikke lov til å bevege seg på normalt CSRA område etter de har landet, uten oppsyn av security. Men det er altså greit å ta med seg varer ut av flyplassen, eller å legge disse i innsjekkingsbagasjen, for så å sende dem med det samme innenlandsflyet som du ikke får lov å ha med deg varene i dersom de følger med som håndbagasje?? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Jeg hentet infoen fra "regler om væske i håndbagasje", http://www.dutyfree.no/trn/trncms.nsf/pages/kvoter_regler.html. Det ligger brosjyrer på alle flyplasser, og man må nærmest bevisst prøve å ikke finne info om det for å overse det. Greit at det er felleseuropeiske regler, men vi er vel sikkert de eneste som følger dette regulativet... Det er altså greit å ta varene med seg til f.eks Gardermoen, men dersom du skal videre innenlands så er varene plutselig kjempeskumle!!?? Er det mulig? Du blir ledet ut av CSRA området til flyplassen, og flyet som kommer fra tyrkia blir regnet som "urent", samt alle pasasjerer og bagasjer, og dermed alt flytende. fly crew har ikke lov til å bevege seg på normalt CSRA område etter de har landet, uten oppsyn av security. Men det er altså greit å ta med seg varer ut av flyplassen, eller å legge disse i innsjekkingsbagasjen, for så å sende dem med det samme innenlandsflyet som du ikke får lov å ha med deg varene i dersom de følger med som håndbagasje?? Ja, det er greit. Det er en hel haug med rare regler for flyplasser. Mange av dem er tilsynelatende ganske arbitrære. Dette er noe alle som er ute og reiser er klar over, derfor sjekker man det før man reiser. Alt annet er bare tull. 3 Lenke til kommentar
JRL Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Greit at det er felleseuropeiske regler, men vi er vel sikkert de eneste som følger dette regulativet... Det er altså greit å ta varene med seg til f.eks Gardermoen, men dersom du skal videre innenlands så er varene plutselig kjempeskumle!!?? Er det mulig? Du blir ledet ut av CSRA området til flyplassen, og flyet som kommer fra tyrkia blir regnet som "urent", samt alle pasasjerer og bagasjer, og dermed alt flytende. fly crew har ikke lov til å bevege seg på normalt CSRA område etter de har landet, uten oppsyn av security. Men det er altså greit å ta med seg varer ut av flyplassen, eller å legge disse i innsjekkingsbagasjen, for så å sende dem med det samme innenlandsflyet som du ikke får lov å ha med deg varene i dersom de følger med som håndbagasje?? Jepp. Gammel regel. Lenke til kommentar
CruellaDeVil Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Vi ble fratatt taxfree-varer da vi reiste fra Sør-Korea til Finland. Det var ikke lov å ha dette med i håndbagasjen, men hvis vi ville legge flaskene inn i bagasjen så var det greit. Var ikke noe problem for oss, ettersom det vi kjøpte ikke kosta noen ting, det var liksom bare det at regelen er så lite logisk (for meg). Vi sjekka det ikke fordi vi bare trengte noe å bruke de siste won på, men som sagt så gjorde det ingenting. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Dersom du kommer med fly fra et land utenfor EU / EØS / Sveits, kan du ha med deg væskeholdige varer inn i EU / EØS / Sveits dersom du ikke skal reise videre fra den lufthavnen du kommer til. Skal du reise videre, må du gjennom sikkerhetskontrollen og all væske i håndbagasjen - utover den lovlige plastposen - vil bli beslaglagt. Det hjelper ikke at du oppbevarer den i forseglet pose når den ikke er forseglet innenfor EU / EØS / Sveits. Knallgøy: Dersom man skal videre med innenriksfly når man kommer fra Sveits eller et EU-land som Spania og Hellas, så går det greit å få med seg en forseglet pose fra de landene, men ikke fra Tyrkia, for de ikke har visstnok ikke blitt godkjent som medlemsland i EU ennå? Samt det er en maksbegrensning på en pose per passasjer, man kan ikke kjøpe halve kvoten i Hellas og resten på innreise på Gardermoen, for da har en pose for mye? Lenke til kommentar
JRL Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Dersom du kommer med fly fra et land utenfor EU / EØS / Sveits, kan du ha med deg væskeholdige varer inn i EU / EØS / Sveits dersom du ikke skal reise videre fra den lufthavnen du kommer til. Skal du reise videre, må du gjennom sikkerhetskontrollen og all væske i håndbagasjen - utover den lovlige plastposen - vil bli beslaglagt. Det hjelper ikke at du oppbevarer den i forseglet pose når den ikke er forseglet innenfor EU / EØS / Sveits. Knallgøy: Dersom man skal videre med innenriksfly når man kommer fra Sveits eller et EU-land som Spania og Hellas, så går det greit å få med seg en forseglet pose fra de landene, men ikke fra Tyrkia, for de ikke har visstnok ikke blitt godkjent som medlemsland i EU ennå? Riktig, de følger ikke EU standarden av kontroll, og har derfor ikke den "fordelen" Men, jeg har vært under inntrykk at dette gikk under Schengen avtalen, altså den delen som går på luftsikkerhet, og det er ingen automatikk i at vist man er medlem av EU, så er man del av Schengen. Er det noen som har reist fra England eller Irland (non schengen land, men medlem av EU) og opplevd problemer med taxfree posen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå