Cruzative Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Første speilreflekskamera. Ser etter et allround kamera. Har sett på Canon 600D, Nikon D5100 og Nikon D3200. Var på elkjøp idag og prøveholdt disse: 600D, D5100 og D3100. Er D3100 lik D3200 i størrelse og alt det? For den passet best i handen, selvom (begge) Nikon kamera(ene) føltes så små og kompakte. Nå vet jeg ikke om det er noen fordel, siden alt inni blir pakket tettere liksom. D5100 føltes bra med fingeren på "utløseren", men ble litt kort med de andre fingrene som for såvidt borti linsen. 600D var omtrent motsatt av D5100, altså den var litt (for?) kort så fingeren kom et lite stykke forbi "utløseren", men bra på resten av fingrene. Pluss at dette huset var generelt større. Kommer til å bruke kit-objektivet til å begynne med, mens jeg lærer meg kameraets funksjoner. Bruk: (jeg vet at mange av de tingene jeg ønsker under, går mest på objektivet jeg bruker) Bilder av brytekamper (håndbak i hovedsak) Altså her går det fort, jeg vil fange opp uttrykkene i fjeset og musklene i armene. Men som sagt dette går fort, en kamp kan vare i 2 sekund (etter "GO" er det også litt reaksjonstid på bryterne så enda mindre tid enn det også) Portrettbilder: disse skal være så klare og skarpe som mulig. Innendørs og utendørs Gruppebilder: igrunnen samme ønske som portrettbilder, innendørs og utendørs Litt naturfoto: nærbilder og bilder med ganske lang avstand(landskap) De som er ramset opp over blir nok hovedbruken av kamera. Så hvilket mener dere proffe her inne passer best til mitt behov? (makspris for kamera og kit-objekt = 6000,-) Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Det høres ut som om du skal ta en del bilder i dårlig lys (håndbak foregår vel inne?), og du vil da trenge et kamera som takler høy ISO godt. I tillegg burde du ha et mer lyssterkt objektiv enn kitobjektivet. Eventuelt en ekstern blits. Til portrettbilder er det mye det samme som gjelder. ISO er kanskje ikke så viktig, men lyssterkt objektiv (gjerne på 50mm og opp) og blits er veldig greit. Tilgruppebilder inne trenger du vidvinkel....med mindre du bor i et palass av noe slag. Vidvinkler er sjeldent veldig lyssterk, og du vil derfor nyte godt av et kamera som ikke støyer for mye på høy iso, og/eller en ekstern blits. Til naturfoto (landskap) er ikke ISO og lysstyrke på objektiv så viktig. Her er det dynamikkomfang, oppløsning, skarphet også videre som gjelder. Et stativ vil være veldig greit å ha. Når det kommer til konkrete anbefalinger er jeg ikke helt oppdatert, men du vil komme langt med en lyssterk normalzoom + en ekstern blits og et stativ. Har du mer penger å svi av er det bare å si i fra så er det ikke noe problem å komme med dyrere anbefalinger. Av kamerahusene velger du det merket du liker best, som sitter best i hånden og som har det du trenger av objektiver og annet ekstrautstyr tilgjengelig. Lenke til kommentar
Windkin Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Hva med å kjøpe brukt? Da kan du få en del mer for pengene. Eksempel Nikon: D90: 3000,- nikkor 18-55 VR: 700,- nikkor 50mm f/1.8: 1000,- (bra portrettobjektiv med god lysstyrke) nikon SB-700 blits: 1500,- totalt: 6200,- Da er du litt over budsjett, men har en god pakke å starte med. Alle bruktpriser er ca priser hentet fra denne siden. Canonfolket kan sikkert komme med forslag for Canon utsyr som er i samme klassen. EDIT: Vet at dette var litt utenom det du ber om, men å kjøpe brukt er noe som mange kanskje ikke tenker på som en mulighet, men som kan gi det mye mer for pengene. D90 som jeg tok med i eksempelet er et litt større kamera enn de du nevner men har flere knapper for enklere betjening, er litt større og ligger sannsynligvis litt bedre i hånden. EDIT2: Et godt sted å starte dersom brukthandel er aktuelt. Endret 10. august 2012 av Windkin Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Hvor nært kan du komme disse bryterkampene? Knerykksreaksjonen min var Nikon 35mm f/1.8 - meget lyssterk, og skarp normal som jeg kan tenke meg egner seg dersom du kommer innen 3-4m avstand. I sum koster D5100 + 18-55mm VR + 35mm f/1.8, 6000,- pluss vekslepenger. Jeg tror dette realistisk sett er den beste løsningen gitt det stramme budsjettet og bruksområdet. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) 35mm f/1.8 har jeg selv og med tanke på pris, lysstyrke, brennvidde og størrelse er det helt supert! Det er også mer enn skarpt nok. Det som trekker litt ned er forvregning, ca og bokeh. Det er fremdeles bedre enn mange zoomer, også relativt dyre, men til et fastobjektiv er det et hakk mer enn mange andre. Du skal uansett være svæææært kresen om det ikke er bra nok for deg. Anbefales på det sterkeste! Jeg har også Sigma 30mm f/1,4 som er litt i samme klasse. Dette er vel litt dyrere og litt mer lyssterkt, i tillegg har det helt fantastisk bokeh. Det som trekker ned her er at det faktisk er et litt vanskelig objektiv å bruke. Det har veldig buet fokusplan, som gjør at du gjerne får mindre skarpe hjørner. Sammenlignet med Nikon sin 35mm er de rimelig lik på skarphet i senter, men i hjørnene vinner Nikon. En annen ting som trekker ned på Sigmaen i forhold til Nikon er størrelse og vekt. Sigma har også noe eget med fargene/varmen, noen liker det andre ikke. Dettekan uansett justeres akkurat slik du vil i etterbehandlingen. Anbefales om du er innstilt på å lære deg å bruke det. 18-55mm VR har jeg hatt, men solgte det før jeg egentlig fikk gjort meg opp noen mening om det. Alt jeg husker er at det har en veldig bra nærgrense, så det er ikke så alt for dumt til nærbilder av blomster og lignende. I tillegg er det jo lite, lett, billig og med VR. Anbefales med tanke på hvor mye du får for pengene, men det finnes alternativer om du går litt opp i pris. Endret 10. august 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
Windkin Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Jeg kan også anbefale 35mm´ern til nikon, et veldig anvendelig objektiv som har meget bra ytelse i forhold til pris. 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Hvis D3100 passet best i hånden; så er det D3100 eller D3200 du bør gå for. Som kitobjektiv så bør du gå for 18-105mm hvis øknomien tillater det. Slenger meg også på anbefalingen av 35mm f/1.8 - den bør fungere fint til håndbk-kampene så lenge du får lov til å komme nærme nok. 2 Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Enig i det meste som sies her. Klå å se hva som passer best i hånden. 35mm'n ville jeg ha gått for garantert, knallbra fast objektiv og til gunstig pris ogås lærer man å "zoome" med bena. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Du har fått mange gode svar her, men skal du i hovedsak ta bilder innendørs uten blits, så er det gode ISO egenskaper samt god lysstyrke som gjelder. ISO egenskapene er det kameraet som leverer og lysstyrken bestemmes av objektivet. En normalzoom tror jeg ofte kommer til kort med tanke på bilder innendørs i dunkel belysning. Canon EF 50mm f/1.8 er en god start og veldig lyssterkt. Koster kun litt under 1000-lappen. Derfor så ville jeg kanskje gått for dette kameraet: http://fotovideo.no/Produkter/Systemkamera/Canon/Canon-EOS-600D-18Mp,-Full-HD,-3-vridbar-LCD,-3,7bps-124343-p0000135469.aspx Med dette objektivet: http://fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Canon/Normal/Canon-EF-50mm-F18II-Husk-Filter-52mm-filterfatning-103203-p0000010549.aspx Da har du fortsatt penger igjen til frakt og evt. et minnekort etc. Lenke til kommentar
Cruzative Skrevet 11. august 2012 Forfatter Del Skrevet 11. august 2012 Brytekampene (i håndbak) kan jeg komme noen ganger helt inntil bordet, på konkurranser kan jeg komme stå ca 4 meter unna. Det er som regel inne ja, ikke supert lys innendørs som oftest. Kommer til å kjøpe flere objekter ettersom lønningene kommer fremover, tenkte bare å kjøpe kamera + ett objekt til å lære meg kameraet denne måneden og kjøpe 2 objekter de neste to månedene. Men hva var forskjellen på D3100 og D3200 ? D3100 er litt eldre og mye billigere. Kan D3100 og (Canon) 1100D sammenlignes? Eller er den mer i klasse med 600D? Og hva er forskjellen på D3100/D3200 og D5100 ? For D3100 føltes bedre i hånden, men jeg føler jeg mister mange funksjoner osv? Vippbar skjerm er jo et lite pluss for liveview. Så blir enten et kit-objektiv eller et fastobjektiv som flere nevnte over. Lenke til kommentar
Cruzative Skrevet 12. august 2012 Forfatter Del Skrevet 12. august 2012 Hadde satt pris på svar Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 D3100 var det første Nikon huset med full hd video - for all del, et godt kamera, men prisdifferansen til D5100 er såvidt liten at jeg heller ville satset på det. D5100 har en betydelig bedre sensor, ikke bare med tanke på oppløsning, men høy ISO, og dynamisk omfang på lav ISO er bedre. Bedre oppløsning på skjerm, og mulighet til opptak av tidssekvenser og bruk av fjernkontroll m.m. D5100 har også flere justeringsmuligheter - bl.a. kan lukkerhastigheten ved bruk av Auto ISO justeres i 1/3ev trinn kontra 1ev. Det samme gjelder ISO-trinnene med tanke på Auto ISO. D3200 kjenner jeg ikke noe til - men etter hva jeg har lest har D5100 et lite forsprang på høy ISO - noe du nok kommer til å ha mest bruk for gitt hva du skal bruke kameraet til. Jeg har faktisk filmet litt med komboen D5100 + 35mm f/1.8 - og med en litt stø hånd går det helt fint til tross for at det ikke er stabilisert. I mitt tilfelle filmet jeg en tromme session rundt et bål - ikke all verdens lys, men du verden så greit det gikk. Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Kjøpte D5100 da jeg var i Japan for 3200NOK, og er storfornøyd. Får det vel ikke til den prisen i Norge, nytt, uansett, men likevel så er det et heidundranes godt kamera synes jeg =) Har filmet vår datter mye med komboen som fcuk_IT nevner også, og det er imponerende hvor godt det gjør jobben. Lenke til kommentar
Cruzative Skrevet 12. august 2012 Forfatter Del Skrevet 12. august 2012 Filming er ikke det viktigste, skarphet på raske bilder er viktigere... Så tror jeg utelukker D3200, og da står valget mellom 600D og D5100. Ønsker ikke å kjøpe brukt, pga det skal bli det første skikkelige kameraet mitt. Lenke til kommentar
Cruzative Skrevet 12. august 2012 Forfatter Del Skrevet 12. august 2012 Tror valget faller på D5100 Elkjøp har prispresser på den Nikon D5100 pakke m 2 objekt mm Det er vel en god deal, også kjøper jeg en 35mm f/1.8 ved senere høve Noen siste innspill, bestiller nok ikveld.. ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Ingne innvendinger herfra - D5100 er et godt kamera, og pakka til Elkjøp er hyggelig priset. Passs på å bestille i dag da den prisen gjelder bare i helgen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Begge objektivene har også stabilisering, er god fordel det. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Tror valget faller på D5100 Elkjøp har prispresser på den Nikon D5100 pakke m 2 objekt mm Det er vel en god deal, også kjøper jeg en 35mm f/1.8 ved senere høve Noen siste innspill, bestiller nok ikveld.. ? Flaks, jeg hadde tenkt tidligere å skrive at du gikk glipp av dette tilbudet da Lefdal kjørte det forrige helg. Go for it! Lenke til kommentar
Cruzative Skrevet 12. august 2012 Forfatter Del Skrevet 12. august 2012 Gikk for den jeg da Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Gikk for den jeg da Hva var prisen på den pakken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå