Icetears Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Nå har jeg begynt å filosofere litt og jeg har vel svaret, men jeg vil gjerne høre andres meninger og erfaringer: Til audacity så kreves det en dll-fil for å kunne ekspotere til MP3 og programmer linker jo til en gratisversjon som vi kan laste ned. Men det er her jeg begynte å tenke: Kan det bli bedre kvalitet på MP3-filen om de hadde tatt betalt for den? Jeg mener, går det ann å endre kvalitet på MP3-filer via dll-filer eller er det det samme? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) I utgangspunktet så er en 320 kbps mp3 det samme uansett om den kommer fra et program som er gratis eller et som koster 100 kr. Det er det som er poenget med standarder. Noen encodere kan lage en mp3 med variabel bitrate, men det er ikke alt av avspillere som støtter dette, og det er så vidt jeg vet ikke i standarden. Det eneste du kan oppleve er at en gratis versjon kanskje ikke lar deg encode i 320 kbps. DLL-filen du snakker om er for all mening og formål programmet som lager mp3 filen for deg. Endret 10. august 2012 av Nedward Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Her er en god blogg som måler og sammenligner forskjellige encodere: http://archive.arstechnica.com/wankerdesk/1q00/mp3/mp3-1.html Konklusjonen er et ved 128 kbps så er Fraunhofer (ikke gratis) best, ved høyere bitrate blir de ganske like. LAME (gratis, plugin til Audacity) kommer ganske bra ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå