Gå til innhold

Utdanningsforbund, fagforbund, lektorlag, NITO osv betenkeligheter?

Anbefalte innlegg

Jeg er medlem av NLL, ikke utdanningsforbundet eller evt andre som og passer. Mitt politiske ståsted er vel H. Samboer er medlem av Fagforbundet. Jeg tjener 500' og hun 300', hun betaler 500kr mnd til fagforbund, jeg betaler 350.

Hun får noen ekstra fordeler som hun ikke kan velge bort, f.eks forsikring. Dette betaler hun altså ca 2000kr/år for sammenliknet med meg.

Utdanningsforbundet har politisk og sosiale engasjemang, jeg kan ikke stå inne for alle, og velger heller et forbund som ikke gjør annet enn det de skal.

Jeg var uorganisert før jeg var ferdig utdannet, og fikk pepper for å "stå utenfor".

Det er vel ikke bare jeg som synes forsikring, politikk og pengegaver til diverse formål bør gjøres av noe annet enn arbeidstakerorganisasjoner?

Kommer jeg i konflikt med min arbeidgiver, så snakker jeg med dem det gjelder, har lite lyst til at en foreningsadvokat skal komplisere forholdet til arbeidgiver. Er jeg ikke god nok, så skal jeg ha sparken, og arbeidsgiver bør ha mulighet til dette. Med mine meninger... er det da noe poeng å være medlem av noen arbeidstakerorganisasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I alle mine arbeidsår (6) som medlem av fagforening (NITO) har jeg enda tilgode å se at de som ikke er organisert behandles annerledes enn de som er organisert. Som eksempel er det alltid foreningene som forhandler frem lønnsøkninger, mens de som er uorganisert får akkurat den samme økningen. Ikke at det bryr meg nevneverdig, betaler ikke så mye i kontigent, og synes Teknisk Ukeblad er interessant å lese, men finner det litt rart at det er slik.

Endret av bas
Lenke til kommentar

Andre land har svært svake fagforeninger, der lønn ikke fremforhandles via fagforeninger. Jeg har for dårlig lønn i forhold til utdannelse og kunnskap, men liker jobben. Det jeg får nå er akkurat nok til at jeg ikke søker meg ut. Jeg tror lønnsnivået mitt hadde vært høyere i samme jobb, dersom fagforeningene stod svakere mht lønnsforhandlinger.

@bas: Det er snakk om fagforeningsleder snakker med uorganiserte i svært uformelle sammenhenger, kan ikke tenke meg at dette bli tatt opp i plenum det er ikke noe det snakkes høyt om. Dette har hendt meg 3 ganger på 3 forskjellige arbeidssteder, men samme argumentasjon: "fagforeningen forhandler frem lønn for deg, selv om du ikke er organisert, jeg betaler, du gjør ikke." Tonen er vennlig, men alvorlig nok.

Nå er jeg riktignok organisert, men føler ikke jeg får noe tilbake.

Lenke til kommentar

Som svar på spørsmålet ditt om det er no poeng å være organisert, så er det jo alltids en trygghet å ha rettslig hjelp fra foreninga i ryggen hvis det oppstår en tvist på arbeidsplassen, vil da tro det er nok med useriøse bedrifter som kun ønsker sitt eget beste og ikke alltid tenker på den ansatte. Dessuten mister du vel også streikerett hvis du ikke er organisert?

Men sånn i daglige oppfatter jeg ingen forskjell mellom de som er organisert og ikke, men det kommer vel mest tilsyne hvis det skjer noe av spesiell karakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...