Gå til innhold

Japan Photo: Skal det være slik?


Anbefalte innlegg

Når mannen som stod ved siden av meg som kjøpte et Casio Exilim kompaktkamera til en tusenlapp fikk mye bedre service enn meg som har lagt igjen ca. 35000kr i de siste månedene, og ca. 20000kr over de siste årene, ja, da blir jeg rett og slett litt forbanna. Jeg er en god kunde, og jeg har planlagt langt flere kjøp over de neste årene,

 

Her er jeg totalt uenig i det du forventer. Jeg finner ingen grunn til at "storkunder" skal få bedre behandling enn en hvilken som helst annen kunde. Samtidig så blir det feil hvis du forventer at enhver ekspeditør skal kjenne igjen en "storkunde".

 

God kundebehandling er et "must", både for kunder som kjøper mye og kunder som kjøper lite!!!

 

Eg mener at kunden har like mye ansvar for dette som ekspeditøren. Alle ekspeditører er ikke like flinke, og heller ikke alle klarer å "lese" kunder på samme måte. Så om kunden er missfornøyd med svaret så er det ikke sikkert at ekspeditøren "plukker" opp dette, og konkluderer med at han må hente sjefen. Derfor mener eg at det er like mye kunden sitt ansvar og be om å få prate med sjefen dersom han er missfornøyd med servicen og tilbakemeldingene.

Jeg er heller ikke enig i det du skriver her, fordi jeg mener du bruker feil forutsetninger.

 

Du har rett i at kunden har et visst ansvar for å be om å få snakke med en overordnet hvis han ikke er fornøyd. Men poenget mitt er at det ikke skal komme så langt at kunden skal komme i den situasjonen.

Det bør være klare instrukser innen for all kundebehandling, om det er i butikk, servicenæring eller annen virksomhet, at når en kundebehandler ikke forstår problemet eller ikke klarer å hjelpe en kunde med det eventuelle problemet så skal kundebehandleren selv prøve å "videresende" kunden eller selv kontakte en som har bedre kunnskap om problemet. Uansett så holder det ikke med å be kunden, i utgangspunktet, om å komme tilbake på senere tidspunkt.

 

Selvsagt så er det ikke alltid mulig å hjelpe kunden av forskjellige grunner, og av og til så er faktisk eneste mulighet å behandle problemet på et senere tidspunkt. Men det er en av de siste utveiene, ikke første.

 

Og så er det ikke tvil om at det finnes noen virkelige kverulanter der ute blandt kundene (og forsåvidt også blandt kundebehandlerene) og jeg kan faktisk av og til forstå at en kundebehandler "sprekker"/gir opp, men igjen som en "siste utvei".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men jeg har faktisk besøkt butikker som er mer glade i sine faste kunder enn nye kunder.

Uansett så vet de fleste butikker at de også trenger nye kunder for å overleve.

 

Det er selvsagt synd at ikke alle ansatte får god nok opplæring.

Men hele problemet var vel at TS ikke fikk viljen sin, slik at JP sendte kameraet direkte til verkstedet.

Avhjelp skal skje innen rimelig tid, men kundene kan ikke kreve hva butikkene har som rutiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...