Gå til innhold

Japan Photo: Skal det være slik?


Anbefalte innlegg

Dette gjelder butikken i Trondheim, bare for og nevne det med en gang.

 

Jeg pratet i dag med en hyggelig tekniker fra Camera & Videoteknikk AS, og fikk beskjed om og dra hos Japan Photo for og sende inn objektivet for garanti reperasjon. Han konstanterte med en gang at dette var defekter som gikk på garantien ut i fra mine beskrivelser.

 

Det gjelder et Fujinon XF18mm F2.0 R objektiv som jeg kjøpte for ca. 2 måneder siden hos Japan Photo i Trondheim. Det første objektivet jeg fikk hadde en stor luftboble i selve glasset, og denne ble etter kort tid erstattet med et nytt objektiv fra Japan Photo. Bra service så langt, når det gjelder dette iallefall.

 

Etter 200-300 bilder med objektivet jeg fikk så ser jeg at det er veldig mye fiber/metallspon lignende ting inne i objektivet. Ikke litt, men ganske mye. I tillegg så lager fokusringen ved manuell fokusering veldig høye og tydelige metalliske skrapelyder. Frontplaten på objektivet er også litt løst, og gir etter ved lett trykk (coverplaten hvor merke, brennvidde, og lignende er printet på fronten av objektivet). Jeg er godt vant med normalt støv inne i objektiv, men dette er ikke støv. Og siden det er mekaniske skrapelyder ved fokusering så tyder det på at det er fint metallspon som på veldig kort tid og lite bruk har samlet seg inne i objektivet.

 

Objektivet har alltid blitt oppbevart i en ren kameraveske, med bak og frontdeksel på når de ikke har vært i bruk.

 

Mandagsobjektiv? Tyder på det. Jeg ringer så Camera og Videoteknikk AS som har service på all Fujifilm kamera og objektiver i Norge, og prater med en tekniker om dette. Han forteller meg at jeg må skrive en lapp som beskriver feilene og dra til Japan Photo hvor jeg kjøpte objektivet og få de til og sende det inn til de, da han sa at dette ganske sikkert var en garantisak - det skal ikke være metallskrape lyder ved verken manuell fokus eller autofokus, naturligvis. Dette er ikke et billigobjektiv (5000 for et 18mm fastobjektiv).

 

Jeg skriver en lapp, pakker ned objektivet i esken sin og kjører ned til sentrum og drar inn i Japan Photo butikken. Mens jeg venter på og komme til kassen pga. kø så plukker jeg med meg noen ekstra Eneloop batterier og en USB reiselader som hadde vært kjekt og ha siden jeg skal reise på en foto workshop til Italia neste måned.

 

Når jeg kommer til kassen og forteller at objektivet skal sendes til Camera & Videoteknikk så blir jeg møtt med et stort spørsmålstegn. Jeg fikk beskjed om at han ikke kunne sende objektivet til servicesenteret, og at han ikke kjente til hvordan dette fungerte. Jeg forklarte han at Camera.no har all service på Fujifilm i Norge, og at de fortalte meg over telefon at de nettopp hadde fått reservedeler fra Fujifilm i England. Men han skjønte ikke så mye av det, og sa at objektivet måtte sendes til JP's eget serviceverksted.

 

Jeg sa dermed at jeg ikke ønsket dette, siden dette er en klar defekt som må rettes på et godkjent serviceverksted i henhold til garantireperasjoner. Han skjønte fortsatt ingenting, og ville ikke engang lese på lappen jeg hadde skrevet med beskrivelser av feil. Jeg forteller så at jeg ikke har tid til at objektivet skal sendes frem og tilbake og at det skal brukes unødvendig lang tid på dette når det er helt klare feil på objektivet (metalliske skrapelyder), og at jeg må ha objektivet ferdig reparert til 14.09.2012 da jeg reiser bort på en fotoworkshop til Italia i en uke der jeg absolutt må ha objektivet med meg, så jeg ba han vennligst sende det direkte til Camera.no for service. Men nei, det gikk ikke.

 

Jeg blir dermed veldig oppgitt, og tar med meg objektivet og går. Jeg må nå sende inn objektivet til Camera.no selv og bekoste frakten, og det ordner seg sikkert. Men skal dette virkelig være nødvendig?

 

Jeg hadde tidligere en sak angående et X-Pro1 som inneholdt en fabrikasjonsfeil også (støv mellom coverglass og sensor som ikke var mulig og fjerne uten sensorbytte). Dette tok en evighet via Japan Photo, og det gikk over en uke uten at noenting skjedde etter at tekniker hos Japan Photo bekreftet at det var støv mellom coverglass og sensor.

 

Det hele endte med at jeg tok direkte kontakt med Fujifilm i Norge selv, og ble i løpet av en time kontaktet av administrerende direktør i Fuji Norge som tilbydde seg og ordne saken med en gang, de skulle sende meg et nytt X-Pro1 lånekamera fra Sverige med en gang, og jeg skulle sende inn mitt eget på service når jeg hadde mottatt lånekameraet i Posten. Dette er GOD service. Men at det skal være nødvendig og begynne og kontakte importører og serviceverksted direkte selv når det gjelder tydelige feil på produktene skal IKKE være nødvendig.

 

Så mitt spørsmål er; Hvorfor er det så vanskelig og gå ut av en Japan Photo butikk og føle at man har fått god service? Stort sett så opplever jeg og gå ut fra butikken med flere spørsmålstegn enn det jeg hadde når jeg gikk inn i butikken.

 

Hvorfor tar det ukesvis og få sjekket feil og mulighetene som er tilstede for hvordan man løser det via Japan Photo når leverandører og serviceverksted gir deg svar på timen?

 

Hvorfor tar det 1 uke for B&H Photovideo og Adorama i USA og sende meg et nytt erstatningsobjektiv etter at DE bestilte henting via UPS av varen hjemme hos meg i Trondheim, og en uke etterpå så står UPS på døren min igjen med en erstatningsvare?

 

Her i Trondheim så er det ikke så mye utvalg av fysiske butikker og handle fotoutstyr, men, etter mine siste erfaringer med Japan Photo (når man først opplever en feil) så har jeg faktisk ikke LYST og handle hos butikken i det heletatt. Jeg får faktisk mye bedre og raskere service fra butikker på andre siden av jordkloden. Skal det virkelig være sånn?

 

Jeg handlet nylig for ca. 35000 hos JP for et komplett Fujifilm X-Pro1 kit med alle tre objektiv. Tidligere så har jeg handlet både Canon 40D, 60D og diverse objektiv derfra. For 2013 så hadde jeg planlagt og handle en Leica M10 (eller hva det er som blir lansert) samt et Summilux-M 50mm f/1.4 ASPH og evt. et Summilux-M 35mm f/1.4 ASPH fra samme butikk. Dette er ikke aktuelt med tanke på hvor dårlig servicen faktisk er.

 

Vedlegg: lappen som jeg skrev og la ved objektivet når jeg dro ned til butikken, etter jeg fikk beskjed fra Camera & Videoteknikk om og legge ved dette, da de hadde erfaring med at feilbeskrivelsene fra Japan Photo ofte var mangellfulle. De anbefalte meg samtidig og skrive på både telefonnummer og epost adresse slik at de kunne kontakte meg direkte.

Han i butikken så ikke på lappen forøvrig.

 

Det hadde vært supert om noen fra Japan Photo faktisk kunne kommet med noen fornuftige svar her, da jeg føler at fornuftige svar fra denne butikkkjeden begynner og bli en stor mangellvare nå.

 

feilbeskrivelse.pdf

Endret av bidz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor tar det ukesvis og få sjekket feil og mulighetene som er tilstede for hvordan man løser det via Japan Photo når leverandører og serviceverksted gir deg svar på timen?.

 

De har fastsatte rutiner og sender reklamasjoner samlet til HK og videre til de forskjellige reparatørene og visa/versus for og spare penger, skulle tro at hvis ekspeditøren ville så hadde en kjapp telefon til HK fikset dette for deg.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Hvorfor tar det ukesvis og få sjekket feil og mulighetene som er tilstede for hvordan man løser det via Japan Photo når leverandører og serviceverksted gir deg svar på timen?.

 

De har fastsatte rutiner og sender reklamasjoner samlet til HK og videre til de forskjellige reparatørene og visa/versus for og spare penger, skulle tro at hvis ekspeditøren ville så hadde en kjapp telefon til HK fikset dette for deg.

 

Jeg regner med at ikke dette er standard prosedyre hos alle JP sine butikker, men etter alt rotet rundt min første reklamasjon (X-Pro1 huset) så har jeg gitt opp JP i Trondheim. Det er mange detaljer jeg ikke skal gå så mye inne på her, men for og si det slik de glemte og sette telefonen sin på "mute" mens de hadde meg på røret, og jeg fikk høre samtalen med personen jeg egentlig skulle snakke med - selv om han jeg egentlig skulle snakke med - i følge han på telefonen (som trodde han hadde satt på Mute) - ikke var tilstede.

 

Derfor tok jeg kontakt med Camera & Videoteknikk AS direkte selv nå. Det er umulig og få noen klare svar fra JP i Trondheim på noenting. Det tar betydelig mye mindre tid og finne ut av ting selv. Så jeg har gitt opp og spørre denne butikken om noenting.

 

Jeg regnet derimot med at de klarte og sende en garantisak til Fujifilm's service senter for meg når beskjeden var klar fra Camera & Videoteknikk. Jeg mener at de som forhandler som solgte meg varen skal ta seg av slikt uten at jeg skal holde på og fly frem og tilbake og betale porto selv. Men neida.

Endret av bidz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg regner med at ikke dette er standard prosedyre hos alle JP sine butikker, ...

Beklager, men det er fkatisk standard prosedyre hos JP nå og det har vært det i noen år nå. Det sender alt inn til et sentralt verksted som fikser det de kan selv, og videresender det de ikke klarer til merkeverkstedet i Norge.

 

Om det er tregere enn at butikken sender varen direkte til verksted, tviler jeg på. Utstyr til reperasjon hentes hver dag hvis jeg har forstått det rett; og jeg er ikke sikker på om de butikkansatte har tid til å sende av gårde ting til reparasjon til samme dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg regner med at ikke dette er standard prosedyre hos alle JP sine butikker, ...

Beklager, men det er fkatisk standard prosedyre hos JP nå og det har vært det i noen år nå. Det sender alt inn til et sentralt verksted som fikser det de kan selv, og videresender det de ikke klarer til merkeverkstedet i Norge.

 

Om det er tregere enn at butikken sender varen direkte til verksted, tviler jeg på. Utstyr til reperasjon hentes hver dag hvis jeg har forstått det rett; og jeg er ikke sikker på om de butikkansatte har tid til å sende av gårde ting til reparasjon til samme dag.

 

Det er flott og få vite. Men dette kunne ingen i butikken svare på når jeg spurte om det.

"Hvor lenge tar det før JP's serviceverksted sender det videre?" ... Vet ikke, kan ikke gi noen svar

"Kan dere reparere objektiver selv? Fujifilm Norge har informert meg om at alle reperasjoner skal skje via Camera & Videoteknikk på garantisaker" ... Vet ikke.

 

Vet ikke, vet ikke, vet ikke. Jeg har aldri fått noen klare svar. Forferdelig service rett og slett, og ved tidligere anledninger så har ting skjedd først etter at jeg har satt i gang et system ved og koble inn importør og serviceverksted direkte selv.

 

Det minste man kan forvente er at de ansatte faktisk kan svare på deres egne rutiner. Jeg får alltid klare svar fra internasjonale butikker - hvorfor kan jeg ikke få det av en butikkkjede i Norge?

Jeg fikk klare svar fra importør og service verksted også. Hvorfor kan jeg ikke få beskjed fra de ansatte i butikken når jeg står der med objektivet pakket ned, med en lapp, og sier at han kan bekrefte feilene selv ved og vri litt på fokusringen om at de iallefall kan ta imot objektivet og ordne dette for meg? Istedenfor og la meg stå der som et spørsmålstegn og ender opp med og si at jeg må ta med meg objektivet og ordne dette selv, da jeg ikke får noe hjelp eller klare svar her?

 

"Du kan komme tilbake til butikken en senere dag når det er flere ansatte her som kan svare på det" var det eneste jeg fikk.

 

Og nei, jeg kan ikke det. Jeg reiser bort pga. jobb neste mandag og blir borte en uke. De burde bare ha kunnet gi noen klare svar og gi beskjed om at dette fikser de. Er det for mye og forvente?

Endret av bidz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke, vet ikke, vet ikke. Jeg har aldri fått noen klare svar. Forferdelig service rett og slett, og ved tidligere anledninger så har ting skjedd først etter at jeg har satt i gang et system ved og koble inn importør og serviceverksted direkte selv.

Tror det er store forskjeller mellom butikkene og hvor nye de ansatte er.

 

Det minste man kan forvente er at de ansatte faktisk kan svare på deres egne rutiner. Jeg får alltid klare svar fra internasjonale butikker - hvorfor kan jeg ikke få det av en butikkkjede i Norge?

Akkurat det skal jeg være enig i.

 

Og nei, jeg kan ikke det. Jeg reiser bort pga. jobb neste mandag og blir borte en uke. De burde bare ha kunnet gi noen klare svar og gi beskjed om at dette fikser de. Er det for mye og forvente?

Jeg synes at den ansatte burde tatt en telefon der og da. Det er lov i ikke vite alt; men da bør den ansatte prøve å finne ut av det h*n ikke vet.

Lenke til kommentar

Jeg synes at den ansatte burde tatt en telefon der og da. Det er lov i ikke vite alt; men da bør den ansatte prøve å finne ut av det h*n ikke vet.

 

Helt enig. Det handler om og gi kunden en viss form for trygghet også. Jeg forventer ikke at noen kan svare på alt. Jeg jobber selv mot kunder, og det er MYE jeg ikke vet, men jeg må prøve og forsikre kunden om at dette ordner seg uansett, og så ta et par telefoner eller sende et par e-poster og finne ut av det... Og ikke bare si "vet ikke vet ikke vet ikke". Da hadde jeg mistet jobben min for lenge siden.

 

Personen burde bare ha tatt imot objektivet, skrevet en servicesak på det og gitt meg beskjed om at dette ordnes - fremfor og be meg komme tilbake en annen dag slik at noen andre kan gi meg et svar.

 

Service handler om og gi en kunde en god følelse også, slik at man går ut av butikken og er fornøyd - fremfor og gå ut av butikken og bare være mer forvirret enn når man gikk inn.

 

Spesielt frustrerende når man har lagt igjen en ganske stor sum med penger hos butikken over mange år.

 

Nå skal det sies at jeg har fått god service hos Japan Photo Byporten ved flere anledninger tidligere. Der tok den ansatte et par telefoner på stedet og sjekket et par ting, ga meg god tid til og prøve ut objektiver og ga meg god informasjon. Så ja, det er nok forskjell på butikkene (og de ansatte også).

Endret av bidz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei alle,

 

Der kommer svaret fra vårt side, beklager, fikk ikke å vite om dette før nå...

 

Det er aldri hyggelig lesning når en kunde har dårlige opplevelser hos oss og egentlig er det alltid enklest å bare legger seg flat, beklager det intruffne og lover at det aldri skjer igjen...men, men, her tror jeg at trådstarteren bare ikke skulle har tatt objektivt med hjemme igjen men stoler på våre rutiner...vant vårt kollege hadde helt rett. Vi har en rutine og den funker veldig, veldig bra. Ingen ansatt eller kunde må bryr seg om riktig service verksted eller adressen til den. Vi har en sentralt styrt service prosess via agenturet Lauritzen result. Og den jobber selvfølgelig sammen med de offisielle service verksteder. I tillegg er den lynrask fordi vi ikke bruker den relativ langsomme posten Norge som gjerne bruker 2-3 dager fra Trondheim men vårt intern logistikk som sørger for at sendingen alltid er i Oslo på kl 10:00 på neste morgen. Der får Lauritsen den og den blir plukket opp samme dag og levert igjen hos service verkstedene. Så hadde trådstarteren bare gjort hva vårt kollega hadde sagt - gir oss objektivt og så gjør vi resten - hadde det fungert helt smertefritt.

 

Selvfølgelig kunne vart kollega vert mer forklarende og hvis det stemmer at han var litt usikkert på det hele, der har han åpenbart ikke hatt godt nok opplæring, dette beklager jeg selvfølgelig veldig. Men hvorfor ikke spørre om samtale med butikksjefen? Der hadde det blitt forklart med enn gang?

 

Som sagt, vi liker absolutt ikke hvis ting ikke fungerer som det skal og vi skal sørge for at alle ansatte i Trondheim - og alle andre butikker - kan forklare hvorfor vi håndterer reklamasjoner som vi gjør. Vi har butikksjef møte på førstkommende tirsdag og dette blir tema der.

 

Håper at det forklarer det du spør om? Ellers nøl ikke med å tar kontakt her i forum eller per pm eller på mobilen mitt 47379858

 

God helg!

 

Stephan

 

Edit: uffda, det var ikke godt Norsk dette, nei...

Endret av JPstoney
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Flott med svar, men jeg fikk aldri noe beskjed om og gi fra meg objektivet. Bare beskjed om og komme tilbake en annen dag når det var flere på jobb som kunne gi meg svar. Jeg kan ikke vente en uke med og få levert inn objektivet til service, når jeg trenger det innen 5 uker (jeg reiser bort over helgen pga. jobb).

 

Da sa jeg at jeg heller ordner dette med Camera & Videoteknikk selv, siden jeg følte at jeg da iallefall visste at det kom til og skje noe, og den ansatte sa ingenting på det.

 

Forrige gang jeg hadde garantisak på gang om selve kamerahuset så var det enda mer styr, og jeg husker ikke hvor mange ganger jeg måtte dra frem og tilbake til butikken for ingenting. Fujifilm Norge derimot ordnet opp med en eneste gang, og de tilbydde meg og komme innom kontorene deres i Oslo og hente et lånekamera på dagen. Men siden jeg var i Trondheim så kunne de heller sende meg et. Hos Japan Photo så fikk jeg aldri, enda jeg spurte flere ganger, tilbud om noe lånekamera heller.

 

Det skal sies at Japan Photo byttet X-Pro1 kamerahuset etterhvert derimot, så det ordnet seg. Men det er synd at jeg måtte sende en epost direkte til Fujifilm Norge med [email protected] på CC der jeg forklarte hele situasjonen med hvordan kundebehandlingen var (ref. mitt innlegg vedrørende telefonsamtalen jeg hadde over) før det faktisk skjedde noe.

 

Jeg vet ikke om jeg kan kalle det god service selv om det ordnet seg. Det fremstår for meg som om god service skjedde fordi jeg tok direkte kontakt med importør og forklarte frustrasjonen min ovenfor Japan Photo.

 

Fujifilm Norge derimot skal ha masse skryt for sin service. Det tok 30 minutter fra jeg sendte e-posten til dem før jeg fikk e-post fra administrerende direktør, så tok det 20 minutter før en fra Fujifilm Sverige ringte meg og ba meg om adressen min så han kunne sende meg et X-Pro1 kamera som jeg kunne beholde inntil sensoren på mitt eget var byttet.

 

Så sånn gikk det. Neste gang velger jeg nok og handle fra en annen butikk.

 

Det er mulig at jeg er en kravstor kunde. Men, jeg forventer bedre service når jeg går i en butikk som tilhører den største fotobutikk kjeden i Norge enn hva jeg får butikker i England, USA og andre steder i verden. Jeg hadde et Canon EF 70-200 f/2.8 L IS som jeg hadde problemer med som jeg kjøpte av B&H i New York, og det tok 7 dager eksakt til jeg hadde en erstatningsvare på døren. Da kom også UPS og hentet objektivet, og jeg måtte ikke fly frem og tilbake til en butikk for og få snakke med riktig person for og få vite hvordan hele garantisaken fungerer. En telefon, UPS på døren dagen etterpå, UPS på døren etter 7 dager og alt var i orden.

Endret av bidz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som en JP-kunde som ikke har hatt behov for å reklamere ovenfor JP, så reagerer jeg litt på det som blir skrevet her.

 

Jeg forstår at JP mener de har gode rutiner når det gjelder varer som det blir reklamert på, og rutinene på papiret er sikker svært gode.

Jeg er forsåvidt enig med de (også JP) som sier at vi som kunder ikke kan forvente at vi kan kreve at objektet blir sendt direkte videre (av JP) til et konkret verksted, uansett hva det aktuelle verkstedet måtte gi beskjed om. Så at objektet først må innom JP sitt sentrale verksted må vi nok bare godta.

 

Men så til det som jeg mener er kritikkverdig, og jeg tar trådstarters ord for god fisk (ser ingen grunn til noe annet).

At en ekspeditør på en "altmulig" elektronisk butikk ikke klarer å ha innsikt i diverse rutiner er ikke et ukjent fenomen, men i en spesialforretning skal det være en selvfølge at selv en nyansatt har fått god informasjon om slike rutiner, han bør også ha klare retningslinjer om hvordan han skal håndtere situasjoner der han er usikker.

Jeg har lest mange av JPStoney sine svar over lang tid, med glede, men jeg er en anelse skuffet over noe av det han skrev i sitt svar over: "Men hvorfor ikke spørre om samtale med butikksjefen?" .

Tilsynelatende en god ide, som kunne spart en del ergrelser, men egentlig så bør det ikke være kundens ansvar for å be om å få snakke med en annen ansatt/sjef. Rutinene bør være så gode at ekspeditøren selv sørger for at kunden blir sendt videre til en med mer kunnskap. Men det er jo visse ting her som "tyder" på at butikken var underbemannet (denne dagen?) og at sjefen kanskje ikke var til stede.

 

Det er ikke nødvendigvis dårlig kundebehandling å ikke ha svar på alle spørsmål, men det er elendig kundebehandling å nærmest avfeie en kunde og be han komme tilbake senere.

Det å ha en god opplæring av ansatte på kundebehandling er Alfa og Omega i denne bransjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis dårlig kundebehandling å ikke ha svar på alle spørsmål, men det er elendig kundebehandling å nærmest avfeie en kunde og be han komme tilbake senere.

Det å ha en god opplæring av ansatte på kundebehandling er Alfa og Omega i denne bransjen.

 

Det er akkurat dette som er poenget mitt. Når man må gå ut av butikken og omtrent føle seg som en idiot så blir man ikke akkurat særlig fornøyd. Når man blir møtt med rare tilbakemeldinger på det jeg mener er normale spørsmål, så blir man forbannet. Det føles som om man er alt for storkrevende når man faktisk ønsker et par klare svar... Og dette har jeg opplevd flere ganger hos JP nå. Man får rett og slett ikke lyst og handle av en butikk som man, som du sier, blir avfeid av når man stiller det jeg vil kalle normale spørsmål.

 

Jeg har jobbet ut mot kunder i en lengre perioder selv, og jeg vet veldig godt at dersom jeg hadde avfeid en av mine kunder på denne måten så hadde de ikke ringt meg igjen. Og det hadde jeg i så tilfelle forstått veldig godt.

 

Når mannen som stod ved siden av meg som kjøpte et Casio Exilim kompaktkamera til en tusenlapp fikk mye bedre service enn meg som har lagt igjen ca. 35000kr i de siste månedene, og ca. 20000kr over de siste årene, ja, da blir jeg rett og slett litt forbanna. Jeg er en god kunde, og jeg har planlagt langt flere kjøp over de neste årene, og jeg kjenner mange som holder på med foto både i og utenfor Norge, så jeg er ikke en engangs kjøper sånn sett. Jeg vil helst handle i Norske butikker for og sørge for at disse ikke går under og at man bare sitter igjen med nettbutikker, men samtidig så spør jeg meg... Hvorfor skal jeg gjøre det? Når jeg først får et problem med et kjøp så blir jeg avfeid, satt til side, etc. Men om jeg handler hos en internasjonal nettbutikk så ordner det seg mye kjappere?

 

Jeg trodde poenget med fysiske butikker var og kunne yte bedre service. Men så langt så er min opplevelse det stikk motsatte.

Lenke til kommentar

Når mannen som stod ved siden av meg som kjøpte et Casio Exilim kompaktkamera til en tusenlapp fikk mye bedre service enn meg som har lagt igjen ca. 35000kr i de siste månedene, og ca. 20000kr over de siste årene, ja, da blir jeg rett og slett litt forbanna.

Kanskje han har kjøpt for 100.000 de siste månedene og bare skulle ha et kamera i gave til noen? :) Poenget er at alle bør få god service og selv om du ikke fikk det så betyr ikke det at ingen andre skal få det heller. Og visste han bak disken at du har handlet for så mye? Det burde uansett ikke være en faktor for god service.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg leser av klager mot JP her og andre steder går stort sett på butikken i trondheim. De JPbutikkene jeg har handlet hos har alltid gitt meg upåklagelig service så noen i JPledelsen burde kanskje ta en ekstra titt på Trondheimsbutikken?

 

Som jeg skrev tidligere i tråden så har jeg handlet hos JP Byporten tidligere (det var hos de jeg kjøpte kamerahuset og to objektiver - 35mm og 60mm). Der fikk jeg kjempegod service, og begge personene (både en hun og en han) ga meg svar på det meste der, og ringte til en annen person og spurte på stedet om de var usikker på noe. I tillegg så følte jeg genuin interesse fra de ansatte sin side når det gjaldt mitt valg av utstyr, og det utstyret jeg vurderte og handle. Engasjement altså.

 

Men for og være helt ærlig så hadde det ikke vært meg i mot om JP butikken i Trondheim hadde forsvunnet, og at f.eks. Fotovideo hadde åpnet en butikk her i stedenfor. Fra nå av handler jeg heller hos Schrøder selv om det koster mer, service er viktigere enn noen kroner til og fra. Utvalget der er derimot veldig begrenset, og i så tilfelle blir det heller nettbutikk.

Lenke til kommentar

Når mannen som stod ved siden av meg som kjøpte et Casio Exilim kompaktkamera til en tusenlapp fikk mye bedre service enn meg som har lagt igjen ca. 35000kr i de siste månedene, og ca. 20000kr over de siste årene, ja, da blir jeg rett og slett litt forbanna.

Kanskje han har kjøpt for 100.000 de siste månedene og bare skulle ha et kamera i gave til noen? :) Poenget er at alle bør få god service og selv om du ikke fikk det så betyr ikke det at ingen andre skal få det heller. Og visste han bak disken at du har handlet for så mye? Det burde uansett ikke være en faktor for god service.

 

Joda, jeg sier ikke noe på det. Poenget mitt var mer at når en kjøper noe så får man god service, men straks man har et problem med et tidligere kjøp så blir man avfeid. Når kontrasten er såpass stor så begynner man og legge merke til forskjellene på alle nivå.

Lenke til kommentar
Jeg har lest mange av JPStoney sine svar over lang tid, med glede, men jeg er en anelse skuffet over noe av det han skrev i sitt svar over: "Men hvorfor ikke spørre om samtale med butikksjefen?" .

Tilsynelatende en god ide, som kunne spart en del ergrelser, men egentlig så bør det ikke være kundens ansvar for å be om å få snakke med en annen ansatt/sjef.

Eg mener at kunden har like mye ansvar for dette som ekspeditøren. Alle ekspeditører er ikke like flinke, og heller ikke alle klarer å "lese" kunder på samme måte. Så om kunden er missfornøyd med svaret så er det ikke sikkert at ekspeditøren "plukker" opp dette, og konkluderer med at han må hente sjefen. Derfor mener eg at det er like mye kunden sitt ansvar og be om å få prate med sjefen dersom han er missfornøyd med servicen og tilbakemeldingene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg har lest mange av JPStoney sine svar over lang tid, med glede, men jeg er en anelse skuffet over noe av det han skrev i sitt svar over: "Men hvorfor ikke spørre om samtale med butikksjefen?" .

Tilsynelatende en god ide, som kunne spart en del ergrelser, men egentlig så bør det ikke være kundens ansvar for å be om å få snakke med en annen ansatt/sjef.

Eg mener at kunden har like mye ansvar for dette som ekspeditøren. Alle ekspeditører er ikke like flinke, og heller ikke alle klarer å "lese" kunder på samme måte. Så om kunden er missfornøyd med svaret så er det ikke sikkert at ekspeditøren "plukker" opp dette, og konkluderer med at han må hente sjefen. Derfor mener eg at det er like mye kunden sitt ansvar og be om å få prate med sjefen dersom han er missfornøyd med servicen og tilbakemeldingene.

 

Jeg er ikke misfornøyd med svaret - jeg mer misfornøyd med og ikke få svar for n'te gang.

Sjefen var sikkert ikke i butikken, og jeg fikk dermed beskjed om og komme tilbake en annen dag.

 

Hos JP Byporten derimot så ble det uansett tatt en telefon, sikkert til sjefen, da det var snakk om pris spørsmål, selv godt utpå ettermiddagen. Her ble det ikke gjort noe forsøk til og anskaffe svar engang, og enda jeg sa at jeg ikke har mulighet til og komme tilbake pga. reiser og alt sånt så var det uansett det svaret jeg måtte forholde meg til.

 

Valget mitt var da ganske enkelt, siden det var null hjelp og hente fra butikken så tok jeg med meg objektivet og dro til postkontoret og sendte dette som servicepakke med en gang til Camera & Videoteknikk selv. Da vet jeg iallefall at det skjer noe.

 

Dette bør derimot aldri være nødvendig. Men uansett, jeg er ferdig med denne saken nå. Jeg fikset det selv. Objektivet er sendt til Camera & Videoteknikk, og jeg kommer ikke til og kontakte JP noe mer selv ved garantiforespørsler - da kontakter jeg heller Fujifilm direkte eller Camera & Videoteknikk. Jeg har fått super service fra de direkte. Jeg har Supersikring på kamerahus og objektiv hos JP derimot, så om noe skjer med kameraet eller objektivet så må jeg eventuelt dra innom butikken igjen.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Der har jeg nå lest hele tråden på nytt og jeg tror at jeg svarte "litt fot kjapt" det siste gang. Jeg leste rett og slett ikke at vårt kollega spurte deg om å komme tilbake en annen dag, jeg leste det på en måte at du ønsket absolutt at reklamasjoner gikk direkte til service verksteden og at du ønsket derfor å ikke levere til service hos oss. Nå ser jeg som sagt at jeg leste feil og der var også konklusjonen min feil. Dette vil jeg gjerne beklage!

 

Som jeg skrev tidligere så skal jeg tar opp denne casen i butikksjef møte på tirsdag, ikke noe tvil.

 

Jeg er tilbake til aller første tankegang: vi legger oss flat og sørger for at dette ikke skjer igjen.

 

Stephan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...