Gå til innhold

vannkjøling bestilt

Procell82

Anbefalte innlegg

Skal bestille vannkjøling til mitt corsair 800D kabinett. Har ikke drevet med vannkjøling på noen år, så jeg er litt lite oppdatert på den fronten, men etter iherdige studier på nettet så ser jeg for meg et oppsett med en 3x120 og en 1x140 radiator. bruker oppsettet med inntak under kabinett og radiatorviftene som eksos.

Kom gjerne med tilbakemeldinger!

Ser for meg desse komponentene kan gjøre susen:

10002

Swiftech MCP655 vannsirkulasjonspumpe På lager

895,00 895,00

10046

Bitspower nippel, 1/4"BSPx1/2"ID På lager

29,00 348,00

10004

Durelene, slange, 1/2"ID -11/16"OD På lager

29,00 87,00

10589

Coolgate radiator, 3x120-60 På lager

839,00 839,00

10334

Scythe vifte, Slip Stream 120, SY1225SL12SH, 120x25 På lager

89,00 267,00

10044

AquaComputer tank, aquabox pro 5¼", sort På lager

389,00 389,00

10565

AquaComputer in-line temperaturføler På lager

97,00 97,00

10423

AquaComputer flaske med fylleslange, 0.5 liter På lager

49,00 49,00

10199

TechBay radiator, standard, 1x140-29 På lager

319,00 319,00

10572

Noiseblocker vifte, BlackSilent PRO PK3, 140x25 På lager

179,00 179,00

11298

EK CPU-vannblokk, EK-Supremacy Utsolgt

539,00 539,00

11306

EK vannblokk for skjermkort, EK-FC690 GTX På lager

1 199,00 1 199,00

+ div div tilbehør

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

800D har bare tre 120 mm vifteplasser i toppen, så han må nok pent holde seg til en 360-radiator.

En ting jeg stusset litt på; hvorfor temperaturføler? Det kan jo hende du har noe som er i stand til å lese den for alt jeg vet, men det føles bare litt bortkastet i min bok med mindre du skal kjøre tester eller noe og virkelig trenger å vite vanntemperaturen.

En annen ting; durelene-slanger er smått stive og har litt lett for å få knekk på seg, så velg heller tygonslange hvis du har råd til det. Jeg har tygon i loopen min, og du kan omtrent bøye den til en kringle uten at den finner på noe tull. Dog, smak og behag (og lommebok :p ).

Lenke til kommentar
Ville det ikke vært fornuftig med 3x 140mm radiator i top? Dette kabinettet støtter vel det? Åssen loop har du planer om?

bare for å presisere, så er PC på bestilling, så jeg har ennå ikke sett kabinettet eller noen ting fysisk :) Så alle bestillinger til WC er 'kontorplanlagt' for å si det sånn...

Kommer ikke hjem fra jobb før på mandag, så da blir det rett på postkontoret og rene julaften!

Det står skrevet at det er det lagt opp til 3x120, så tok ikke sjansen på å bestille noe annet. Må se an hvordan loopen blir i forhold til plassforbruk rett og slett. Men sånn i utgangspunktet blir reservoir montert i en av de øvre bay'ene, og WP i bunn, slik at tyngdekraften skal hjelpe til med å til en hver tid mate pumpa med nok vann. 3x120 radiatoren blir selvsagt montert i top, og 1x140 i øvre bakkant av kabinett der det står en eksosvifte standard. Vurderer å legge inn 1x140 radden imellom CPU og GPU om det passer med slangplasseringene...

Endret av Procell82
Lenke til kommentar
800D har bare tre 120 mm vifteplasser i toppen, så han må nok pent holde seg til en 360-radiator. En ting jeg stusset litt på; hvorfor temperaturføler? Det kan jo hende du har noe som er i stand til å lese den for alt jeg vet, men det føles bare litt bortkastet i min bok med mindre du skal kjøre tester eller noe og virkelig trenger å vite vanntemperaturen. En annen ting; durelene-slanger er smått stive og har litt lett for å få knekk på seg, så velg heller tygonslange hvis du har råd til det. Jeg har tygon i loopen min, og du kan omtrent bøye den til en kringle uten at den finner på noe tull. Dog, smak og behag (og lommebok :p ).

Tempføleren ble bestilt litt i blinde, for jeg vet faktisk ikke om noen av komponentene korresponderer med den, men sonden skal passe perfekt til montering i reservoiret. :hmm: Håpet er at den kan brukes i forbindelse med NZXT Sentury fan controlleren jeg har bestilt. Den har Uttak til 5 temperatursensorer som kan konfigureres i forhold til automatisk viftestyring. Ønsket er da at kjølevannstemperatur skal styre turtallet på radiatorviftene i auto. Så vi får se... Enten blir den sendt tilbake, eller om jeg fucker den opp så er ikke 97 spenn helt krise å tape :)

Så durelene slangene er helt ubrukelige?? det var da som pokker :nei: Orket ikke vente lenger, så bestillingen ble gjort i går før noen rakk å svare.. Har igrunn ikke tenkt å spare på noe heller egentilg, for jeg har tenkt at dette kjølesystemet skal overleve et par oppgraderinger av innmat de kommende årene.

Fikk problem med at slangene begynte å knekke seg ved mitt forrige thermaltake oppsett, men det skjedde først etter 3 år! Er vel slik at de mister egenskapene og kollapser etterhvert ja...

Lenke til kommentar

Her er forresten bestillingslista for PC'en :xmas:

Har bestilt det meste uten eksperthjelp, så regner med kommentarene om 'katta i sekken' kommer på løpende bånd :p

Corsair Obsidian 800D Big Tower Sort

Vifter: 1x 140mm Front, 1x 140mm Bunn, 1x 140mm

Bak, ATX, mATX, eATX, Hot-swap

Corsair AX 1200W PSU

ATX 12V V2.31, 80 Plus Gold, Modular, 6x 6+2-pin

PCIe, 16x SATA

Intel® Core i7-3930K Processor

Socket-LGA2011, Six Core, 3.2Ghz, 12MB, Boxed, no

fan included

ASUS P9X79 Deluxe, Socket-2011

ATX, X79, 8xDDR3, 4xPCIe(3.0)x16, CFX&SLI,

2xGbLAN, SATA 6Gb/s, USB3.0, WiFi,EFI

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB

Kit w/4X HyperX 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240pin

Gainward GeForce GTX 690 4GB PhysX CUDA

PCI-Express 3.0, GDDR5, DVI-D+2xDVI-I,

mini-DisplayPort, HDCP

Plextor Blu-Ray Writer PX-B950SA

SATA, BD-R:12x, DVD±R:16x, Cyberlink BD Suite, 3D

support, Retail, BLACK

Samsung SSD 830 Series 256GB 2.5" OEM

SATA 6Gb/s (SATA3.0) 520MB/400MB/s read/write,

Basic Kit

Western Digital® Desktop Green 2TB

SATA 6Gb/s, (SATA 3.0), RPM = IntelliPower, 64MB,

3.5"

BenQ 23,6" LED XL2410T

1920x1080, 10m:1, 2ms,120Hz

NZXT SENTRY LX Fan Control Dual Bay

5x Fans 3-pin , 5x Temp, Alarm, 5" Color LCD Display,

Aluminum

SteelSeries DESMO Pro Gaming Glasses

Color Orange/Onyx, GUNNAR® Microfiber Cleaning Pouch

Microsoft Windows 7 Ultimate

Norsk, Full, DVD

Lenke til kommentar

Måtte ha en PC nr. 2 som jeg kan gå inn å lese avisen på ;)

Neida.. Kommer til å bli brukt hovedsaklig til gaming, helst med litt tung grafikk :mrgreen: har også et mål om å kunne kjøre neste FM med full database uten å måtte vente seg halvt ihel :p I tillegg vil den bli brukt til videoredigering og musikkredigering. kommer til å innstallere et high end musikkort på sikt, men tenkte jeg skulle bare prøve ut HK først IOM at budsjettet sprakk ganske tidlig fra før av :omg: Kommer nok til å kjøpe et GTX 690 kort til når prisen blir lav nok, og spillene blir heftige nok...

Prisen ja... 25 K sa du? legger du til mva så var det bra tippet ;)

Tenkte å bygge en litt fremtidsrettet rigg som er stabil og overklokkingsvillig, så da ble prisen deretter :/

Er du fra Sveio forresten? Bømling her :)

Lenke til kommentar
Så durelene slangene er helt ubrukelige??

Neida, men de er litt stive og tåler ikke skarpe bøyer like godt som f eks tygon. Hvis du tar deg tid og planlegger litt før du begynner å sette sammen ting så burde det gå helt fint :)

Du trenger forresten slangeklemmer for at systemet skal holde tett, med mindre du har bestilt kompresjonsnipler. Litt gjengeteip kan også være kjekt å ha i tilfelle lekkasje, dessuten lærte jeg av dyrekjøpt erfaring at det lønner seg å ha en tappekran slik at man kan tømme systemet på en lettvinn måte uten altfor mye griseri. Jeg installerte en tappekran da jeg bygde den siste loopen min nærmest på impuls, og det viste seg at jeg skulle få bruk for både den og gjengeteipen jeg har liggende da niplene på tanken min sprang lekk under lekkasjetestingen :p

Endret av Raven_Heart
Lenke til kommentar

Durelene fungerer helt fint. Jeg har brukt mye av 9/16"OD-utgaven og til prisen er de ypperlige. De er riktignok litt stivere enn Tygon ol, men det vil ikke by på problemer så lenge du ikke har ekstremt krappe kurver i loopen. Noen 90" og 45"-nipler kan uansett være en god idé.

Istedet for NZXT Sentry –som forøvrig ikke er stort å skryte av– så foreslår jeg at du går for Aquaero. Den er litt dyrere, men er så absolutt verdt pengene med alle funksjonene den har. Den rimeligere LT-versjonen innehar stort sett alle funksjonene som Pro og XT, bortsett fra at den ikke har display. Jeg styrer min Pro-utgave via software så displayet er strengt tatt kun til pynt. Med en slik kontroller kan du konfigurere viftene til å kjøre etter vanntempen f.eks, i tillegg til at den kan slå av maskinen hvis tempen blir for høy mm.

Videre så foreslår jeg at du går for vifter av litt bedre kvalitet. SlipStream bruker glidelagre som ikke tåler horisontal montering særlig godt. Scythe Gentle Typhoon koster kun 30kr mer og har dessuten doble kulelagre som vil holde mye lengre. I tillegg er disse viftene noe av det beste man kan montere på en radiator.

Edit: Som Raven_Heart er inne på så er en drainport veldig kjekt å ha. Kjøp f.eks en slik som du lager en t-linje av på et strategisk sted/laveste punktet og en slik på enden.

Edit 2: Noen skjermbilder fra Aquasuite (Aquaero's software) så du bla. ser noen av mulighetene:

44772.jpg44773.jpg44774.jpg44775.jpg

Endret av pølsehund
Lenke til kommentar

Måtte ha en PC nr. 2 som jeg kan gå inn å lese avisen på ;)

Neida.. Kommer til å bli brukt hovedsaklig til gaming, helst med litt tung grafikk :mrgreen: har også et mål om å kunne kjøre neste FM med full database uten å måtte vente seg halvt ihel :p I tillegg vil den bli brukt til videoredigering og musikkredigering. kommer til å innstallere et high end musikkort på sikt, men tenkte jeg skulle bare prøve ut HK først IOM at budsjettet sprakk ganske tidlig fra før av :omg: Kommer nok til å kjøpe et GTX 690 kort til når prisen blir lav nok, og spillene blir heftige nok...

Prisen ja... 25 K sa du? legger du til mva så var det bra tippet ;)

Tenkte å bygge en litt fremtidsrettet rigg som er stabil og overklokkingsvillig, så da ble prisen deretter :/

Sveibu ja ;)

Nermere 30k kr da for alt ? er dette med vannkjølingen også ?

Men uansett, veldig god pc, bare litt dyrt. Du kommer nok til å ha denne en god stund.

Lenke til kommentar
gjengeteip[/url] kan også være kjekt å ha i tilfelle lekkasje, dessuten lærte jeg av dyrekjøpt erfaring at det lønner seg å ha en tappekran slik at man kan tømme systemet på en lettvinn måte uten altfor mye griseri. Jeg installerte en tappekran da jeg bygde den siste loopen min nærmest på impuls, og det viste seg at jeg skulle få bruk for både den og gjengeteipen jeg har liggende da niplene på tanken min sprang lekk under lekkasjetestingen :p

Ja, det kan vel ikke være SÅ gærnt me de slangene :) Men skal av gammel erfaring møysommelig legge opp loopen med hensyn til at de plutselig kan kollapse en vakker dag...

Jeg bestilte ikke kompresjonsnippler denne gangen, men den konvensjonelle typen. Snakka med han TechBay duden på telefon etter jeg la inn bestillingen og han mente det skulle være mer enn nok bare å bruke strips som slangeklemme, så jeg tar sjansen på at han tar rett da det er et helvete å jobbe med slangeklemmer i et PC kabinett.

Ser du henviser til den tradisjonelle teflonbaserte gjengetapen, men den ment for NPT gjenger, og den skal IKKE brukes på nippler med BSP gjenger og O-ringsteting. Er man påpasselig med å søre inn o-ring med vaselin, og ser til at O-ringen ligger som det skal skal det nok gå helt greit.

Dyrkjøpt erfraing? Hva skjedde?? Angrer litt på jeg ikke bestilte tappekran ja.. Får se hva jeg gjør med det.

Lenke til kommentar
Den er litt dyrere, men er så absolutt verdt pengene med alle funksjonene den har. Den rimeligere LT-versjonen innehar stort sett alle funksjonene som Pro og XT, bortsett fra at den ikke har display. Jeg styrer min Pro-utgave via software så displayet er strengt tatt kun til pynt. Med en slik kontroller kan du konfigurere viftene til å kjøre etter vanntempen f.eks, i tillegg til at den kan slå av maskinen hvis tempen blir for høy mm. Videre så foreslår jeg at du går for vifter av litt bedre kvalitet. SlipStream bruker glidelagre som ikke tåler horisontal montering særlig godt. Scythe Gentle Typhoon koster kun 30kr mer og har dessuten doble kulelagre som vil holde mye lengre. I tillegg er disse viftene noe av det beste man kan montere på en radiator.

Javel, så NZXT Sentry er bare søppel altså.. Har jo ikke hatt noe med den å gjøre i virkeligheten, men etter hva jeg har sett på nettet så sitter jeg med et rimelig bra inntrykk av den. Har du noen erfaringer med den selv? Jaja, om den er totalt crap så får den gå i retur... Bestillingen er kommet til byn alt ;) Jeg så den aquaero en på Techbay, men det stor alt for lite info der til at jeg fattet interesse desverre. Her kunne de nok med fordel lagt ut litt mer linker og henvist til preveiws en det er pdd...

Når det gjelder viftene så såg jeg nok mest på m³/time enn levetid... Forventet levetid på 30000 timer var plenty godt nok for meg.

Lenke til kommentar

Sveibu ja ;)

Nermere 30k kr da for alt ? er dette med vannkjølingen også ?

Men uansett, veldig god pc, bare litt dyrt. Du kommer nok til å ha denne en god stund.

Ja, pluss vannkjølingen ;) (ca 7k m frakt)

Lenke til kommentar

Javel, så NZXT Sentry er bare søppel altså.. Har jo ikke hatt noe med den å gjøre i virkeligheten, men etter hva jeg har sett på nettet så sitter jeg med et rimelig bra inntrykk av den. Har du noen erfaringer med den selv? Jaja, om den er totalt crap så får den gå i retur... Bestillingen er kommet til byn alt ;) Jeg så den aquaero en på Techbay, men det stor alt for lite info der til at jeg fattet interesse desverre. Her kunne de nok med fordel lagt ut litt mer linker og henvist til preveiws en det er pdd...

Når det gjelder viftene så såg jeg nok mest på m³/time enn levetid... Forventet levetid på 30000 timer var plenty godt nok for meg.

Ang. NZXT Sentry så får den vel stort sett gode skussmål i tester, men det er først etter stund at problemene starter pga. dårlig kvalitet på transistorer etc. Ta f.eks en titt på brukererfaringene på Amazon. Mange enheter dør tilsynelatende etter kort tid. Personlig synes jeg også det er alfa omega i en vannkjølt PC å ha kontroll på vanntemperatur og en forsikring på at maskinen skrur seg av hvis noe skulle svikte. Dog godt mulig jeg er hysterisk ;)

Problemet med horisontalmonterte glidelagervifter er ikke nødvendigvis at de stryker med så fort, men at de kan starte å lage ulyder.

Endret av pølsehund
Lenke til kommentar

Dyrkjøpt erfraing? Hva skjedde?? Angrer litt på jeg ikke bestilte tappekran ja.. Får se hva jeg gjør med det.

Fikk fin og jevn drypping fra tanken da pumpa hadde gått et kvarters tid. Det skjedde ikke noe mer spennende enn det, siden jeg bare hadde satt inn det aller nødvendigste for å få koblet opp loopen, stappa en halv tørkerull inn i kassa og fyrte opp pumpa fra den gamle Enermaxen min som sto så langt unna potensielle katastrofer som ledningene tillot. Det lærte jeg etter at CPU-blokka på det forrige oppsettet sprang lekk da jeg skulle starte opp første gang og vraket PSU og skjermkort til totalt ca 5000 kr :p

Note to self: vaselin på o-ringene tenkte jeg ikke på. Nyttig triks til neste gang. Ya live, ya learn :D

Endret av Raven_Heart
Lenke til kommentar
.
Ang. NZXT Sentry så får den vel stort sett gode skussmål i tester, men det er først etter stund at problemene starter pga. dårlig kvalitet på transistorer etc. Ta f.eks en titt på brukererfaringene på Amazon. Mange enheter dør tilsynelatende etter kort tid. Personlig synes jeg også det er alfa omega i en vannkjølt PC å ha kontroll på vanntemperatur og en forsikring på at maskinen skrur seg av hvis noe skulle svikte. Dog godt mulig jeg er hysterisk ;) Problemet med horisontalmonterte glidelagervifter er ikke nødvendigvis at de stryker med så fort, men at de kan starte å lage ulyder.

U fucked my mind! Må si jeg er imponert over hvor avansert den AquaComputeren ser ut til å være. At noen har funnet på å lage en såpass avansert fan controller er jo helt utrolig :) Softwaren der så jo ganske veldig grei ut å jobbe med i forhold til det lille displayet i bayen! Lå ikke så mange reviews ute på nett eller youtube, og veldig lite om softwaren, men etter hva jeg fikk med meg så ser det meget imponerende ut..

Sjekket litt grundigere ut på diverse internasjonale online pckomponent sider et tydeligvis veldig mange delte meninger om NZXT controlleren, så jeg vet ikke om jeg tør å ta den i bruk hvis det er slik at den kutter etter et par måneders i drift! :hmm: Godt mulig den blir sendt i retur gitt...

Hva følger med i settet til AquaComputer'n egentlig? Følger det med flow transmitter og kjølevannstempmåler i tillegg til de 4 luftsensorene ? Ingen cons med device'en??? :)

Lenke til kommentar

Thats what I do :p Det er vel en nokså generell konsensus rundt det at NZXT-kontrollerne ikke er de mest pålitelige selv om mange sikkert fungerer helt fint.

Kun det mest nødvendige medfølger Aquaero så flowmeter og temperaturmåler for vann må kjøpes separat. Jeg bruker den mekaniske utgaven av Aqua Computers flowmeter, men de har nylig kommet med et nytt digitalt meter som visstnok skal være godt, samtidig som det ikke koster stort mer. Det er tilsynelatende en del småproblemer med XT-versjonen og da spesielt med touch-displayet. Pro-utgaven har såvidt jeg vet ingen fysiske lyter, men softwaren er fremdeles på beta-stadiet så noe småplukk er det. Noe alvorlig er det dog ikke snakk om og det vil vel komme en ferdig utgave ganske snart.

Lenke til kommentar

Thats what I do :p Det er vel en nokså generell konsensus rundt det at NZXT-kontrollerne ikke er de mest pålitelige selv om mange sikkert fungerer helt fint.

Kun det mest nødvendige medfølger Aquaero så flowmeter og temperaturmåler for vann må kjøpes separat. Jeg bruker den mekaniske utgaven av Aqua Computers flowmeter, men de har nylig kommet med et nytt digitalt meter som visstnok skal være godt, samtidig som det ikke koster stort mer. Det er tilsynelatende en del småproblemer med XT-versjonen og da spesielt med touch-displayet. Pro-utgaven har såvidt jeg vet ingen fysiske lyter, men softwaren er fremdeles på beta-stadiet så noe småplukk er det. Noe alvorlig er det dog ikke snakk om og det vil vel komme en ferdig utgave ganske snart.

Jaja, pølsehund, da ble det en ny bestilling på et par tusen ;) AC pro, flow transmitter og drainport.. Tørr ikke ta sjansen på et slikt ustabilt produkt, så går for aquaeroen rett og slett.. Hvordan utvider man til mere enn 4 portstyrunger som er stock? Hadde jo vært greit med kontroll over alle fans.. Stod noe om at kunne utvide til 10 porter såg jeg et sted.

Da tror jeg at jeg er i mål snart :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er PC en satt i sammen, programmvarer og drivere installert og konfigurert. Brukte Asus overklokkingsprogram sånn på gøyt for e se hvordan det funket; etter et par reboots så stoppet den med hele 50% overklokk.. Mye mer enn jeg greide med min gamle P4 for å si det sånn! Ser ut til å fungere stabilt og fint foreløpig, og CPU ligger tett under 60 grader med full last i 15 min...

Så til spørsmålet til deg som er aquaero Expert : Har hatt 'problemer' med at devicen treig med å sette i gang viftene etter oppstart.. Er det vanlig? Er ikke noe veldige temperaturoppbygninger å snakke om, så det går helt fint å leve med.. I tillegg så får jeg ikke enablet den der 'chart 1' funksjonen, står bare n/a på displayet.

Endret av Procell82
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...