Spenis Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Heig og hå! Jeg har idag kjøpt en ny stasjonær PC. Den fungerer helt fint, men... Jeg bruker en TV skjerm som dataskjerm, men problemet er at bildet blir for stort for TVn oig jeg har bare to oppløsninger/størrelser og velge mellom. Se bilde: Hvordan får jeg rett størrelse? Takk på forhånd Lenke til kommentar
W-J Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Hvilke skjermkort har du, og hvordan kabel bruker du til å koble til tv'n med? hdmi/dvi/vga? Lenke til kommentar
Spenis Skrevet 10. august 2012 Forfatter Del Skrevet 10. august 2012 Hvilke skjermkort har du, og hvordan kabel bruker du til å koble til tv'n med? hdmi/dvi/vga? Skjermkort: NVIDIA GeForce GT 360 Tilkobling: HDMI Lenke til kommentar
RaaneHolmg Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Dersom problemet er at du mister bilde rundt kanten er dette nokså vanlig, og kan ofte fikses i driveren til grafikkortet. Om du ikke har denne så finnes den på produsentens (NVidia) nettside. Endret 10. august 2012 av RaaneHolmg Lenke til kommentar
Spenis Skrevet 10. august 2012 Forfatter Del Skrevet 10. august 2012 Dersom problemet er at du mister bilde rundt kanten er dette nokså vanlig, og kan ofte fikses i driveren til grafikkortet. Om du ikke har denne så finnes den på produsentens (NVidia) nettside. Ok takk. Ja alt viser ikke rundt hele skjermen. Det blir liksom for stort. Vet du hvordan jeg kan fikse det i driveren? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Hva er oppløsningen på TV'en? Hvis du velger samme oppløsning ut fra grafikkortet i pc'en burde det passe - men du må kanskje gå inn i innstillingene på TV'en og slå av overscan for å få det til å passe perfekt. Noen TV'er har også en helt egen PC-inngang, eller bare 1 av HDMI-portene er tilpasset PC. Osv. 1 Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Hva er oppløsningen på TV'en? Hvis du velger samme oppløsning ut fra grafikkortet i pc'en burde det passe - men du må kanskje gå inn i innstillingene på TV'en og slå av overscan for å få det til å passe perfekt. Noen TV'er har også en helt egen PC-inngang, eller bare 1 av HDMI-portene er tilpasset PC. Osv. Her tror jeg vi har en vinner. Er ofte autojuster-funksjonen på tv som føkker opp i slike sammenhenger. Lenke til kommentar
Spenis Skrevet 10. august 2012 Forfatter Del Skrevet 10. august 2012 Hva er oppløsningen på TV'en? Hvis du velger samme oppløsning ut fra grafikkortet i pc'en burde det passe - men du må kanskje gå inn i innstillingene på TV'en og slå av overscan for å få det til å passe perfekt. Noen TV'er har også en helt egen PC-inngang, eller bare 1 av HDMI-portene er tilpasset PC. Osv. 16:19 er oppløsningen på Tvn. Tvn har du HDMI innganger, jeg bruker nå ingang 2 Lenke til kommentar
jahnkare Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Hvis du etter hvert går lei av å prøve diverse, så kan du åpne nvidia kontrollpanel, gå til Display og leke litt med instillingene inne på 'Adjust desktop size and position'. Sett oppløsningen til 1920*1080 først... Lenke til kommentar
Spenis Skrevet 10. august 2012 Forfatter Del Skrevet 10. august 2012 Forslag til hvilken størrelse jeg kan bruke? Husker ikke helt hvor stor skjermen jeg har er, men den er iallefall 25" Lenke til kommentar
thomit Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Hva er oppløsningen på TV'en? Hvis du velger samme oppløsning ut fra grafikkortet i pc'en burde det passe - men du må kanskje gå inn i innstillingene på TV'en og slå av overscan for å få det til å passe perfekt. Noen TV'er har også en helt egen PC-inngang, eller bare 1 av HDMI-portene er tilpasset PC. Osv. 16:19 er oppløsningen på Tvn. Tvn har du HDMI innganger, jeg bruker nå ingang 2 16:9 er aspektratio, ikke oppløsning, Hvis det er en moderne, såkalt full HD TV vi snakker om, er oppløsningen trolig 1920x1080. Dersom du likevel får deler av bildet som liksom ligger utenfor TV-skjermen til tross for at du setter oppløsningen i skjermkortet i PC til samme oppløsning, så skal du søke løsningen i TV'ens innstillinger. Overscan er nevnt - kan ha andre navn avhengig av produsent. "Just scan" heter det på noen, vet jeg. Sett TV'en til å vise 16:9 tvunget - altså ingen auto-justering av noe slag. Se deretter om det er noe sted du kan slå av overscanningen - denne gjør at ca. 5% av bildet på alle kanter forsvinner "utenfor" TV-skjermen. Dette er noe som henger igjen fordi ikke alt materiale som TV'en skal vise er rent "full HD" enda. Overscan gjør at man blir kvitt uregelmessigheter i ytterkanten av bildet på slikt materiale, men er altså uegnet for ekte HD-materiale, eller PC-signaler. Lenke til kommentar
Bjoolz Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Edit: Overflødig informasjon Endret 10. august 2012 av Bjoolz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå