CrispyBlowfish Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Hei. Jeg lurer bare på, siden jeg ikke fant noe om det eller er kanskje altfor dårlig til å lete. Men er det lovlig å fiske med pil og bue? Sett flere videoer på youtube og ser kjempe morro ut! som ivrig fisker og nettopp kommet inn i pil og bue verdenen så lurer jeg på om dette er lovlig. Takk for svar. Robin Lenke til kommentar
Quote Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 http://www.lovdata.no/all/hl-19920515-047.html#37 3. Skytevåpen unntatt for fangst av gjedde. Her ser man at man kan bruke skytevåpen på gjedde. Jeg er rimelig sikker på at pil og bue ikke blir regnet som "skytevåpen" i lovens forstand. Jeg finner rett og slett ikke noe som tilsier at det IKKE er lov. Lenke til kommentar
OPL Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Tipper det går som harpun Lenke til kommentar
CrispyBlowfish Skrevet 11. august 2012 Forfatter Del Skrevet 11. august 2012 http://www.lovdata.n...515-047.html#37 3. Skytevåpen unntatt for fangst av gjedde. Her ser man at man kan bruke skytevåpen på gjedde. Jeg er rimelig sikker på at pil og bue ikke blir regnet som "skytevåpen" i lovens forstand. Jeg finner rett og slett ikke noe som tilsier at det IKKE er lov. Samme her. Takker for svarene Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Hvis du har tenkt å prøve, så blir det ikke lett. Trolig trengs det mye trening, for å bedømme hvor fisken står. Det er mulig du er klar over dette, men problemet er at i vannoverflata får du en "brytnings vinkel", på samme måte som i et prisme. Forutsetter da at du står på siden. Står du rett over, får du ikke brytningsvinkel. Minst mulig vinkel og missforholdet blir lite. Men som et eksempel, står du 3 meter unna og fisken er 0,3 m ned i vannet, blir brytningsvinklen stor og du bommer med stor margin. Det går ann å regnet ut dette og så lage en tabell. Men det er mye arbeid. Da jeg var ungdom og brukte Lyster, lærte jeg dette brukbart. Mener å huske, at en tror fisken står høyere i vannet, enn den virkelig gjorde. I ettertid lærte jeg å regne på dette, med prismer og brytningsvinkler. Det er jo steder i verden der lokalbefolkningen fisker med bårde spyd og pil og bue. Men som sagt, dette er ikke lett. Lykke til hvis du prøver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå