Torstein Edvard Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Hei. Er student og har tenkt til å kjøpe meg en ny pc, og det står mellom en selvbygd sony vaio fra sony.no, og en samsung fra elkjøp. Den skal i hovedsak brukes til studier, men liker også å game litt av og til. Ikke veldig krevende spill. F.eks. Pro Cycling Manager og FM. http://www.elkjop.no...bar-pc-np550p5c 6666kr. https://shop.sony.no...ext=accessories 7129kr. Takk for svar. Mvh Torstein Edvard Edit: Skjønte at linken funket dårlig. Så spesifikasjonene er: Sony Vaio e-serien, 14" skjerm. Prosessor og grafikk: Intel®CoreTM i5-2450M, 2,5GHz Grafikk: AMD Radeon HD 7670M Operativsystem: Genuine Windows® 7 Home Premium Utførelser: Hvit Skjerm: 35,5cm LCD 1600x900+kamera Harddisk: Seriell ATA på 500GB (7200rpm) Minne: 4 GB 1333 MHz DDR3-SDRAM Optisk stasjon: DVD Disc-stasjon Endret 10. august 2012 av Torstein Edvard Lenke til kommentar
mossing91 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Ville avgjort dette med hvilken skjermstørrelse du ønsker. Ytelsesmessig er de veldig like. Skjermkortet 7670 er bedre enn Gt630 i noen spill, likt i andre og Gt630 bedre i andre igjen. Samsungen har 6gb ram og sonyen har 4, men sonyen har raskere disk 7200rpm mot 5400 i samsungen. Dog har samsungen "fast start" bygd i cache minnet, som gjør at den innhenter seg fra dvalemodus veldig kjapt. Samsungen har igjen dobbelt så stor disk, så hvis du ønsker mye plass er jo det en vesentlig forskjell. Begge har 1600x900 skjerm. Samsung produserer sine egne med matte skjermer, noe jeg selv foretrekker da de er veldig mye bedre utendørs og vil ikke gi gjenskinn på samme måte some glossy gir (ser ikke hva slags skjerm du har valgt på sonyen...) En forskjell som kan være avgjørende er at samsung sitt batteri vil ha 3x antall sykluser ( ikke nødvendigvis batteritid). Samsung sine batterier takler vesentlig flere oppladningssykluser før de tar slittasje, så batteritiden vil holde seg høy i lengre tid enn mange andre produsenter. Til syvende og sist, ville valgt den størrelsen du ønsker deg! Vil du at den skal være mindre og litt lettere velger du Sonyen, spiller det mindre rolle med størrelse er samsungen en flott maskin med et veldig godt utseende og god kvalitetmessig. Veldig mye for pengene til 6666,- Lenke til kommentar
coban Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 "Ytelsesmessig er de veldig like"? Her ignorerer du glatt det et av de viktigste argumentene med Samsung maskinen - nemlig at den har Ivy Bridge CPU (3e generasjon Intel) - mens Sony har Sandy Bridge (2e generasjon Intel). Lenke til kommentar
RaaneHolmg Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 "Ytelsesmessig er de veldig like"? Her ignorerer du glatt det et av de viktigste argumentene med Samsung maskinen - nemlig at den har Ivy Bridge CPU (3e generasjon Intel) - mens Sony har Sandy Bridge (2e generasjon Intel). Dette er feil. Forskjellen på 2. og 3. generasjon er primært at sistnevnte har kraftigere GPU innebygget. Dette er en stor forskjell i maskiner som ultrabooks, men har ingenting å si her da han uansett vil ha dedikert grafikkort. Ellers vil jeg si at Sonyen er langt lettere og litt mindre, så til studier vil denne altså være det beste valget i mine øyne. Ytelsesmessig er de svært like. Lenke til kommentar
coban Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 "Ytelsesmessig er de veldig like"? Her ignorerer du glatt det et av de viktigste argumentene med Samsung maskinen - nemlig at den har Ivy Bridge CPU (3e generasjon Intel) - mens Sony har Sandy Bridge (2e generasjon Intel). Dette er feil. Forskjellen på 2. og 3. generasjon er primært at sistnevnte har kraftigere GPU innebygget. Dette er en stor forskjell i maskiner som ultrabooks, men har ingenting å si her da han uansett vil ha dedikert grafikkort. Ellers vil jeg si at Sonyen er langt lettere og litt mindre, så til studier vil denne altså være det beste valget i mine øyne. Ytelsesmessig er de svært like. Så du mener det er feil - ved å si "dette er feil"? Ivy Bridge har en generel ytelsesforbedring på 10-20% (avhengig av program), jeg legger ved en link som jeg fant ved å google. http://reviews.cnet.com/8301-33642_7-57417957-292/our-first-ivy-bridge-laptops-how-do-they-perform/ I tillegg så har Ivy Bridge maskiner Intel Lightpeak teknologi (les: Thuderbolt) og de bruker mindre strøm, dvs at man har lengere levetid. Lenke til kommentar
mossing91 Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Fra testen i dinside er batteritiden veldig lik på disse maskinene med rundt 7-8 timer. Men at 3rd gen kan være kjøligere kan jeg støtte grunnet mindre varmeutvikling. Ytelsesmessig er det ikke så stor forskjell. Men Samsungen har Widi, kan være litt kjekt fremover med tekn utviklingen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå