Gå til innhold

Chromium - Den frie nettleseren!

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle reklamere litt for Chromium her da brukere av Windows har en tendens til å overse forskjellen mellom Chromium og Chrome og dermed mister muligheten til å ta et informert valg.

Hva er Chromium?

Chromium er open source prosjektet som Chrome baserer seg på. Enkelt forklart tar Google Chromium-koden, tester den, putter inn Google branding og en redigert EULA som gir Google litt friere juridiske tøyler med data samlet inn fra nettleseren.

Hvorfor bruke Chromium?

Først og fremst er Chromium et bedre valg for den peronvernsbevisste bruker. Chrome har en del funksjonalitet som ikke finnes i Chromium, blant annet callbacks som kommuniserer med Google når du søker, treffer på feilmeldinger, endrer innstillinger, osv. I tillegg har de en annen lisens og EULA som gir Google mer makt over informasjonen som samles inn.

Chromium er også et bedre valg for den som liker å leve på "the bleeding edge". Om man ønsker kan man fint kjøre nightly builds som blir kompilert fra kildekoden flere ganger daglig. Selv kjører jeg nå Chromium v23.0.1232.0 (build: 151003) som ble kompilert for en snau time siden. Du får dermed med deg den nyeste utviklingen med den lille medførende risikoen om at noe brekker. ;)

Om du ikke er så eventyrlysten er det ingenting i veien for å velge den stabile kanalen.

Hvor får jeg tak i Chromium til Windows?

Nyeste Chromium fra buildserveren får du her.

Alternativt kan du benytte deg av Chromium Updater. Et verktøy jeg selv utviklet for å kunne enkelt laste ned og oppdatere Chromium på Windows. Verktøyet kan lastes ned her. Verkøyet er selvsagt også open source og kildekoden finner du her!

Endret av Untouchab1e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lest første linje i innlegget mitt ;)

Linkene i innlegget mitt er alle relatert til Chromium for Windows. Ergo grunnen til at denne forumtråden er plassert i Windows-forumet. Build-servere kompilerer ut Chromium-builds for Windows, OSX og Linux flere ganger daglig. Ikke noe behov for å kompilere selv.

Vi som trives best i Linux har alltid (heldigvis) hatt lettere tilgang på Chromium

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar

En av de tingenen jeg liker med Chrome, er den "automagiske" oppdateringen til nyere versjoner. Hvordan fungerer dette i Chromium?

Det stemmer at Chrome har en "automagisk" oppdateringsfunksjon som er veldig kjekk. Desverre er dette en av funksjonene Google legger til kun for Chrome. Det er derimot ingen problem å holde Chromium oppdatert da finnes en rekke småprogrammer som gjør jobben like lett. Feks verktøyet jeg lagde selv og som jeg har linket til. Merk at det ikke er noe problem å kjøre Chrome og Chromium ved siden av hverandre. Verktøyet mitt bare henter ned siste snapshot og pakker ut filene til ønsket katalog. Dermed vil den oppdatere ved å gjenta prosessen. Du kan dermed bare la programmet kjøre i bakgrunnen og se etter oppdateringer etter ønsket tidsintervall ellers kan du raskt og enkelt kjøre det ved behov/ønske. Siden det kommer "oppdateringer" flere ganger om dagen er det jo ikke krise om du ligger et par versjoner bak.

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar

Google Chrome "overvåker" brukerne, sies det.

Men hvordan?

Under installasjonen av Chrome fikk jeg en avkrysningsboks der jeg kunne være med på å hjelpe Google med å sende inn rapporter om maskinvare og slikt.

Jeg krysset for å IKKE være med på dette programmet.

Spionerer Chrome fremdeles på meg?

Siden jeg er skeptisk til Chrome, har jeg gått over til Opera og Maxthon på Macen min.

Finnes det mulighet for å fortsatt benytte Chrome, men deaktivere all spyware?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Google Chrome "overvåker" brukerne, sies det.

Men hvordan?

Under installasjonen av Chrome fikk jeg en avkrysningsboks der jeg kunne være med på å hjelpe Google med å sende inn rapporter om maskinvare og slikt.

Jeg krysset for å IKKE være med på dette programmet.

Spionerer Chrome fremdeles på meg?

Når du installerer Chrome må du godta EULA'en. Den har riktignok blitt redigert siden oppstyret i 2008 da det sto:

you give Google a perpetual, irrevocable, worldwide, royalty-free, and non-exclusive license to reproduce, adapt, modify, translate, publish, publicly perform, publicly display and distribute any Content which you submit, post or display on or through, the Services.
.

Nå har de fjernet den delen, men data blir rapport hjem like fullt, men i utgangspunktet er det ikke mer skummelt enn hva som skjer når du selv navigerer til Google.com.

Finnes det mulighet for å fortsatt benytte Chrome, men deaktivere all spyware?

Ja, ved å bruke Chromium ;)

Siden jeg er skeptisk til Chrome, har jeg gått over til Opera og Maxthon på Macen min..

Du er skeptisk til Chrome som er basert på open source kode så du bruker Opera som ikke er open source og som vel er den eneste populære nettleseren som ikke har noen form for sandboxing.. hmmm

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...