lobster Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Jeg har to excel dokumenter. Innholdet i filene er nesten like (samme 740 personene og gateadresse), men dersom jeg kopierer innhold fra fil2 over til fil1, er det forskyvninger her og der. Fil 1 inneholder: Etternavn Fornavn Fødselsdato Gateadresse Bankkonto fil 2 inneholder Etternavn Fornavn Gateadresse Postnummer Sted Finnes det en lett måte å flette dokumentene sammen slik at jeg ender opp med Etternavn Fornavn Fødselsdato Gateadresse Postnummer Sted Bankkonto ? Lenke til kommentar
Faller Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Det første som hopper inn i hodet mitt er scripting av noe slag. Ikke det at jeg kan det selv, men er mange på forumet her som helt sikkert skulle klart det. En annen løsning kan være å legge det inn i en database, og så "merge" det derfra. Da kan man sortere på gateadresse, navn eller hva du ønsker egentlig. Mvh Faller Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 I praksis skal du ha postnummer og sted inn i fil 1, sant? I utgangspunktet har du ingen unik nøkkel i begge filene, men det kan du kanskje lage så fremt etternavn og fornavn er skrevet helt likt i begge filene. Er det fare for at en kombinasjon av for- og etternavn finnes for mer enn én person, da kan du også bruke gateadressen (under forutsetning av at også denne er skrevet helt likt i begge filene). Er kolonne F den første ledige kolonnen i fil 1? I så fall kan du lage en kombinasjon av etter- og fornavn her ved å skrive =a2&b2 (alternativt =a2&b2&d2 for å ta med gateadresse) i celle f2. I fil 2 setter du inn en ny kolonne mellom gateadresse og postnummer. Hvis dette blir kolonne D, da skriver du den samme formelen som du skrev i fil 1, altså =a2&b2 I fil 1, celle g2 skriver du =finn.rad(f2; gå så til fil 2 og merk området fra D2 til F741, fullfør så formelen ved å skrive ;2;0) Til slutt skal formelen se ut noe lignende =FINN.RAD(F2;[fil2.xlsx]Ark1!$D$2:$F$741;2;0) Kopier så den samme formelen over til celle g2 og endre det siste 2-tallet til 3. Pass på at "F2" forblir slik i formelen. Dersom du kopierer hele cellen i stedet for bare formelen, da vil denne i utgangspunktet endre seg til "G2", og du må manuelt endre den tilbake. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå