Gå til innhold

ASUS med ATI-basert hovedkort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prisen er også usikker, men kortet blir neppe spesielt rimelig.

Hvorfor ikke? Dette ser jo ut som en god P4-konkurrent til Intel 865G-chipsettet og 845G. Og "konkurrent" til AMD-chipsettet Nforce IGP.

Det eneste jeg kan se av nye innebygde funksjoner er RAID, Gigabit nett, DX8.1 og TV-ut. De andre funksjonene finnes på de fleste andre hovedkort. Siden ATI skal konkurrere mot Intel chipsettene antar jeg at den viktigste konkurranse-fordelen er disse ekstra egenskapene og da må ikke konkurranse-fordelen slåes i hjel med altfor høy pris. I tillegg sparer hovedkort-produsentene noen tikroner på å slippe å ha egne chipper for audio, gigabit nettverk, raidkontroller osv. Tipper vi finner slike hovedkort til under tusenlappen kort tid etter de når markedet.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Dette ser jo ut som en god P4-konkurrent til Intel 865G-chipsettet og 845G. Og "konkurrent" til AMD-chipsettet Nforce IGP.

Det eneste jeg kan se av nye innebygde funksjoner er RAID, Gigabit nett, DX8.1 og TV-ut. De andre funksjonene finnes på de fleste andre hovedkort. Siden ATI skal konkurrere mot Intel chipsettene antar jeg at den viktigste konkurranse-fordelen er disse ekstra egenskapene og da må ikke konkurranse-fordelen slåes i hjel med altfor høy pris. I tillegg sparer hovedkort-produsentene noen tikroner på å slippe å ha egne chipper for audio, gigabit nettverk, raidkontroller osv. Tipper vi finner slike hovedkort til under tusenlappen kort tid etter de når markedet.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke?

Trolig fordi

- Gigabit LAN kontroller fra 3COM

- Firewire-kontroller

- Radeon 9100 grafikkrets (med TV-utgang)

- S-ATA og P-ATA RAID kontrollere

- AGP Pro 8x slott

gjerne medfører noe økte kostnader for produsenten. Men det gjenstår å se :)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke?

Trolig fordi

- Gigabit LAN kontroller fra 3COM

- Firewire-kontroller

- Radeon 9100 grafikkrets (med TV-utgang)

- S-ATA og P-ATA RAID kontrollere

- AGP Pro 8x slott

gjerne medfører noe økte kostnader for produsenten. Men det gjenstår å se :)

er det forskjell på "agp 8x" og "agp pro 8x"?

Lenke til kommentar
er det forskjell på "agp 8x" og "agp pro 8x"?

AGP Pro-standarden kan levere noe mer effekt ("strøm") til grafikkortet. Enkelte grafikkort for det "profesjonelle" markedet benytter AGP Pro standarden. Man kan selvsagt også benytte "vanlige" AGP 4x/8x kort i en AGP Pro slott (men ikke AGP Pro grafikkort i en "vanlig" AGP-slott).

Se f.eks. denne artikkelen for mer info.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...