Gå til innhold

[Løst] Video lagger i ubuntu 12.04

Gjest

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Jeg har installert Ubuntu 12.04 på en Lenovo Thinkpad Edge. Alt funker bra, bortsett fra en ting. Video, uansett om det er youtube, vimeo eller i VLC, lagger. Dette har vell med grafikkdriverne å gjøre, men jeg har installert tilleggsdriverene, er det noen løsninger da?

Resten av os'et virker uten problemer, og siden jeg ikke har tenkt å bruke denne pc'en på spill, så har jeg virkelig lyst til å bruke en linux distro. Dette kommer jeg dog til å legge på hylla viss jeg ikke kan se på filmer verken på nett eller i VLC.

Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å kvitte meg med dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje lagging er feil ord, er i vertfall få fps slik at videoene ikke glir som de skal. Lyden funker fint.

Litt usikker på hva slags skjermkort, men det er ikke et eksternt et, er et integrert et.

Jeg bruker den tilleggsdriveren som heter ATI/AMD Proporitær FGLRX drafikkgriver. Når jeg går inn på Detaljer under systeminformasjon, så står det at jeg bruker en driver som heter VESA: RS780MN.

Prosessoren som sitter i maskinen er en AMD Athlon Neo X2 Dual Core Processor L325 × 2.

Hjalp dette deg noe?

Lenke til kommentar

Det viste seg at den du linket til allerede var installert. Med andre ord så har jeg at to drivere på samtidig, og da er det jo ikke rart at det har gått dårlig. Nå har jeg deaktivert begge to, og systemet funker bedre enn før, uten drivere. Det er litt lag i videoavspilling, men fortsatt ikke helt glidende bilde i fullscreen, men nesten godt nok. Nå skal jeg prøve å aktivere en om gangen. Jeg begynner med den du linket til. Oppdaterer her etterhvert som jeg har testet.

Lenke til kommentar

Nå har jeg open source drivere aktivert, merker ikke noe særlig forskjell fra 0 drivere aktivert. Men nå er det sånn at jeg kan se på tv-serier i fullscreen uten at det er noe særlig problem. Fortsatt litt drop i fps ved fullscreen, ligger nok litt under 30 vil jeg tro, men greier meg nå. Gidder ikke å teste den andre driveren da jeg tror at det ikke blir noe bedre, eller hva mener du?

Merker forresten forbedring i hele os'et, alt går mye raskere, og mer snappy. Uansett, takk for hjelp untouchab1e!

Edit: Vimeo filmer i HD lagger enda, men der går det utover lyden også, hele filmen hakker. Slik er det ikke på youtube. Har ikke hatt det problemet på Windows. Driverproblem?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Jeg har liten erfaring med ATi-kort i Linux og når du ikke vet hvilket skjermkort du kjører blir det litt vanskelig å uttale meg sikkert. Generelt sett kan det være litt trøblete med ATi-kort på Linux. Grunnen til at jeg lurer på om det er lagging som i dårlig ytelse eller om det er flimring/tearing er fordi det vil være ulike løsninger. Feks som nevnt her. Eventulet kan det hende det ikke er driveren i det hele tatt, men flash (som håndterer videoavspilling på Youtube og Vimeo). Se her

Lykke til! Og velkommen til Linux! Where things just work.. except for when they dont ;) (Bare så det er sagt, jeg bruker ikke annet enn Linux. Ubuntu har jeg lagt fra meg for lenge siden og det er kun Arch Linux som gjelder, men Linux like fullt!)

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar

Har du installert ubuntu-restricted-extras ?

To andre Ubuntu-baserte distro'er som krever mindre av maskinvaren er Bodhi Linux og Lubuntu.

http://www.bodhilinux.com/

http://lubuntu.net/

Ja, jeg har installert restricted-extras. Uansett, alt ser ut til å virke fint nå, godt nok i alle fall :) Kan se Big Bang Theory med mange fps, så da greier jeg meg en stund! :) Takk for all hjelp. Jeg bruker kanskje tråden igjen til å spørre om andre problemer, viss jeg kommer borti noen.
Lenke til kommentar

RS780MN er i R600-familien som er greit støttet av radeon-driveren (fri X.Org-driver). Så hold deg til den. :)

Den properitære FGLRX-driveren fra AMD finner på mye rart, og er ikke spesielt behagelig å ha med å gjøre. Spesielt ikke når radeon er så mye greiere. Problemet med den frie radeon-driveren er at det tar lang tid før den støtter nye skjermkort. Og det tar enda lengre tid før den havner i kernelen på en rolling-release-distro distro som Ubuntu hvor det kun er halvårige releases.

Edit: Nei, nei, nei, nei, nei! Ikke rolling!

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

RS780MN er i R600-familien som er greit støttet av radeon-driveren (fri X.Org-driver). Så hold deg til den. :)

Den properitære FGLRX-driveren fra AMD finner på mye rart, og er ikke spesielt behagelig å ha med å gjøre. Spesielt ikke når radeon er så mye greiere. Problemet med den frie radeon-driveren er at det tar lang tid før den støtter nye skjermkort. Og det tar enda lengre tid før den havner i kernelen på en rolling-release-distro som Ubuntu.

Når ble Ubuntu en rolling-release-distro? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...