m0ffe Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Ett bilde jeg aldri kommer til å glemme er når politiet skal ta seg over til utøya i en gammel, rød gummibåt som er så til de grader overlastet. . Og når moteren streiker og spesialstyrken reker på sjøen mens gjerningsmannen skyter villt rundt seg på øya. Denne scenen er som klipt rett ut av Donald Duck. Jeg skjemmes, jeg skjemmes på deres vegne, at det er disse løkene som skal ta vare på oss og er trent til å løse slike saker. Tipper dette vil bli brukt som skrekkeksempler i andre land. Eneste som manglet for å få en komplett skandale var at noen hadde kjørt pipen i båten. Ser for meg hele gjengen ligger og plasker i full utrustning. Mulig. Men hvorfor er det ingen som spør spørsmålet: Hvordan havnet vi i en situasjon der BT havnet på slump ved storøya, og der de havnet på slump kunne vi by på følgende matriell. Som tidligere forsvarssjef sa på aktuelt 15.08, vi får det politi vi betaler for. jeg prøver ikke å legge skylden på noen, bare at man husker slike latterlige scener en stund framover. Det kan værtfall ikke bli mye dårligere en dette. 2 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Hvis man kjenner til Delta så vet man at Utøya var et engangs tilfelle, ja de dreit seg ut å sjefen for de som kom der burde sparkes for å ikke forstå samt sette igang en fungerende aksjon samt roe ned de operative betjentene og tatt med seg 5-6 først så ta resten ut senere. De trengte ikke mer en 5-6 selv med 2 gjerningsmenn, de er gode nok til å ta ut så få mål.. Dessverre feilet det totalt, men det er fortid, ta sjefen som var operativ leder for den delta gruppen og la de andre lære av sine feil, de har det nok ikke så gått innvending å det er straff nok.. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 17. august 2012 Forfatter Del Skrevet 17. august 2012 (endret) Mulig. Men hvorfor er det ingen som spør spørsmålet: Hvordan havnet vi i en situasjon der BT havnet på slump ved storøya, og der de havnet på slump kunne vi by på følgende matriell. Som tidligere forsvarssjef sa på aktuelt 15.08, vi får det politi vi betaler for. jeg prøver ikke å legge skylden på noen, bare at man husker slike latterlige scener en stund framover. Det kan værtfall ikke bli mye dårligere en dette. Klar over det, så det var ingen anklage eller noe i den duren. Langt derifra. Ja det er komisk. Men det mer komiske er f.eks Storbergets pålegging av politiet å spare 5 mill inn på helikoptertjenesten. Og så later regjering/politikere at det ikke vil ha noe å si på tjenesten. Selv om politiet ettertrykkelig påpeker hva som vil skje. Etter å ha lest rapporten, og med god erfaring innen beredskap/sikkerhetsarbeid, så anklager rapporten politiet for feil, med en tidsdifferanse på minutter. Mediene følger på. Og så sitter politikere med en tidshorisont på opp i mot 10 år og slenger driten nedover. Og rapporten legger skylden på liv på en enkelt politimann. Det er galskap. Enhver person som har hatt litt erfaring i stressarbeid vet hvor enkelt det er å gå glipp av ting, gå i metning osv når informasjonsstrømmen blir for stor. Og dette er også påpekt. Men ingen spør seg; hvordan havnet vi en situasjon der det faktisk var aktuelt å ha kun en person på en operasjonssentral? (her skal politimesteren ha ros i NBPD grunnet at hun faktisk bemannet opp igjen med vedtak om oppbemanning) Og det værste med dette er svadaet om at man trenger en "holdningsendring" i politiet..... Hadde jeg vært politi hadde jeg ved neste korsvei lagd et hælvete for Stoltenberg/Faremo. Lekket info til mediene. Alt for å bringe de to ned i gjørmen og hivd du på søppelhaugen der de tilhører. Endret 17. august 2012 av norskgoy Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Mulig. Men hvorfor er det ingen som spør spørsmålet: Hvordan havnet vi i en situasjon der BT havnet på slump ved storøya, og der de havnet på slump kunne vi by på følgende matriell. Som tidligere forsvarssjef sa på aktuelt 15.08, vi får det politi vi betaler for. jeg prøver ikke å legge skylden på noen, bare at man husker slike latterlige scener en stund framover. Det kan værtfall ikke bli mye dårligere en dette. Klar over det, så det var ingen anklage eller noe i den duren. Langt derifra. Ja det er komisk. Men det mer komiske er f.eks Storbergets pålegging av politiet å spare 5 mill inn på helikoptertjenesten. Og så later regjering/politikere at det ikke vil ha noe å si på tjenesten. Selv om politiet ettertrykkelig påpeker hva som vil skje. Etter å ha lest rapporten, og med god erfaring innen beredskap/sikkerhetsarbeid, så anklager rapporten politiet for feil, med en tidsdifferanse på minutter. Mediene følger på. Og så sitter politikere med en tidshorisont på opp i mot 10 år og slenger driten nedover. Og rapporten legger skylden på liv på en enkelt politimann. Det er galskap. Enhver person som har hatt litt erfaring i stressarbeid vet hvor enkelt det er å gå glipp av ting, gå i metning osv når informasjonsstrømmen blir for stor. Og dette er også påpekt. Men ingen spør seg; hvordan havnet vi en situasjon der det faktisk var aktuelt å ha kun en person på en operasjonssentral? (her skal politimesteren ha ros i NBPD grunnet at hun faktisk bemannet opp igjen med vedtak om oppbemanning) Og det værste med dette er svadaet om at man trenger en "holdningsendring" i politiet..... Hadde jeg vært politi hadde jeg ved neste korsvei lagd et hælvete for Stoltenberg/Faremo. Lekket info til mediene. Alt for å bringe de to ned i gjørmen og hivd du på søppelhaugen der de tilhører. Jeg er veldig enig med deg. Det er veldig vanskelig å løse operasjoner når ALT svikter og man har veldig begrenset med ressurser. Men jeg tror også det var noen ledere som ble tatt litt på sengen og ikke viste god nokk handlekraft. Dette er personer som skal være trent til å takle slike situasjoner. De var ikke veldig løsningsorienterte etter min mening. Jeg har ikke satt meg grundig nokk inn i saken men slik jeg oppfatter det skjønte ikke politiet hvor alvorlig dette var. Takket ikke de nei til hjelp fra forsvaret som sto klart med hellikopter og spesialsoldater? Og andre politidisktrikter? Allikevel synes jeg det blir feil å sitte å henge ut enkeltpersoner og vi må se framover på hva vi kan forbedre, og da håper jeg ikke vi bruker tid å penger på å finne opp kruttet på nytt... Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 17. august 2012 Forfatter Del Skrevet 17. august 2012 (endret) Jeg er veldig enig med deg. Det er veldig vanskelig å løse operasjoner når ALT svikter og man har veldig begrenset med ressurser. Men jeg tror også det var noen ledere som ble tatt litt på sengen og ikke viste god nokk handlekraft. Dette er personer som skal være trent til å takle slike situasjoner. De var ikke veldig løsningsorienterte etter min mening. Jeg har ikke satt meg grundig nokk inn i saken men slik jeg oppfatter det skjønte ikke politiet hvor alvorlig dette var. Takket ikke de nei til hjelp fra forsvaret som sto klart med hellikopter og spesialsoldater? Og andre politidisktrikter? Allikevel synes jeg det blir feil å sitte å henge ut enkeltpersoner og vi må se framover på hva vi kan forbedre, og da håper jeg ikke vi bruker tid å penger på å finne opp kruttet på nytt... All teori og praksis tilsier at hvis man ikke har systemer for informasjonsbehandling og prioritering så går staber i metning. Da jobber man seinere. Ting tar tid, fordi en ikke har oversikt. Dette er helt vanlig, om det er kirurger som får press på seg f.eks. Man har ikke tid eller kapasitet til å "tenke nytt og spennende", ei heller tid til å leite frem i et planverk som ingen øver på eller øver en sjelden gang (som er en elegant bortseelse av enkel studieteknikk f.eks. Må repetere med jevne mellomrom). Forsvaret stod nok ikke klar. F.eks var lederen for BT i kontakt med lederen for FSK på Rena som begynte å samle sammen troppene. Men siden ingen var i beredskap. Og helikopterene på Rygge var heller ikke i beredskap så sier det seg selv at dette er tid. Uansett vender man tilbake til en underbemannet sentral som altså skal håndtere på noen minutter all den informasjonen som strømmet på rett etter bomben smalt. Samt dirigere troppene, samt loggføre, samt tenke strategisk, samt ta imot nødtelefoner. Og ta valg. Basert på bruddstykker av informasjoner. Når man i tillegg har et sambandssystem som ikke klarer å kommunisere med andre etater. F.eks telefonlinjen mellom Oslo op.sentral og NBPD sentral brøyt sammen var det ingen mulighet for kommunikasjon. Samme med NBPD og SBPD, der f.eks Thorbjørn sin "vi har båt" melding gikk (SBPD). Jeg anbefaler deg å lese rapporten. Sitt gjerne med tidslinjen ved siden av deg og så hvordan skrivebordsgeneralene er på sekunder i differanse der de feller dom over andre som tar avgjørelsene. Et artig moment, kun 1 av 10 i kommisjonen (1 av 19 hvis en tar med sekretariatet) har noen som helst politioperativ erfaring. Da vil du også lese at den "gule lappen" faktisk ble behandlet og diskutert mellom en partrulje av BT og innsatsleder. De mente den ikke var sikker nok til å agere på. Da var klokken ca 4. Og i den tiden var altså ABB akkurat ved Sandvika. Feil avgjørelse selvsagt. Men det er en taktisk avgjørelse, som man ta mange hundrevis av. De er man ikke i ettertid etterpåklok på. Isåfall, ikke om enklarer slikt selv korrekt 100% av gangene. Endret 17. august 2012 av norskgoy Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Dette morer meg. Spark alle som nå har opplevd en ekte terroraksjon og har inngående erfaring med problemene som oppstår og som nå har bittert erfart konsekvensene og har lært, og ansett noen uten erfaring... ... Straffementaliteten er bare så tullete! Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Et ønske fra FrP eller noe dette eller? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Er man kommet inn på hvorfor ABB ikke ble stoppet før når man burde hatt flere muligheter til det ? slik jeg forstår det så fikk politiet beskjed om denne bilen som det var noe rart men , men beskjeden kom ikke lenger en til kontoret Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 (endret) Dette morer meg. Spark alle som nå har opplevd en ekte terroraksjon og har inngående erfaring med problemene som oppstår og som nå har bittert erfart konsekvensene og har lært, og ansett noen uten erfaring... ... Straffementaliteten er bare så tullete! de 2 som stod å hørte på unge mennesker blir drept burde sparkes, sjefen for delta den dagen burde sparkes har noe med å vise at ting har konsekvenser også for dem.. Hva slags erfaring skal de 3 bidra med videre ? de 2 ved brygga, hvordan stå med full væpnet utstyr å høre mennesker blir drept, så dra inn på land når alle er døde sammen andre i politiet ? Har du sett bilder ifra Pumpehuset noen av de siste som ble drept ? har du lest hvordan en person her inne (sikkert venn med noe politifolk ifra Buskerud ) som prøvde latterliggjøre meg når jeg sa politiet hadde båter lett tilgjengelig, og den som ler sist ler best men i denne saken ler jeg ikke av noe, dette er ren skjær tragedie.. Hadde rett ifra første stund om hendelseforløpe trengte ikke noe forbanna rapport for å se hva som gikk galt.. Endret 26. august 2012 av DaniNichi Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Ingen vet hvordan det ville gått om de to mennene hadde reist over til Utøya. ABB ville bli arrestert av Delta han. De var ikke Delta. Resultatet kunne muligens økt antalle drepte med 2 stk. De visste ikke sikkert hvor mange gjerningspersoner som var på utøya eller om det f.eks var utplassert bomber. Meningen var vel og å få til møteplass med Delta. Men jeg syntes tjenestemennene gjorde en feil selvsagt. De burde fått samlet båter som ville vært klare når Delta kom. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 (endret) Når alt kommer til alt så er det noen ting vi må få ut av dette, mindre overvåking(funker ikke med masse overvåking) og mer kompetent politi som kan være ydmyke når det trengs som eks etter 22juli.. Og få vekk Sefo, få inn noen som er nøytrale til Politiet.. Da hadde jeg vært stor fornøyd med politiet og hatt mye mer tillit til dem, pr idag er den på 2 av 10.. Endret 26. august 2012 av DaniNichi Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Dette morer meg. Spark alle som nå har opplevd en ekte terroraksjon og har inngående erfaring med problemene som oppstår og som nå har bittert erfart konsekvensene og har lært, og ansett noen uten erfaring... ... Straffementaliteten er bare så tullete! de 2 som stod å hørte på unge mennesker blir drept burde sparkes, sjefen for delta den dagen burde sparkes har noe med å vise at ting har konsekvenser også for dem.. Hva slags erfaring skal de 3 bidra med videre ? de 2 ved brygga, hvordan stå med full væpnet utstyr å høre mennesker blir drept, så dra inn på land når alle er døde sammen andre i politiet ? Har du sett bilder ifra Pumpehuset noen av de siste som ble drept ? har du lest hvordan en person her inne (sikkert venn med noe politifolk ifra Buskerud ) som prøvde latterliggjøre meg når jeg sa politiet hadde båter lett tilgjengelig, og den som ler sist ler best men i denne saken ler jeg ikke av noe, dette er ren skjær tragedie.. Hadde rett ifra første stund om hendelseforløpe trengte ikke noe forbanna rapport for å se hva som gikk galt.. Så det var HELT uviktig å sikre at det ikke var fler bomber eller skyttere på landsiden som kunne sprenges når delta ankom?? Hypotetisk scenario: To politifolk tar båten over til utøya, men blir skutt i vannet av gjerningsmann 2 og 3 og båten deres ligger død i vannet 200 meter fra land, en avstand hvor våpenet deres er totalt ubrukelig. Den ene politibetjenten blir truffet og er skadet i en båt som ikke går. Delta ankommer kaien der politimennene aksjonerte fra. En bombe nummer 2 sprenger vekk alle på kaien. Hva ville du sagt da? "Politimennene burde sikret kaien i stedet for å reie ut til en øy med et ukjent antall gjerningsmenn og få seg selv og ungdommene drept når de skulle sikret området for anti-terror enheten slik at de kunne aksjonere trygt!". Både rapporten og kritikken bærer preg av etterpåklokskap: DE VISSTE IKKE AT det var en gjerningsmann. De TRODDE DET, men av åpenbare grunner kunne de ikke bare ANTA at det bare er en gjerningsmann selv om de trodde det. Hva slag IDIOTER er det som FORVENTER at vanlige politimenn skal klare å sikre et område for bomber og gjerningsmenn, ta en BÅT mot en ØY med et UKJENT ANTALL RIFLESKYTTERE -- mens politiet er bevæpnet med maskinpistoler -- og redde dagen? Hvis rapporten slår fast at de burde gjort det, så er enkelt og greit menneskene som står bak rapporten idioter som masturberer sine høye hester i sin etterpåklokskap. Og det kan dere sitere meg på. Vi kan derimot slå fast at man burde hatt en beredskapstropp på plassen BETRAKTELIG MYE RASKERE. Det er en logisk konklusjon, men også en DISKUSJON: Hvor mange milliarder skal man bruke på å ha en beredskapstropp tilgjengelig 24/365 i alle landets storbyer?? Hvordan skal vi sikre at denne fremdeles er aktiv om 50 år når det neste store terroranslaget kan forventes å skje? En av konklusjonene til rapporten var for øvrig at MER overvåkning ville forhindret dette, da man ville plukket opp terroristen, og at man BURDE hatt denne overvåkningen. 2 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 27. august 2012 Forfatter Del Skrevet 27. august 2012 Har du sett bilder ifra Pumpehuset noen av de siste som ble drept ? har du lest hvordan en person her inne (sikkert venn med noe politifolk ifra Buskerud ) som prøvde latterliggjøre meg når jeg sa politiet hadde båter lett tilgjengelig, og den som ler sist ler best men i denne saken ler jeg ikke av noe, dette er ren skjær tragedie.. Hadde rett ifra første stund om hendelseforløpe trengte ikke noe forbanna rapport for å se hva som gikk galt.. Den ene (de var splittet og ikke samlet) kunne fått tak i en båt 18.05. Ergo ville de ved pumpehuset vært døde uansett. Kun de på sydspissen ville dermed hatt en teoretisk mulighet for overlevelse, med det aksiom at de visste hvor de skulle finne ABB. Så at du latterliggjøres er ikke noe med at noen er "venner" av y. Men fordi du ikke kan lese. 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Veldig interesang artikkel med tanke på manglende beredskap. Merkelig at omtrent ingen ser ut til å bry seg om at vi har en hær som ikke er dimensjonert for å kunne beskytte landet. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Kritisk-mangel-pa-bakkestyrker---vil-ha-store-endringer-i-Forsvaret-6994174.html Konklusjonen er at Norge i dag mangler bakkestyrker som kan håndtere både kriser i fredstid og krig. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 http://www.dagbladet.no/2012/10/31/nyheter/politikk/terror/innenriks/24136398/ Helikoptrene landet på Ekeberg, mens de ventet på en formell godkjennelse av bistandsanmodningen i Justisdepartementet. Burde ikke slikt vært klart opp i for ganske lenge siden nå? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Veldig interesang artikkel med tanke på manglende beredskap. Merkelig at omtrent ingen ser ut til å bry seg om at vi har en hær som ikke er dimensjonert for å kunne beskytte landet. http://www.aftenpost...et-6994174.html ]Konklusjonen er at Norge i dag mangler bakkestyrker som kan håndtere både kriser i fredstid og krig.[/b] Har det norske forsvaret noen gang vært i stand til det? Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 1. november 2012 Forfatter Del Skrevet 1. november 2012 http://www.dagbladet...nriks/24136398/ Helikoptrene landet på Ekeberg, mens de ventet på en formell godkjennelse av bistandsanmodningen i Justisdepartementet. Burde ikke slikt vært klart opp i for ganske lenge siden nå? Dette er vel egentlig et godt bilde på "byråkratiseringen" som en opplever av dette landet. Når Op.leder/Innsatsleder har rekrivert bistand, bør det ikke være noen ovenfor som skal ha den endelige avgjørelsen. Dette er tåpelig. Men, man får det man vil ha. "politisk kontroll", som Faremo sa det. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Veldig interesang artikkel med tanke på manglende beredskap. Merkelig at omtrent ingen ser ut til å bry seg om at vi har en hær som ikke er dimensjonert for å kunne beskytte landet. http://www.aftenpost...et-6994174.html ]Konklusjonen er at Norge i dag mangler bakkestyrker som kan håndtere både kriser i fredstid og krig.[/b] Har det norske forsvaret noen gang vært i stand til det? Ja det vil jeg egentlig si. Vi kunne på ett tidspunkt mobilisere flere divisjoner, vi hadde planer for å mobilisere alle med militærtjeneste om det ble krig. I dag har vi en Hær som strengt tatt ikke kan regne med å bli forsterket, da Hæren i krise og krig ikke er betydelig større enn ellers. Vi trenger ikke være noen militærstat, men det burde være ganske åpenbart at med en så liten hær mister vi troverdighet ved sikkerhetsspørsmål. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Veldig interesang artikkel med tanke på manglende beredskap. Merkelig at omtrent ingen ser ut til å bry seg om at vi har en hær som ikke er dimensjonert for å kunne beskytte landet. http://www.aftenpost...et-6994174.html ]Konklusjonen er at Norge i dag mangler bakkestyrker som kan håndtere både kriser i fredstid og krig.[/b] Har det norske forsvaret noen gang vært i stand til det? Ja det vil jeg egentlig si. Vi kunne på ett tidspunkt mobilisere flere divisjoner, vi hadde planer for å mobilisere alle med militærtjeneste om det ble krig. I dag har vi en Hær som strengt tatt ikke kan regne med å bli forsterket, da Hæren i krise og krig ikke er betydelig større enn ellers. Vi trenger ikke være noen militærstat, men det burde være ganske åpenbart at med en så liten hær mister vi troverdighet ved sikkerhetsspørsmål. Det vil jeg også uegentlig si ... Jeg har 18n års erfaring fra forsvaret (alle grener). Stortrivdes, men ... det var en intern spøk, dette at jo lengre opp i nivåene man kom, jo fattsligere var de personene møblert i hjernedepartementet. Det var jo så klart bare en spøk, men etter hvert så fikk man muligheten for nettverksbygging, og da fikk jeg til min store forfjamselse se med egne øyne at, vi mennesker er i sannhet nært beslektet med Julius, adresse, Dyreparken Kristiansand. Makan til raringer, har ikke jeg sett før, eller kanskje ... Men da skal jeg for all del rette opp det intrykket, med å si at de "skarpe" avdelingene og gruppene, så helt ok ut. Nå er det 12 år siden jeg forlot forsvaret, og det er jo godt mulig at ting har bedret seg, men jeg tviler sterkt på at det har blitt bra nok til å kalles et godt nok forsvar. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Veldig interesang artikkel med tanke på manglende beredskap. Merkelig at omtrent ingen ser ut til å bry seg om at vi har en hær som ikke er dimensjonert for å kunne beskytte landet. http://www.aftenpost...et-6994174.html ]Konklusjonen er at Norge i dag mangler bakkestyrker som kan håndtere både kriser i fredstid og krig.[/b] Har det norske forsvaret noen gang vært i stand til det? Ja det vil jeg egentlig si. Vi kunne på ett tidspunkt mobilisere flere divisjoner, vi hadde planer for å mobilisere alle med militærtjeneste om det ble krig. I dag har vi en Hær som strengt tatt ikke kan regne med å bli forsterket, da Hæren i krise og krig ikke er betydelig større enn ellers. Vi trenger ikke være noen militærstat, men det burde være ganske åpenbart at med en så liten hær mister vi troverdighet ved sikkerhetsspørsmål. Det vil jeg også uegentlig si ... Jeg har 18n års erfaring fra forsvaret (alle grener). Stortrivdes, men ... det var en intern spøk, dette at jo lengre opp i nivåene man kom, jo fattsligere var de personene møblert i hjernedepartementet. Det var jo så klart bare en spøk, men etter hvert så fikk man muligheten for nettverksbygging, og da fikk jeg til min store forfjamselse se med egne øyne at, vi mennesker er i sannhet nært beslektet med Julius, adresse, Dyreparken Kristiansand. Makan til raringer, har ikke jeg sett før, eller kanskje ... Men da skal jeg for all del rette opp det intrykket, med å si at de "skarpe" avdelingene og gruppene, så helt ok ut. Nå er det 12 år siden jeg forlot forsvaret, og det er jo godt mulig at ting har bedret seg, men jeg tviler sterkt på at det har blitt bra nok til å kalles et godt nok forsvar. Absolutt helt enig i at det finnes utrolig mye rart i forsvaret, og særlig oppover. Utrolig hvor mange overvektige majorer som sitter rundt om kring i landet, tilsynelatende uten noen spesiell funksjon. Samtidig må det nesten gå utover stridsevnen når det går såpas mye politikk i det som det gjør, ref. våre siste forsvarsministere. Vi pleide å si om folk som gjorde en elendig jobb:"Forfrem den mannen!" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå