Gå til innhold

22 juli kommisjonen sin rapport

Anbefalte innlegg

Jeg heller ville ikke sagt fra meg en stilling der man tjener nesten 2 millioner.

Men da må man mestre jobben.

Jeg vet ikke helt hvem som burde gå, når det gjelder statsminister, justisminister eller politilederen.

Men om en ansatt i f.eks Statoil hadde gjort en kjempetabbe, som kostet Statoil dyrt. Da ville uansett øverste sjef vurdert sin stilling, uansett om det var noe han kunne gjort eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men om en ansatt i f.eks Statoil hadde gjort en kjempetabbe, som kostet Statoil dyrt. Da ville uansett øverste sjef vurdert sin stilling, uansett om det var noe han kunne gjort eller ikke.

Jaha? Hvilken toppleder i Statoil har gått frivillig? Så vidt jeg husker har de fått beskjed om å gå.

Uansett er jeg enig i at Killengren burde ta sin hatt og gå. Kvamme har jeg faktisk forandret mening om, siden hun faktisk har kjempet for større bemanning det halve året hun satt før 22 juli.

Edit: også faktisk mer og mer i humør å mene at den samlede regjering bør gå. Rett og slett for det de driver med nå, at de ofrer to politimenn på kaia for å få større politisk kontroll over politi. Det er svinsk. F.eks når politi påpeker å kutte 5 mill for helikopterberedskap vil faktisk medføre nedgang i bruk, og så legger man skyld på "kultur og handling" hos politiet.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Etter mer jeg leser rapporten, jo mer respekt får jeg for de operative politifolkene. At de faktisk klarte å kun bruke 1+ time er fantastisk. Med tanke på de massive problemene de har på samband og kommando. Når politifolk må ringe sine kjæreste for at hun fysisk skal gå ned på politistasjonen for å finne ut oppmøtested fordi sambandet er fucked....der har vi stova der den står.

Endret av norskgoy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ojojoj. Politiet tar opp hansken, og tar vekk balltreet Faremo sitter med. Nå bruker de rå makt til å fortelle Stoltenberg at politiet ikke gir seg uten kamp.

Møtet med politimestrene startet med at de 27 polititoppene uttrykte full støtte til politidirektør Øystein Mæland.

- Det var et ønske fra politimestrene at vi skulle vise at vi står samlet bak ham. Alle samlet seg bak støtteerklæringen, sier politimester Anstein Gjengedal i Oslo politidistrikt til VG Nett.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Politimestrene Sissel Hammer og Anstein Gjengedal og tidligere politidirektør Ingelin Killengreen er alle jurister av utdanning. Nåværende politidirektør Øystein Mæland har bakgrunn som psykiater og politiker.

Kritisk

Forbundsleder Arne Johannessen sier at det er stor mangel på politifaglig kompetanse i toppledelsen og i rådgiverkorpset til politimestrene i Norge.

- Vi har lenge vært misunnelige på Forsvaret som har valgt en fagtung toppledelse. Vi ser også i mange andre land at politifaglig bakgrunn har en helt annen prioritering enn i Norge. Jeg kan nevne at de i England er svært dyktige til å bygge opp polititjenestemenn i ledelse, sier Arne Johannessen til Dagbladet.

Spark alle og sett inn folk som har vært på gaten, bare se på hva Eirik Jensen fikk til med gjengprosjektet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En ting jeg har stusset litt på er om ikke det med tafatthet og å ikke ta tak er en ting i tiden. Det er jo blitt ett stadig større fokus på "myke" menn og typiske machokulturer blir nærmest ansett som slemt og tabu.

Da tenker jo jeg at vi også ender opp med myke, snille forsiktige menn, og de som ender opp i andre enden gjør dette på tross av, heller enn på grunn av samfunnet. Det er jo eksempelvis ett stort gap mellom den operative delen av forsvaret og resten av det sivile samfunnet, og særlig da SV-mannen som kanskje er den disses rake motsetning. Kanskje må vi erkjenne at den typen menn vi har jobbet for å "avvikle" er nettopp de alle ser til når de røyner på?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Politimestrene Sissel Hammer og Anstein Gjengedal og tidligere politidirektør Ingelin Killengreen er alle jurister av utdanning. Nåværende politidirektør Øystein Mæland har bakgrunn som psykiater og politiker.

Kritisk

Forbundsleder Arne Johannessen sier at det er stor mangel på politifaglig kompetanse i toppledelsen og i rådgiverkorpset til politimestrene i Norge.

- Vi har lenge vært misunnelige på Forsvaret som har valgt en fagtung toppledelse. Vi ser også i mange andre land at politifaglig bakgrunn har en helt annen prioritering enn i Norge. Jeg kan nevne at de i England er svært dyktige til å bygge opp polititjenestemenn i ledelse, sier Arne Johannessen til Dagbladet.

Spark alle og sett inn folk som har vært på gaten, bare se på hva Eirik Jensen fikk til med gjengprosjektet.

Dette er ikke bare typisk for politi i Norge. Idag er stillinger som i praksis er å ta imot telefoner på en VGS kravsatt med at man må ha 3-åring høgskole i administrasjon. Ottar Brox har et bra syn etter min mening på fenomenet.

Dessuten, vil jeg svært lite ha f.eks Harald Bøhler inn i toppstilling.

Dog en må bort i fra at det defacto er kun jurister som kommer på topp. Ikke det at en ha politigateerfaring, men det må bli langt mer "mangfold" (for å bruke et ord som er pop).

edit: la inn "bare" som trengtes for å gi mening

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

En ting jeg har stusset litt på er om ikke det med tafatthet og å ikke ta tak er en ting i tiden.

Mulig, men i staten (og i stor grad privat næringsliv) blir man rimelig økset ned om man prøver seg utenfor reglene/instrukser. F.eks påpekes det fra kommisjonen at man ikke fulgte sitt eget planverk. Vel, hvorfor ikke ta opp momentet at en må trene på planverket om det skal ha noen effekt. Improvisasjon er kun et tegn på at man ikke øver på et planverk. Og øving krever ressurser (treningen + oppdekning for vanlig tjeneste til de som trener).

Det er også mitt ankerpunkt mot rapporten. Og dermed grunnet til jeg mener den er et makkverk.

Ellers likte jeg denne oppfordringen fra en politimester.Herlig sarkastisk.

Det er jo blitt ett stadig større fokus på "myke" menn og typiske machokulturer blir nærmest ansett som slemt og tabu.

Enig, det er etter min mening en del av radikalfeminiseringen av nasjonen. Som altså påpeker at konsensus er alltid det beste. Konsensus er vel og bra det, men et sted må avgjørelsen taes. I denne saken ble avgjørelsen tatt at en mann som har sittet 2 uker på jobb får skylden.

Da tenker jo jeg at vi også ender opp med myke, snille forsiktige menn, og de som ender opp i andre enden gjør dette på tross av, heller enn på grunn av samfunnet. Det er jo eksempelvis ett stort gap mellom den operative delen av forsvaret og resten av det sivile samfunnet, og særlig da SV-mannen som kanskje er den disses rake motsetning. Kanskje må vi erkjenne at den typen menn vi har jobbet for å "avvikle" er nettopp de alle ser til når de røyner på?

Enig.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Ett bilde jeg aldri kommer til å glemme er når politiet skal ta seg over til utøya i en gammel, rød gummibåt som er så til de grader overlastet. . Og når moteren streiker og spesialstyrken reker på sjøen mens gjerningsmannen skyter villt rundt seg på øya. Denne scenen er som klipt rett ut av Donald Duck.

Jeg skjemmes, jeg skjemmes på deres vegne, at det er disse løkene som skal ta vare på oss og er trent til å løse slike saker.

fig7-23.jpg

Endret av m0ffe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg lo godt av at man skulle kunne gjøre ett halvautomatisk våpen automatisk ved å putte inn ett nytt magasin.

Men igjen, hvorfor skulle det være så farlig i seg selv. Om Breivik hadde skutt på flerskudd hadde han antagelig truffet færre. Flerskudd på rifler er simpelthen fryktelig lite effektivt i de aller fleste situasjoner, så hvorfor er dette en problemstilling i det hele tatt? Virker som man har bestemt seg for at flerskudd er "slemt" og dermed må dette motarbeides uansett.

Lenke til kommentar

Ett bilde jeg aldri kommer til å glemme er når politiet skal ta seg over til utøya i en gammel, rød gummibåt som er så til de grader overlastet. . Og når moteren streiker og spesialstyrken reker på sjøen mens gjerningsmannen skyter villt rundt seg på øya. Denne scenen er som klipt rett ut av Donald Duck.

Jeg skjemmes, jeg skjemmes på deres vegne, at det er disse løkene som skal ta vare på oss og er trent til å løse slike saker.

fig7-23.jpg

Tipper dette vil bli brukt som skrekkeksempler i andre land.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Mulig. Men hvorfor er det ingen som spør spørsmålet: Hvordan havnet vi i en situasjon der BT havnet på slump ved storøya, og der de havnet på slump kunne vi by på følgende matriell.

Som tidligere forsvarssjef sa på aktuelt 15.08, vi får det politi vi betaler for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...