Gå til innhold

22 juli kommisjonen sin rapport

Anbefalte innlegg

tøff i trynet?begynner du miste ting å argumentere med ?

Langt i fra - det er jo rapportert utallige ganger at de første politifolkene fikk ordre om å vente. Dette er fakta du tydeligvis velger å se helt bort fra.

Er det noen som bør henges her er det selvfølgelig lederen som ga denne ordren (selvfølgelig ut i fra at det ble antatt å være den beste løsningen i den kaotiske situasjonen), og ikke de aktuelle politifolkene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men fremdeles så konkluderer rapporten med att de viste manglende vilje til handling. Er ikke det litt snodig da synes du?

Jeg synes ikke kun de to politifolkene her skal ha all skylda, langt ifra, de som ga ordren er jo også en del av dette..

Men igjen, barn og ungdom blir skutt, man er to politimenn med våpen, da står man ikke bare å ser på, igjen - det viser i mine øyne, to feige politimenn som ikke viste noe vilje til handling.

Endret av FiveInline
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men fremdeles så konkluderer rapporten med att de viste manglende vilje til handling. Er ikke det litt snodig da synes du?

Dette er nok et tilfelle av 'damned if you do, damned if you don't' - det er absolutt ingen måte de kunne ha kommet ut av dette med æren i behold bortsett fra å eventuelt blitt drept - samme hva de hadde gjort så hadde det blitt kritisert i ettertid fordi det alltid (i etterpåklokskapens lys) ville ha vært bedre alternativer.

Hvis de hadde brutt ordren og prøvd å ta seg over til øya og enten ikke lykkes eller kanskje endog blitt skadd/drept i forsøket så hadde kritikken nå gått på at de ikke hørte på sin overordnede og dermed forsinket beredskapstroppen ytterligere.

Endret av Schnapps
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I slike situasjoner vil i værtfall jeg ha politifolk som gjør sitt beste. Det var en ekstrem situasjon, som da kansje krever att man tenker litt utenfor boksen og viser litt vilje til å hjelpe, men det var det altså ikke.

De hadde kansje fått kritikk om de brøt ordren, men hadde det vært til det værre? jeg tror du nesten glemmer hva som faktisk foregikk ute på utøya..

Og hva mener du egentlig med att de hadde forsinket beredskapstroppen ytteligere?

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hva mener du egentlig med att de hadde forsinket beredskapstroppen ytteligere?

De fikk jo beskjed om å være igjen for å blant annet assistere beredskapstroppen når de ankom:

Mens politibetjentene var på plass ved fergeleiet, fikk de beskjed om at beredskapstroppen Delta var på vei. De fikk beskjed om å ta imot båter med ungdommer og ta kontroll over bilen til gjerningsmannen. Deretter fikk de beskjed om å skaffe båter til beredskapstroppen.

http://www.nettavise...icle3259152.ece

I hvilken grad deres tilstedeværelse hadde noe å si kan sikkert diskuteres i ettertid, men hvis de hadde trosset ordre og ikke vært der er jeg ganske sikker på at det hadde vært et kritikkverdig punkt i dag og blitt trukket frem som hovedgrunnen til at beredskapstroppen komn seg tregt over.

Endret av Schnapps
Lenke til kommentar

Så de 2 politfolkene skal heller stå på land og assistere 11 mann i deltastyrken med å finne båter?

Man gir da vel faen i hva slags kritikk man får i etterkant, om man drar ut på en øy der barn og ungdom blir skutt og drept? hva kunne egentlig å gått værre om 2 bevæpna politifolk hadde dukket opp på øya? De to kunne blitt drept, ja, men de kunne også avverga mange drap, det er det viktigste punktet her.

Men de som ga ordren her, er jo like fullstendig på jordet, det er bra regjeringen og politiet nå får så det svir på pungen.

Endret av FiveInline
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så de 2 politfolkene skal heller stå på land og assistere 11 mann i deltastyrken med å finne båter?

Hvis de faktisk hadde funnet noen båter slik at delta kunne hoppet rett i båtene istedet for å lete etter dem selv og dermed mistet verdifulle minutter OG delta i tillegg ikke hadde dratt et helt annet sted på grunn av kommunikasjonsproblemer / dårlige tekniske løsninger så hadde de jo gjort en betydelig innsats for å endre utfallet av hele Utøya-affæren. Men slik gikk det altså ikke.

Endret av Schnapps
Lenke til kommentar

Båter var vel tilgjengelig, men det var vel "bedre" å bruke en sliten gummibåt enn å bruke en ordentlig sivilbåt.. De sa vel selv rett etter att ingen båter var tilgjengelig, selv om dette har blitt motbevist i ettertid, og som kommisjonen også har lagt frem..

Uansett hvor mye vi er uenige her, så tror jeg vi er enige om att ting må forbedres kraftig,

Endret av FiveInline
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett hvor mye vi er uenige her, så tror jeg vi er enige om att ting må forbedres kraftig,

Jepp, det er helt klart.

Bare på det kommunikasjonstekniske plan var det jo store feil og mangler som aldri burde skjedd. Både at man får feil eller ufullstendig info som fører til misforståelser, eller at man ikke får kontakt og dermed må ta beslutninger etter beste evne på sparket (uten å vite stort om situasjonen) når det sitter noen et annet sted med verdifull info men ikke får kommunisert den videre er den største skandalen slik jeg ser det.

Debatten om politiets dårlige sambandsløsninger og konsekvensen det kan få i kritiske situasjoner har jo vært aktuell i årevis, men de har tydeligvis enda ikke fått det på stell.

Lenke til kommentar

Jens Stoltenberg bør selvsagt ta sin hatt og gå. I likhet med hele politiledelsen og de øvrige som sitter med ansvar.

Rapporten er knallhard.

Hvir man skal ha noen for for tillit til vår demokrati må disse gå av. Enkelt og greit. Jeg og du må stå til ansvar for de lovbrudd og forseelser vi begår. Det holder ikke å beklage og si at man skal lære av våre feil. Blir vi tatt i laserkontroll, ja da må vi punge ut, det nytter ikke å beklage, gi politimannen en rose og si at man skal lære av min feil. Straffen må man ta.

Nå sitter Stoltenberg med et alvorlig ansvar, som han selv har innrømmet, og vi snakker om en så alvorlig sak som at hele terrorangrepet kunne vært unngått. Det er grusom lesning. Når man har erkjent å ha dette ansvaret, men i stedet for å ta konsekvensen av det, tvilholder på makta og skal "lære" av dette mister jeg all tillit. Det er helt absurd.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er så forbanna deilig vite at alt jeg sa om denne saken var KORREKT, ikke at jeg var usikker.

Alle de idiotene som forsvarte politiet osv etter Utøya :thumbdown:

Hvis folk har følgt mine poster så hater jeg ikke politiet på noe som helst måte..

Når noen gjør ekstreme feil, eller handler feil SKAL det kritiseres, er faktisk eneste måten noen kan forbedre seg på..

Jeg har kritisert folk som omtaler politiet som "svinepurka" osv, folk misforstår kritikk med hat..

Flere i Politiet burde sparkes samt en del andre i forskjellige etater, jeg nekter godta at slike skal opprettholde min sikkerhet som borger i Norge..

** Den første politipatruljen som kom til landsiden skulle ha forsøkt å skaffe seg båt for å gå til øyeblikkelig aksjon selv. Det slår kommisjonen utvetydig fast.

** Kommisjonen mener dette ville ha vært det eneste riktige ut fra den selvstendige handleplikten, og retningslinjene politiet skal følge i slike situasjoner.

** Kommisjonen mener at patruljen, selv om de ikke så det som en mulighet å aksjonere selv, hadde flere andre muligheter til å bidra, i stedet for å observere.

** Patruljen kunne arbeidet aktivt med å legge til rette for at øvrige politistyrker kunne gå til aksjon øyeblikkelig, når de kom fram til stedet. Blant annet ved å skaffe båt til politistyrken som var på vei.

Disse er ansvarlige

Nordre Buskerud politidistrikt

Som du påpeker i starten. Dette er gammelt nytt. Der kommisjonen svikter synes jeg, er hvorfor det skjer. Hvorfor kan det forsvares av en ledelse at det sitter en person i operasjonssentralen f.eks. Hvordan kan det egentlig skje?

Slike spørsmål burde kommisjonen sett på. Ikke som nå, sagt at politiet kunnet kommet til Utøya før.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jens Stoltenberg bør selvsagt ta sin hatt og gå. I likhet med hele politiledelsen og de øvrige som sitter med ansvar.

Rapporten er knallhard.

Hvir man skal ha noen for for tillit til vår demokrati må disse gå av. Enkelt og greit. Jeg og du må stå til ansvar for de lovbrudd og forseelser vi begår. Det holder ikke å beklage og si at man skal lære av våre feil. Blir vi tatt i laserkontroll, ja da må vi punge ut, det nytter ikke å beklage, gi politimannen en rose og si at man skal lære av min feil. Straffen må man ta.

Nå sitter Stoltenberg med et alvorlig ansvar, som han selv har innrømmet, og vi snakker om en så alvorlig sak som at hele terrorangrepet kunne vært unngått. Det er grusom lesning. Når man har erkjent å ha dette ansvaret, men i stedet for å ta konsekvensen av det, tvilholder på makta og skal "lære" av dette mister jeg all tillit. Det er helt absurd.

Det er etter min mening for lettvint å "ta ansvaret" ved å forlate posisjonen - det er langt verre å være med på hele endringsprosessen og bli "overvåket" av hele demokratiet 24/7. Så, jeg synes Jens skal få den "drittjobben", og det er mest fordi den også er helt fortjent.

Lenke til kommentar

Jeg står uansett fast på, att de to som kom først, burde umiddelbart dratt over.

Ordrenekt i slike situasjoner straffes hardt i Norge - bruk av fornuft og egne vurderinger i strid med ordre/regler i slike situasjoner slår nesten uten unntak tilbake på den aktuelle personen.

Absolutt. Og det er litt av feilen i Norge generelt. Evnen til å ta initiativ på bakgrunn av trening og erfaring er ikkeeksisterende. Noe som altså ble fatalt 22 juni.

Kommisjonen sier ingenting om hvorfor det har oppstått en slik kultur. Ergo har kommisjonen feilet synes jeg.

Endret av norskgoy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig, de burde ta ansvar, ikke rømme og la noen annen ta ansvaret.

Om du blir tatt i laserkontroll må du ta konsekvensen av det, du kan ikke si "jeg tar ansvar, gi regninga til nestemann", slik man gjør om man går av. Å ta konsekvensen av problemene er å fikse de, ikke rømme fra de, mener jeg ihvertfall.

Får bare håpe at de faktisk tar tak i og fikser problemene og ikke bare utsetter de på ubestemt tid...

Personlig mener jeg forsvaret er mye bedre rustet til å håndtere slike situasjoner, de burde tatt kontrollen etter bomben gikk av i Oslo og tatt hånd om Utøya og evt. andre situasjoner som kunne oppstått i etterkant.

Endret av aklla waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke kun de to politifolkene her skal ha all skylda, langt ifra, de som ga ordren er jo også en del av dette..

Men igjen, barn og ungdom blir skutt, man er to politimenn med våpen, da står man ikke bare å ser på, igjen - det viser i mine øyne, to feige politimenn som ikke viste noe vilje til handling.

De enkelte menge politifolkene har ikke all skylda her, for med ordene "manglende vilje til å gripe inn" så menes nettopp politiledelsen som beordret politifolkene til ikke å gripe inn.

Politifolkene hadde da den muligheten å bryte ordren og gripe inn, og dermed risikere å miste jobben, eller å følge ordre og la flere ungdommer bli drept.

De valgte å følge ordre, og er skyldige i dette. Men den manglende viljen er det ledelsen som må ta skylden for.

• Liker 2
Lenke til kommentar

VG krever at Stoltenberg må gå i dag: http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=10059927

Jeg vet ikke helt om jeg er enig, men det er ikke et urimelig krav. Stoltenberg er øverste ansvarlige og sier selv han tar ansvar. Hvis Storberget fortsatt var minister, så kunne han gått i stedet, men han ga seg på grunn av familien. Dermed er det ingen som formelt har tatt ansvar for situasjonen i politiet.

Den saken her illustrerer vel også godt at det ikke bare er positivt med flertallsregjeringer. De kan gjøre som de vil, og stortinget har svært få mulighet til å kontrollere hva regjeringen gjør. Mediene får heller ikke gjort jobben sin ordentlig, siden sakene de tar opp lett kan bli ignorert.

Lenke til kommentar

Jeg husker jeg ble latterligjort på diskusjon.no, fordi jeg sa beredskapet var for dårlig. Vi burde jo alle visst at det måtte ta over en time å komme seg til en øy som er 30 minutter unna Oslo sentrum og 20 minutter unna Hønefoss.

Nå ser det ut til at kommisjonen mener det samme som meg, Altfor mange liv gikk tapt på grunn av dårlig forberedelse for terror i Norge. Det tok 1 år før vi klarte å innrømme det.

Lenke til kommentar

Jeg husker jeg ble latterligjort på diskusjon.no, fordi jeg sa beredskapet var for dårlig. Vi burde jo alle visst at det måtte ta over en time å komme seg til en øy som er 30 minutter unna Oslo sentrum og 20 minutter unna Hønefoss.

Nå ser det ut til at kommisjonen mener det samme som meg, Altfor mange liv gikk tapt på grunn av dårlig forberedelse for terror i Norge. Det tok 1 år før vi klarte å innrømme det.

Problemet jeg ser det, er ikke at to politimenn ikke dro over på øya. Det er en taktisk feilvurdering, siden man fant ut at BT var på vei. Slike vurderinger vil skje i fremtiden uansett. Disse vil man aldri kunne komme seg unna, eller planlegge seg unna. De må man planlegge og trene på vil skje.

Problemet er at det var ren flaks at BT ble sendt såpass tidlig som de ble gjort. Grunnet en datter som var på Utøya ringte til sin far som befant seg i staben og dermed i umiddelbar nærhet til beslutningstaker for BT. For tenk om hvis dette skulle gått den korrekte vei, altså gjennom Nordre Buskerd sin operasjonssentral, som offisielt er de som rekriverer f.eks BT. Der satt det altså en person. En kan tenke seg at dette ville tatt en smule lengre tid om det er den veien det hadde gått, etter planverket sin tanke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...