Niram Skrevet 22. september 2012 Forfatter Del Skrevet 22. september 2012 Ok, takk for svar! Godt å høre at filter ikke er nødvendig, var det jeg håpet på! Bruker solblender på alle objektivene mine da, så en viss fysisk beskyttelse har de uansett. Men hva med selve kamerahuset? Holder det med den automatiske "selvrens-funksjonen", eller bør det leveres inn til rens hos profesjonelle på jevnlig basis? Noen synspunkter på dette? Lenke til kommentar
MPC Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Kan vere godt å skaffe 1 gummi blåsebelg, men det hjelper berre mot støv på sensoren. Passe på å skaffe 1 med filter på, så den ikkje suger inn støvet du prøver å blåse ut Lenke til kommentar
Niram Skrevet 22. september 2012 Forfatter Del Skrevet 22. september 2012 Noe sånt da eller? http://www.japanphoto.no/product/rens-og-vedlikehold/sensor-rens/hama-blasebelg-5610/ Lenke til kommentar
MPC Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Trur det skal fungere, men veit ikkje mykje om den der Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Ett lite tips når det gjelder ergonomi, ihvertfall hvis du skal holde deg til xxxD serien (altså ikke gå opp til 60D og 7D) er å se på ett batterigrep. Canon har grep til alle sine kameraer, og gjerne en variant som passer over flere modeller. Jeg bruker dette på 600D og synes det er strålende i bruk. Gir i tillegg plass til ett ekstra batteri, samt muligheten til å bruke vanlige AA-batterier. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Ville nok selv valgt Canon 650D som komplett hadde pakke på med 18-135mm. Siden du allerede har portrettobjektiv og telezoom tror jeg ovennevnte pakke vil være midt i blinken for å komplementere en svært fleksibel kamerapakke som vil gi gode bilder, grei skuddtakt og svært god autofokus som er nødvendig for å ta bilder i raske bevegelser som sport osv. Skal du ha noe over 650D i pris ville jeg gått for en Canon 6D når denne kommer ut. Da får du fullformat, angivelig god fokus og svært god ISO ytelse. Vil du ikke opp på dette prisnivået tror jeg uansett du blir kjempefornøyd med 650D. Lenke til kommentar
festen Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 (endret) Klar over at det handler om objektiv, men jeg var i din situasjon med et 1000D og endel objektiv. Og gikk over til Nikon sånn foreløpig. Jeg er uenig at IS kit objektivet er dårlig. Det er lett, men likevel et veldig bra objektiv mener jeg da:) Det er utrolig mye mer morsomt og bruke 5100 med kit objektiv (handlet mitt på lefdal til 2990) sammenlignet med 1000D med kit objektiv. Får mer ut av det enn jeg hadde fått av et nytt objektiv til 1000D. Mye raskere og morsomt kamera med AF hjelpe lys! Det største problemet på 1000D er batteriet og jeg satte på et grep til mitt. Det løste problemet. Det er fantastisk morsomt med 25,600 ISO på den D5100 sensoren. Jeg tror aldri Canon greier å ta igjen Sony på sensor teknologi, så lenge de har 1,6 og Sony utvikler i 1,5. Og nå har jeg for alvor fått lyst på fullformat for å få mer av det samme når det gjelder ISO, D600 slår visst både D800 og D800E på ISO. Jeg fantaserer om hvordan det er med et fullformat kamera med en god 50mm . Spesielt liker jeg D600, det er bare dumt nikon ikke har like bra utvalg i objektiv, og at den er begrenset til 25,600 er tåpelig. Det er perfekt med et fullformat kamera som veier og ser ut som et mindre kamera og har blits. Uansett ikke det du lurte på, men Nikon D5100 falt fra første øyeblikk mer i smak hos meg enn Canon 1000D. Det jeg liker best med Canon er at de har en bra serie med objektiv og dårligst det at de ikke ikke er helt på høyden når det gjelder høy ISO...Overgangen fra 1000D vil bli enorm uansett hva du velger. Så har du ikke bestemt deg for kamerahus, har du vel fortsatt muligheten til å skifte merke, egentlig noe av det 650D har i et slags 60D format. Ville ikke tatt noe annet enn 60D av de modellene som er på markedet til Canon i det formatet nå. Det du egentlig vil ha er etterfølgeren til 60D hva det nå er. Jeg føler at det kommer til å bli billige fullformat kameraer etterhvert, med de introduksjonprisene de nye modellene har fått. Endret 25. september 2012 av festen Lenke til kommentar
Niram Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2013 "bumper" denne tråden litt, da jeg endelig har bestemt meg for å selge mitt 1000D og kjøpe nytt. Er det fremdeles 60D, 7D og 650D jeg burde vurdere? Prisklasse er opp mot 6000,- (kun huset). Kan kjøpe brukt også, men er generelt meget skeptisk mot det. Om jeg kjøper brukt, noen spesielle ting jeg må passe på? Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 "bumper" denne tråden litt, da jeg endelig har bestemt meg for å selge mitt 1000D og kjøpe nytt. Er det fremdeles 60D, 7D og 650D jeg burde vurdere? Prisklasse er opp mot 6000,- (kun huset). Kan kjøpe brukt også, men er generelt meget skeptisk mot det. Om jeg kjøper brukt, noen spesielle ting jeg må passe på? Vel, det skal vel komme et 70D, et 7D Mark II og kanskje et 700D litt utover året, men det vil nok neppe være noe veldig nytt eller veldig mye bedre features enn 60D, 7D og 650D. Jeg ville gått for 60D i dag om jeg var deg. Knallbra kamera som også har eksponeringsskjerm ved utløseren, noe 650D ikke har, ellers er vel forskjellene nokså små mellom dem Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Jeg tror jeg ville ventet litt. Det er en rimelig stor sannsynlighet at Canon kommer med en klart oppgradert sensor når 70D lanseres snart. I så fall vil da sensoren være så bra at det er verdt oppgraderingen; hvis ikke, så kommer det uansett gode tilbud på 60D da. 2 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 (endret) Jeg tror jeg ville ventet litt. Det er en rimelig stor sannsynlighet at Canon kommer med en klart oppgradert sensor når 70D lanseres snart. I så fall vil da sensoren være så bra at det er verdt oppgraderingen; hvis ikke, så kommer det uansett gode tilbud på 60D da. Om de kommer med en klart oppgradert sensor, vil nok 70D koste skjorta i forhold til budsjettet niram. Og det går nok lang tid før 60D stuper nevneverdig i pris. Jeg vil derfor foreslå å leve i nuet, få et skikkelig kamera nå fremfor det samme kameraet om 6 måneder 1000kr billigere. Å ofre 6mnd med kvalitetsfotografering er ikke verdt å spare 1000kr for etter min mening hvertfall EDIT: Eksempelvis, kommer jeg aldri til å angre på at jeg kjøpte Panasonic GH3 for 10 000kr før Jul i fjor. Om det neste til sommeren går ned til 8000kr kommer jeg aldri til å angre på at jeg kjøpte det før Jul, for jeg har da fått over et halvt år med flotte bilder, filmer og morro. Endret 5. mars 2013 av IceBlitz 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Om de kommer med en klart oppgradert sensor, vil nok 70D koste skjorta i forhold til budsjettet niram. Og det går nok lang tid før 60D stuper nevneverdig i pris. Min erfaring er at prisene stuper rimelig fort når lagrene skal tømmes for gamle modeller. Nå har niram nevnt 7D, og jeg tror ikke 70D blir dyrere enn det 7D er nå. Men Canon har jo gjort mye rart i det siste når det gjelder prising da, så man skal aldri si aldri. Jeg vil derfor foreslå å leve i nuet, få et skikkelig kamera nå fremfor det samme kameraet om 6 måneder 1000kr billigere. Å ofre 6mnd med kvalitetsfotografering er ikke verdt å spare 1000kr for etter min mening hvertfall Om det er snakk om kun 1000 kroner, så har du forsåvidt et poeng. men jeg hadde heller kjøpt noe god rimelig optikk nå. Og gått for hus senere. EDIT: Eksempelvis, kommer jeg aldri til å angre på at jeg kjøpte Panasonic GH3 for 10 000kr før Jul i fjor. Om det neste til sommeren går ned til 8000kr kommer jeg aldri til å angre på at jeg kjøpte det før Jul, for jeg har da fått over et halvt år med flotte bilder, filmer og morro. Husk at du gikk til det nyeste nye da. Bildemessing så er nok forskjellen mellom 1000D og 60D mindre enn det er mellom GH2 og GH3. Så det er ikke sikkert nirma merket det like mye. 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Om jeg kjøper brukt, noen spesielle ting jeg må passe på? Siden de andre bare krangler får jeg svare på dette Få med cd-platen, eller så får du ikke lastet ned Canon-programmene "samme cd som fulgte med 1000D", men du trenger og levere med cd-plata når du selger 1000d. Kamera i denne klasse skal klare mer en 50.000 lukkersykluser, normalt kan man regne med 100.000 til 300.000 sykluser, så et kamera som har tatt 20.000 bilder har ennå en stund og leve. test kameraet, sjekk at du får minnekortet lett inn og ut "en svakhet" og at det ikke er korrosjon på batterikontaktene i kameraet. sjekk også den innebygde blitsen om det popper opp og fungerer. At kameraet burde være rent og pen er vel ikke nødvendig og nevne, er det skader som kan oppstått av slag/fall så ikke kjøp kameraet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå