Gå til innhold

Hvilket kamera etter Canon 1000D?

Anbefalte innlegg

Hei alle fotovenner,

Nå har jeg kommet til det punktet at jeg ønsker å ta fotograferingen et skritt videre. Jeg har vært meget fornøyd med mitt Canon 1000D-kamera, men jeg begynner å merke begrensningene.

Jeg kunne godt tenke meg et kamera med høyere skuddtakt, samt bedre ergonomi/byggekvalitet. Føler at 1000D blir vel mye plastikk, i tillegg til at grepet ikke akkurat er toppklasse. Det må være et Canon-kamera, da jeg har objektiver jeg ønsker å fortsette med.

I dag har jeg følgende utstyr:

- Canon EOS 1000D

- Canon 18-55mm uten IS

http://www.japanphoto.no/product/objektiver/canon-fatning/normalzoom/canon-ef-s-18-55mm-f-3.5-5.6-is/

- Canon EF 50mm f/1.8 II http://www.japanphoto.no/product/objektiver/canon-fatning/normal/canon-ef-50mm-f-1.8-ii/

- Canon EF-S 55-250 4-5.6 IS II

http://www.japanphoto.no/product/objektiver/canon-fatning/telezoom/canon-ef-s-55-250-4-5.6-is-ii/

Er veldig fornøyd med alle objektivene utenom std-varianten 18-55. Det synes jeg er mildt sagt søppel. Så jeg føler at jeg trenger nytt kamerahus + et normalobjektiv i ca samme brennviddeområde.

Noen som har noen gode tips til hva jeg burde kjøpe? Regner meg som en glad foto-amatør, så jeg trenger ikke det beste av det beste. Har sett på 7D, men føler kanskje det blir litt vel "overkill" til mitt bruk. Hvilke andre alternativer finnes?

Om mulig vil jeg bruke 6-8000 inkl. objektiv.

Tusen takk for alle gode råd og tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kunne godt tenke meg et kamera med høyere skuddtakt, samt bedre ergonomi/byggekvalitet. Føler at 1000D blir vel mye plastikk, i tillegg til at grepet ikke akkurat er toppklasse. Det må være et Canon-kamera, da jeg har objektiver jeg ønsker å fortsette med.

I dag har jeg følgende utstyr:

- Canon EOS 1000D

- Canon 18-55mm uten IS

http://www.japanphot...m-f-3.5-5.6-is/

- Canon EF 50mm f/1.8 II http://www.japanphot...-50mm-f-1.8-ii/

- Canon EF-S 55-250 4-5.6 IS II

http://www.japanphot...50-4-5.6-is-ii/

Noen som har noen gode tips til hva jeg burde kjøpe? Regner meg som en glad foto-amatør, så jeg trenger ikke det beste av det beste. Har sett på 7D, men føler kanskje det blir litt vel "overkill" til mitt bruk. Hvilke andre alternativer finnes?

Om mulig vil jeg bruke 6-8000 inkl. objektiv.

Grep: Her er det kun DU som kan vurdere hva som er best. Kom deg i den lokale fotosjappa, har du tilgang til en JP-butikk ett sted, eller f.eks, Fotovideo i Oslo så får du sikkert prøvd alle aktuelle modeller.

Eller så er også økonomi et viktigt punkt, bruk ikke mer en du føler du kan "forsvare".

Om 7D er overkill, tja det er ganske subjektivt. Ut fra ditt budsjett så er jeg enig i at det ikke er aktuelt, men det er på ingen måte overkill ellers å velge et 7D.

Jeg mener du MÅ skifte ut din normalzoom, den blir en flaskehals med ett nytt hus. Så ved å tøye ditt budsjett mest mulig (8000) så mener jeg du har to reelle alternativ 600D og 60D. 650D med standard Canon IS zoom faller også innen for dette beløpet, men jeg tror du kan gjøre enda bedre valg en det objektivet hvis du velger ett litt rimeligere hus. Det er bl.a. et Tamron objektiv som har fått mye "skryt" her på forumet (husker dessverre ikke benevnelsen) og dette kan kanskje komme innenfor ditt budsjett med et rimeligere hus.

600D gir deg noe mer handlingsrom til å kjøpe bedre optikk innenfor ditt budsjett, men hvis grepet er viktigt så er som sagt fysisk testing det eneste alternativet.

Lenke til kommentar

Mitt råd er å se an litt. Du har et kamera som funker og uansett modell du velger (selv 1100D) vil du få en oppgradering. Siden du nevner spesielt skuddtakt og ergonomi synes jeg 60D i utgangspunktet ville vært et fornuftig nivå.

Problemet med 60D (forøvrig også 7D) er at det er (eller burde vært) på slutten av sin "levetid". Fortsatt en bra modell, men nivået under 650D er nå så bra at det slår 60D på flere områder og det er vanskelig å anbefale 60D lenger. 7D er ennå bedre, men muligens overkill for deg og som 60D begynner det å bli en eldre modell.

Men ta gjerne en tur i butikken og se på størrelse og egenskaper. Synes du 650D holder er det et helt nytt kamera og et bra alternativ. Vil du opp på 60D eller 7D anbefaler jeg å vente til Photokina om noen uker for å se om det kommer noe nytt i den forbindelse - eller du finner et vedlig bra tilbud.

Når du kjøper nytt hus så vil du få med 18-55 IS til en gunstig pris og med 6-8000 er det ikke så lett å få noe mer, ellers er 15-85 IS et veldig anvendelig objektiv og sammen med 650D kan du kanskje finne en pakke med nye 18-135 STM til rundt 8000 hvis du er litt tålmodig.

Lenke til kommentar

Har ikke sett 650D med 16-135 noe særlig billigere så slik sett er det et OK kjøp. Du kan bruke prisguiden for å finne ut hva ting bør koste:

https://prisguiden.no/sok?categoryId=54&sort=popularity&order=desc&manufacturerId%5B%5D=32&pg-q=&price_min=&price_max=

Problemet med å kjøpe 650D rett etter at det har kommet ut er at prisene er "kunstig" høye og sannynligvis vil synke en del i løpet av kommende måneder, men vil du handle nå ser det OK ut.

Lenke til kommentar

Kanskje er 650D mest fornuftig for deg - 7D er fremdeles rundt 9000,- for huset alene. 60D er det antagelig liten hensikt i å velge fremfor 650D? Jeg tipper det kommer et 70D i løpet av høsten, og at et nytt 7D ikke kommer før godt ut i neste år. Hvis det kommer et 70D vil dette antagelig bli rimelig høyt priset vs 650D - og et 7DmkII vil sikkert havne rundt 15-20000,- i starten.

Men, har du vurdert brukt? Det finnes sikkert enkelte brukte 7D for salg av og til.

Uansett hva du velger vil det nok føles som en god oppgradering fra det du har i dag.

Tor

Lenke til kommentar

Jeg mener du MÅ skifte ut din normalzoom, den blir en flaskehals med ett nytt hus. Så ved å tøye ditt budsjett mest mulig (8000) så mener jeg du har to reelle alternativ 600D og 60D. 650D med standard Canon IS zoom faller også innen for dette beløpet, men jeg tror du kan gjøre enda bedre valg en det objektivet hvis du velger ett litt rimeligere hus. Det er bl.a. et Tamron objektiv som har fått mye "skryt" her på forumet (husker dessverre ikke benevnelsen) og dette kan kanskje komme innenfor ditt budsjett med et rimeligere hus.

600D gir deg noe mer handlingsrom til å kjøpe bedre optikk innenfor ditt budsjett, men hvis grepet er viktigt så er som sagt fysisk testing det eneste alternativet.

What he said. Det er dette Tamron-objektivet h*n snakker om, det selges også brukt for litt under to tusen.

Lenke til kommentar

Fikk sett litt på 650d i fotobutikk i dag. Synes det lå godt i hånden, flott grep og godt inntrykk av kvaliteten. Overrasket meg at huset var såpass lite, så var greit å få sett det.

600d er også aktuelt, det samme er 60d. Skal innom fotobutikk på lillehammer i morgen, får håpe de har begge modeller inne.

Har mer eller mindre bestemt meg for 17-50mm objektivet fra Tamron, så kjøper jeg kamerahus løst.

Får se om det blir kjøp i morgen!

Lenke til kommentar

What he said. Det er dette Tamron-objektivet h*n snakker om, det selges også brukt for litt under to tusen.

h*n = han :dribble:

Lenke til kommentar

- Økt skuddtakt:

650D, 60D og 7D, i stigende rekkefølge.

- Bedre ergonomi:

60D og 7D.

xxxD-serien (også 650D) har riktignok gumiert grep, men det er fremdeles bortimot like lite og knølent som på 1000D. Dessuten har det kun et kontrollerhjul. Å ha to kontrollerhjul gir vesentlig fordeler for en viderekommen fotograf når det gjelder å bytte om på innstillinger fort.

Det naturlige steget opp fra 1000D for en ivrig amatørforotgraf i dag er 60D eller 7D. 650D er, rent fototeknisk, et vesentlig bedre kamera enn 1000D, men kontrolleringen og tilgjengeligheten på denne er fortsatt rettet mot nybegynnere.

Japan Photo kjører 60D kamerahus til 6000 kr. i en kampanje som varer ut uken.

http://www.japanphoto.no/kampanje/canon-kampanje/

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=47&kjoepsalgid=2&id=180018

Løp og kjøp, ferdig snakka. Selvfølgelig forutsett at kameraet er i den standen selger sier.

5500 for 7D med 5500 eksponeringer er et røverkjøp av dimensjoner, og det skulle egentlig ikke forundre meg om det er borte allerede.

Hvis ikke: kjøp det. Ingen grunn til å gå et mellomsteg, 7D er et fantastisk kamera.

Lenke til kommentar

http://foto.no/cgi-b...gid=2&id=180018

Løp og kjøp, ferdig snakka. Selvfølgelig forutsett at kameraet er i den standen selger sier.

Skal være enig i at det er en god pris.

Hvis ikke: kjøp det. Ingen grunn til å gå et mellomsteg, 7D er et fantastisk kamera.

Så lenge det 7D gjør bedre enn 600D/60D, så er det et fantasktisk kamera. Men hvis de tingene 7D er bedre på enn de rimeligere modellene, ikke er viktige for brukeren, så er ikke 7D svaret.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Da ble det litt handling i dag. Var innom japan photo i dag og kjøpte et 17-50mm Tamron SP AF F/2.8 XR.

Får håpe jeg blir fornøyd med valget. Så får jeg se hva slags kamerahus det blir etterhvert :)

Er det forresten noen gode tips til hvordan jeg best kan ta vare på objektivene og kameraet? Bør jeg ha filtre f.eks, eller går det greit uten?

Bør jeg pusse av glasset med mikrofiber, eller er ikke det nødvendig?

Kameraet har jeg enda ikke renset, er jo en sånn selvrens-funksjon på det, og har ikke merket noe feil med bildene enda.. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Eg bruker normalt å bruke mikrofiber kluten til å rense min Tamron 17-50 (Same som din), så det bør gå greit :p

Brukte å bruke ein 58mm UV filter på min gamle 17-55 canon objektiv, men sida eg har oppgradert så har eg ikkje skaffet meg noko slikt. Er ikkje nødvendig med noko UV filter på dagens DSLR. Einaste grunnen å bruke det no for tida er kanskje å beskytte linsa om du er borti noko.

Edit: Nokon var før meg :(

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...