Baltazar94 Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 (endret) Hva om politikerne ikke fikk lønn i det hele tatt, men kun en liten godgjørelse for den innsatsen de gjorde. Slik som før i tiden da politikerne hadde en jobb som alle andre, og gjorde en innsats som politikere etter vanlig jobb ? Flere av dagens politikere har jo også egne bedrifter og tjener millioner i tillegg til lønn som politiker, og noen har også styreverv i flere bedrifter og mottar lønn derfra i tillegg til lønn og frynsegoder som politiker Endret 14. august 2012 av Baltazar94 Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Er det en prinsipiell forskjell på å kreve betalt for å jobbe som feks tømrer eller lege i forhold til å være politiker? Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 (endret) Ja - jeg er for makslønn for politikere, forsåvidt for alle i samfunnet. Det lyder som kommandoøkonomi. En merkelig bemerkning. Vi har jo lønnsregulativer: http://www.regjering....html?id=438643 Vi har også tariffer, lønnsnemder osv. Hva er dette da? Kommandoøkonomi? Kgun Skrevet 12. august 2012 - 21:22 Norge har et relativt dynamisk arbeidsmarked, så er lønn det viktigste, er det bare å skaffe seg den kompetanse som trengs for å oppnå den lønnen man sikter etter. Arbeidsmarkedet fungerer rimelig bra i vår skandinaviske blandingsøkonomi. Dette er jo tull mye av dèt. Bønder har kvoter, fiskere har kvoter - de jobber i ett regulert marked. I tillegg finnes det tusenvis av arbeidstakere i og for seg flinke nok - men hadde dårlig skolegang. Er ennå - selv om de fleste begynner å nå pensjonsalder - en rekke hvor skolegangen ikke utgjorde mere enn 7 år. Disse 7 åra var i realiteten ikke mere enn 3,5 år da de hadde 14 dager skole + 14 dager fri. Dette er mennesker oppvokst på 40 og 50-tallet. Ikke bare måtte de ta jobb i lavtlønnede yrker, men de havner opp som minstepensjonister også. Særlig gjelder dette kvinner som i sin tid var hjemmeværende og kom ut i arbeidsmarkedet på slutten av 70-tallet. Erna Solberg gikk ut med at sosialhjelpsmottagere med ymse problemstillinger kunne jobbe med eldre for 70,- kr timen. Ikke ville hun bare sette rusavhengige personer til slikt, hun satte også en ramme angående deres lønn for dette. Å arbeide med syke og gamle var altså ikke "verdt" mere enn 70 kr timen. Spartapus Det er et stort problem i dag at alle de driftigste menneskene er næringslivsledere og ikke politikere og det preger hele landet. Ett stort problem for hvem? Dem selv, kjekt å kunne sitte ved begge sider av bordet? Ikke for meg, og ikke for mange andre vil jeg tro. Endret 14. august 2012 av Vårbris Lenke til kommentar
PSV Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Politikerlønnen burde være et ekstraverv, med honorarer for å møtes 3-4 ganger i året. Lenke til kommentar
mofomofo Skrevet 15. august 2012 Forfatter Del Skrevet 15. august 2012 (endret) SU ønsker å innføre makslønn for politikere, ref. sak i dagbladet: http://www.dagbladet...nriks/22351996/ Jeg er stort sett uenig i alt som kommer fra den kanten, men dette synes jeg var et interessant forslag. Si at man hadde en makslønn for politikere på 400-500k i året. Ville dette gi oss politikere som i større grad ønsker/gjør det beste for det norske folk? Kjør debatt! Jeg er stort sett uenig i alt som kommer fra den kanten, men dette synes jeg var et interessant forslag. Kan jeg spørre hvorfor du plukker akkurat dette fra SU og er uenig i det andre som kommer fra den kanten? Med "fra den kanten" mener jeg SU/SV/Rødt (drar alle over en kam). Grunnen til at jeg plukket ut dette var fordi jeg synes det var et interessant forslag og at det kanskje kunne ha noe for seg i positiv forstand for politikken i Norge. Etter å ha lest litt på SU sine nettsider er jeg fortsatt "stort sett uenig i alt som kommer fra den kanten", bortsett fra deres ståsted på temaene krig og EU. --- Tilbake til temaet. Jeg tenker nå at dette kanskje ikke er et så godt forslag. Mindre lønn til politikere vil sannsynligvis gjøre at færre ønsker å bli politikere og at man dermed sitter igjen med de som ikke duger til mye. Selvsagt avhengig av hva makslønnen settes til. Del_diablo var inne på noe interessant her, at man har en slags maksperiode for hvor lenge en politiker kan være politiker om gangen (la oss si 4-6 år med like lang "av-periode"). Det vil si at man kan ikke være heltidspolitiker/karrierepolitiker, men man må ha et yrke på siden. På denne måten vil politikerne være mer som "vanlige folk", de vil få kjenne på statens lover, regler, avgifter og så videre, de får ingen frynsegoder, ingen stortingspensjon eller stønad når de ikke sitter i stortinget. Man kan kanskje sette politikerlønnen individuelt og lik den lønnen som politikeren har i den perioden han/hun ikke er politiker. På denne måten vil man kanskje få flere av de kloke hodene inn i politikken. Ulempen her kan være habilitet. Hvis en politiker er snekker ved siden av så kan han f.eks. legge frem lover og regler som gir byggefirmaet hans fordeler fremfor andre og lignende. Fordelen vil være at vi får politikere som har relevant arbeidserfaring, f.eks. ingeniører i samferdselsdepartementet, leger og sykepleiere i helsedepartementet, jurister i justisdepartementer, økonomer i finansdepartementet. Endret 15. august 2012 av mofomofo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå