Refi Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Bare fordi du er en offentlig person trenger ikke privatlivet ditt å bli ødelagt, selv om jeg kan se hvordan det kan være krenkende for noen. Jeg mener bare ikke at politikere fortjener over 1 mill i året. Det er så mange andre yrker som fortjener det mye mer. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 (endret) Merkelig logikk. At andre fortjener mer eller mindre kan ikke være kriterium for hvordan en annen yrkesgruppe skal lønnes. Men, dette blir som sykepleierforbundet som mener 3 årig høgskole skal medføre lik lønn uansett fag. Endret 12. august 2012 av norskgoy Lenke til kommentar
Refi Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Det har jeg heller aldri sagt, norskgoy. Jeg sa bare at det finnes yrker som fortjener det mer enn politikere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Norge har et relativt dynamisk arbeidsmarked, så er lønn det viktigste, er det bare å skaffe seg den kompetanse som trengs for å oppnå den lønnen man sikter etter. Arbeidsmarkedet fungerer rimelig bra i vår skandinaviske blandingsøkonomi. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Bare fordi du er en offentlig person trenger ikke privatlivet ditt å bli ødelagt, selv om jeg kan se hvordan det kan være krenkende for noen. Jeg mener bare ikke at politikere fortjener over 1 mill i året. Det er så mange andre yrker som fortjener det mye mer. Når du blir en offentlig person gir du opp den friheten du har som en mer "anonym" person. Det er ikke slik at bare noen reagerer på det. Alle vil merke det og må endre livene sine deretter. Jo mer profilert du blir jo større endringer må du regne med å få i livet ditt, spesielt som politiker. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Men, dette blir som sykepleierforbundet som mener 3 årig høgskole skal medføre lik lønn uansett fag. Jeg tror sykepleierforbundet gjør en fatal feil i sin argumentasjon for lønnsøkning for sykepleiere. De kaster bort altfor mye tid på å sammenlikne seg med ingeniører, og det argumentet holder ikke. Hvis de isteden hadde fokusert på bl.a dårlig rekruttering til yrket ville de fått langt mer sympati. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Mulig "frynsegodene" bør anses som en del av lønna? Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Bruker'n det flyet til private påfunn? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 (endret) Bruker'n det flyet til private påfunn? Nei, jeg tror han bruker forsvarets DA-20 til slikt. Flyet over er innleid og han må dermed redegjøre for bruken av det. (Dog, han kan jo fritt velge hvor han vil dra på "Statsbesøk", så forskjellen mellom "private påfunn" og "jobb" er nærmest umulig å vite noe om.) http://no.wikipedia....A-20_Jet_Falcon PS. Rettelse: Flyet over ER forsvarets DA-20 ser det ut som. Hmm, problemene ved å ta ting fra internet som god fisk ..... Endret 13. august 2012 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Så da er det strengt tatt ikke noe frynsegode, men heller noe som brukes kun i representasjon av Norge. Kan ikke helt se hvorfor det skal være problematisk. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Som påpekt er det umulig å vite noe sikker om motivasjonen til vedkommende når denne reiser, derved er det umulig å si noe sikkert om hvorvidt det er ett "frynsegode" eller ikke. Hvorvidt det er problematisk eller ikke burde vel de som betaler for "moroa" bestemme? Tross alt, kommer regninga på noen titalls millioner i året. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 "Pay peanuts and get monkeys".. Lønn til politikere er et vanskelig spørsmål. På den ene siden vil du ikke betale så bra at folk går inn i politikken på grunn av lønna, samtidig vil du ikke betale så dårlig at dyktige mennesker velger bort politikken fordi lønna er for dårlig. Men Politikk burde ikke være noe å ha et yrke i. Det burde være noe en person investerer 4-8 år i, pga interresse eller viljen til å forbedre nasjonen. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Som påpekt er det umulig å vite noe sikker om motivasjonen til vedkommende når denne reiser, derved er det umulig å si noe sikkert om hvorvidt det er ett "frynsegode" eller ikke. Hvorvidt det er problematisk eller ikke burde vel de som betaler for "moroa" bestemme? Tross alt, kommer regninga på noen titalls millioner i året. Du kan se forholdsvis greit hvorvidt han reiser i sitt embete, eller som privatperson. Er det førstenevnte er flyet å regne som et arbeidsverktøy, og således uproblematisk. Er det sistenevnte er det snakk om et frynsegode, og han kan kritiseres for det. Hvorvidt lederen for den norske stat trenger å reise med privatfly er selvsagt også en relevant problemstilling, men da handler det ikke om frynsegoder eller korrupsjon, men heller hvor mye penger vi ønsker å bruke for å oppnå effektivitet og for den saks skyld status. Personlig synes jeg det er greit at regjeringen tar seg råd til noe slikt, da det hadde virket litt stusselig om sjefen måtte reise med rutefly mens han representerte Norge. Er det egentlig politisk motstand mot dette, bortsett fra kanskje i Rødt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Er det egentlig politisk motstand mot dette, bortsett fra kanskje i Rødt? Det er vel noen (markeds)liberalister og anarkister her inne som er mot alt som smaker av stat. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 (endret) Jeg kjøper ikke påstanden - at til høyere lønn man betaler til bedre politikere får man... I så fall skulle samtlige av dagens politikere ha vært de foranværende politikere fra fordums tider fullstendig overlegne. Jeg har også til tider betalt både tannleger, leger, bilversteder, elektrikere og andre håndverkere mindre formuer for meget slett arbeide - tror slettes ikke at arbeidet de utførte hadde blitt bedre om jeg gav de ett påslag på f.eks. 20% Det å være politiker mener jeg - bør innestå det å ha en genuin samfunnsinteresse. En interesse for forbedringer, bygging av ett land og tilrettelegging for landets innbyggere. Dette kan gjøres på mange vis - og ut fra forskjellige kriterier - derav har vi forskjellige partier. Men synes de politiske partier er blitt vel lukket de senere tiåra. Nesten som de utelukker befolkningen. Men ved å utelukke befolkningen i politiske prosesser - utelukker de seg selv fra den "vanlige" mann i gata. og innspill derfra. Dèt er dette som har skjedd de siste 20 - 40 åra, og som har gjort at politikerforakten har blomstret. Folk - de fleste kjenner seg ikke igjen i politikernes beskrivelse av ståa for nasjonen. Ja - jeg er for makslønn for politikere, forsåvidt for alle i samfunnet. Endret 13. august 2012 av Vårbris Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Ja - jeg er for makslønn for politikere, forsåvidt for alle i samfunnet. Det lyder som kommandoøkonomi. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Ja - jeg er for makslønn for politikere, forsåvidt for alle i samfunnet. Det lyder som kommandoøkonomi. Neida - det gir større rom for høyere lønn til de som eventuelt ligger veldig lavt i inntekt. Mindre i lønn for de som tjener langt mere enn hva de egentlig trenger. Ikke min oppgave å vurdere hva andre trenger i lønn, men hvis dette skulle vært en politisk sak i en valgkamp ville jeg muligens valgt ut fra dette. Selvfølgelig ikke hvis forslaget kom fra SV SV har ingen troverdighet lengre, og dèt vil de slite med i flere 10-år fremover. Folk og velgere glemmer ikke så lett, selv om det kommer nye og uerfarne velgere til hvert år. Lenke til kommentar
Antaurix Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Om lønnen reduseres kommer grådige politikere til å utnytte makten sin for å tjene inn lønnen de "mister" uansett. Se på fiskeriminister Lisbeth Berg Hansen. Hun eide masse laksoppdrett før hun ble minister. Laksoppdrett i Norge slapp i 2010 (året etter at Lisbeth ble valgt som fiskeriminister) nesten ut dobbelt så mye kloakk som halve norges befolkning. Det eneste som hjelper er å redusere makten til politikere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 SV har ingen troverdighet lengre, og dèt vil de slite med i flere 10-år fremover. Folk og velgere glemmer ikke så lett, selv om det kommer nye og uerfarne velgere til hvert år. Hm. Ikke helt sikkert på det. Den omstridte Lysbakken er nå opptatt av en helt relevant problemstilling i følge NrK nyhetene. En todeling av økonomien i en olje (relatert) økonomi og resten av økonomien. Det er en høist relevant problmstilling, da mange av årests streiker kom med å vise til lønninger i oljesektoren. Personlig vil jeg hevde at handlingsregelen burde vært satt til null bruk av oljefondet i en situasjon med full sysselsetting og press i økonomien. FrP vil skille ut handlingsregelen i drift og investering. Jeg mener med andre ord at bidraget til drift er lik null under press. Alt brukes til investering. Penger brukt til drift skviser ("crowds out") annen økonomisk aktivitet. Det er altså etter mitt personlige syn nok i nåværende norske særkonjunktur å bruke alle pengene til investering. Sv er det partiet som i skrivende stund er mest opptatt av dette. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Hva med minimumslønn for politikere i stedet? Politikere tjener med få unntak ikke så godt uansett; enhver med en attraktiv utdanning eller et lite firma vil langt overstige inntekten til en gjennomsnittlig stortingspolitiker. Skal man trekke de beste hodene til politikken er man nødt til å friste dem bort fra godt lønnede stillinger i det private, hvis ikke er man avhengig av at disse blir politikere av ren idealisme. Det er et stort problem i dag at alle de driftigste menneskene er næringslivsledere og ikke politikere og det preger hele landet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå