Gå til innhold

Funcom spår dårlig salg for The Secret World (PC)


Anbefalte innlegg

Jeg gav det en rettferdig sjans her sist helg, og etter 5 timer var jeg bare lei. MMO-sjangeren hadde livets rett rundt midten av det forrige tiåret. Hvert eneste nye spill i denne sjangeren er identisk med de første, bare med mindre endringer. Alle går ut på nøyaktig det samme, så når jeg prøver et nytt, så føles det bare ut som ENDA et SLIKT spill.

 

Kom heller ikke med at "spillet blir bra etter xx timer". Trenger et spill flere timer og i flere tilfeller et tosifret antall timer for å bli bra, da har det bare ikke livets rett.

 

Her snakker vi om underholdning, og blir man nødt til å jobbe i flere timer for å ha det morro, så jobber jeg heller overtid for så å dra på Pub'en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gav det en rettferdig sjans her sist helg, og etter 5 timer var jeg bare lei. MMO-sjangeren hadde livets rett rundt midten av det forrige tiåret. Hvert eneste nye spill i denne sjangeren er identisk med de første, bare med mindre endringer. Alle går ut på nøyaktig det samme, så når jeg prøver et nytt, så føles det bare ut som ENDA et SLIKT spill.

For meg er klasseløst system, investigation og sabotage oppgragene, og det at jeg kan gjøre det med andre mennesker, nok til at TSW plasserer seg mange hakk over alle andre spill jeg har spilt i det siste. Rakk du å prøve ut investigation oppdrag når du prøvde? De er riktig nok ikke for alle, men det er noe av det beste jeg har sett i et mmo noen gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er nesten som jeg blir provosert av at spillet selger så dårlig. Etter min mening så er spillet det kjekkeste mmo spillet jeg har prøvd. Trudde jeg hadde mistet interessen for spilling, men etter jeg fikk prøve dette har jeg blitt helt hektet og tenker på det hele tiden. Noe jeg ikke har gjort med andre spill på lenge.

 

Funcom kan iallefall lage gode mmo spill. Dette har de bevist med dette spillet. Jeg kan iallefall anbefale spillet varmt og håper at brukerbasen vil øke når det gode omdømme fra spillerne sprer seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Anbefaler spillet. Beste er at det blir bedre allerede denne måneden med første raid instance. Blir helt konge.

 

Nightmare modes har så langt vært utrolig bra. Det gir et kick hver gang å være usikker på om du klarer siste boss pga de er så sykt vanskelige selv med godt gear. DPS eller gear redder deg ikke om du ikke beveger deg riktig. 90% av tiden i Hell Raised er jo kun å bevege seg riktig ellers er du Wipe. Og ja, har klart alle NM opp tilogmed Anhk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Prøvde spillet i gratishelgen, og må si at jeg ble positivt overrasket med tanke på hvor brent jeg ble av Age of Conan. Funcom hadde meg som tilhenger takket være Anarchy Online, men AoC var en nedtur etter Tortage. Var derfor skeptisk til at TSW ville bli noe særlig overhodet.

 

Må si de har gjort en grei jobb etter alt jeg kunne se, men som en Guild Wars-fanboy kan jeg ikke se at jeg kommer til å gi et MMO med månedsavgift en sjanse når GW2 er like rundt hjørnet. Det kommer neppe til å skuffe med tanke på at jeg har fulgt utviklingen siden det ble annonsert i 2007, jeg vet hva jeg får.

 

Med mindre ArenaNet tar en Funcom og leverer drit etter de første par sonene :p

Lenke til kommentar

Spillet er ok. Det er verken revolusjonerende eller spesielt gjennomført. MMO-biten føles overfladisk og lagt på i etterkant. Atmosfære og setting er dritbra, men multiplayer-systemer og kampsystemer er dårlige, og slikt kan det ikke bli populært MMO av. TSW er altfor nisjèpreget. Noen vil elske det, noen vil hate det, men mesteparten vil bare si "meh", ikke gidde å betale abbonoment og gå videre. Dessuten er F2P modellen allerede klar for TSW med in-game store hvor man kan "pay to win". Både TSW, TERA og SWTOR sliter fordi de var abbonomentsbasert i en tid da abbonoment er på vei ut. Både pga. økonomiske hensyn men også fordi spillere ikke lenger ønsker å spill ett spill av gangen. Det er mye som er F2P, eller hvertfall "buy to play" av høy kvalitet, slik at man kan spille mer "casually".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde faktisk glemt dette spillet litt, men første uka av ferien min oppddaget jeg at det kom ut etter helga.

Før jeg viste ordet av det hadde det gått en uke, godt tegn i min bok ;)

 

Er en aktiv gamer og har vært borti det meste av MMOs, og dette er et bra spill.

Ja det har bugs, ja det mangler kanskje litt, men ærlig talt... WoW var ikke så strøkent det er i dag ved lunch heller. =p

 

Ok det er kanskje litt feil å si siden det er lenge siden, men det jeg mener ved det er at dette er et nytt konsept for en annen type spiller, en spiller som meg.

Og når noe nytt kommer ut, så tar det tid å gjøre det perfekt.

 

That being said.. TSW er (som mange sier) et spill for de som liker å tenke, prøve seg fram eller bare boltre seg i missions med god story osv.

Det jeg liker best er at instancer faktisk er vansklige, du må faktisk vite hva du driver med.

 

Personlig bryr jeg meg pent lite om det er dårlig pvp, har aldri likt det, og dette er heller ikke spillets fokus. Har dog en liten teori at dette kommer mer på banen etter som spillet utvikler seg.

 

Det har bra grafikk, noe av det beste gameplay jeg har sett fra Funcom på en stund, og et veldig fritt konsept.

Det som kanskje trekker en del ned for noen er den trege starten. Lærekurven er ganske bratt, men når man kommer inn i det og forstår hvordan ting henger sammen og fungerer blir det mye artigere å leke seg med det økende antall skills man får. =)

 

TL:DR

Bra tenke spill, men ikke for "instant action, no brain" folk.

 

 

Dette er et tenke spill, noe jeg har savnet siden jeg sluttet med AO.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig så syntes jeg det ble for teit med hotkey-basert combat i et spill som setter seg i nåværende tid. Trykk på 2 for å skyte med rifla di. Ikke engasjerende i det hele tatt, synes nå jeg.

 

Spesielt når man har spilt et spill som Tera hvor combaten er så mye bedre - slik den burde være nå etterhvert som vi ser at eraen med hotkey baserte mmo's snart forsvinner,- en gammel spillmetode som ble brukt siden teknologien ikke tillot det den kan gjøre idag som vi ser i spill som f.eks tera og raiderz.

 

Ellers virket spillet ok, da jeg prøvde det i betahelgen.

Lenke til kommentar

Er vel ærlig talt ingen som er spesielt overasket? Funcom mestrer ikke denne sjangeren og burde holde seg til å lage gode adventure spill. Er skummelt å tenke på hvor mye penger og ressurser dem roter bort. Og ikke minst hvorfor dem har så mange inkompetente mennesker som ikke er i stand til å se hva som mangler når dem utvikler et produkt som TSW.

 

Og hva mener DU mangler? Har du ærlig talt spilt TSW etter launch, eller bare liker du å trolle?

Har spilt TSW etter launch ja. Er mye pirk jeg kan nevne men det som teller mest er at spillet gir ikke spillere drivkraften til å holde på.

 

Det er et singleplayer spill med mmo elementer og for mmo spillere så holder ikke det. Noe Funcom nå begynner å finne ut av på den harde måten..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spillet er ok. Det er verken revolusjonerende eller spesielt gjennomført. MMO-biten føles overfladisk og lagt på i etterkant. Atmosfære og setting er dritbra, men multiplayer-systemer og kampsystemer er dårlige, og slikt kan det ikke bli populært MMO av. TSW er altfor nisjèpreget. Noen vil elske det, noen vil hate det, men mesteparten vil bare si "meh", ikke gidde å betale abbonoment og gå videre. Dessuten er F2P modellen allerede klar for TSW med in-game store hvor man kan "pay to win". Både TSW, TERA og SWTOR sliter fordi de var abbonomentsbasert i en tid da abbonoment er på vei ut. Både pga. økonomiske hensyn men også fordi spillere ikke lenger ønsker å spill ett spill av gangen. Det er mye som er F2P, eller hvertfall "buy to play" av høy kvalitet, slik at man kan spille mer "casually".

 

Å si at in-game store i TSW er P2W viser bare hvor lite du har spilt spillet. Finnes ikke et eneste item der som gir deg en fordel over andre spillere, det er klær, titler og andre sosiale ting.

 

TSW er et nisje produkt helt klart, det appellerer kun til spillere som vil ha en utfordring. Men jeg hadde faktisk ikke trodd at den nisjen var så liten.

 

TSW inneholder mye som du kjenner fra andre spill, men jeg vil si at de introduserer såpass mye nytt at de fortjener merkelappen revolusjonerende. Eksempler er investigation missions, måten de har bygget opp server arkitekturen sin på er også ganske imponerende, og løser et av problemene som mmo spillere har hatt siden begynnelsen, nemlig muligheten til å spille med venner som har en karakter på en annen dimensjon.

 

Multiplayer systemene er faktisk helt på høyde med det beste i utlandet. :) Med det mener jeg at de dungeon/mp instanser som finnes i spillet er blant de mest engasjerende jeg noensinne har spilt. Kamp virker veldig enkelt når man tar de øyensyn for første gang, men det har faktisk en veldig god dybde.

 

Historien som følger karakteren din er veldig engasjerende og godt laget. Det er faktisk ufattelig urettferdig at to idiot-bloggere som scoret spillet lavt skal få være i stand til å ødelegge for det som uten tvil er det beste spillet som noensinne er laget av et norsk firma.

 

Er forøvrig ening med ideen om at det er vanskelig å lansere abonnements-spill for tiden, men TSW er faktisk av så god kvalitet at det er verdt det. Hvis de greier å holde updatene på samme nivå som den første månedlige, så kommer TSW til å være et gigantisk og bra spill før året er omme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd TSW, men jeg har spilt AoC, samt WoW. Det er mange ting med WoW som gjorde det til et definerende MMO for sin tid, og ett av de var at det var et nytt konsept. WoW hadde hele pakka, raids, sosialt, innlevelse, et godt univers for å utspille seg. En ting som jeg tror Funcom har glemt litt, eller i hvertfall brukt for lite tid på er, tro det eller ei, ITEMS! Jeg elsket alle TINGENE jeg kunne få i WoW! Alt fra pets til sjeldne, ubrukelige gjenstander. Og ikke nok med det, ikonene til disse tingene var så utrolig godt designet. Bare det å ha masse items og også lage den eneste viktige presentasjonen av dem gode--ikonene--var mer viktig for meg enn noe annet i spillet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

TSW er et nisje produkt helt klart, det appellerer kun til spillere som vil ha en utfordring. Men jeg hadde faktisk ikke trodd at den nisjen var så liten.

Det er mange spill som er utfordrende på ulike måter. Jeg syns ikke at TSW var så utfordrende utenfor investigation missions. Denne påståtte høye vanskelighetsgraden TSW har ville uansett ikke forklare det dårlige salget skulle jeg tro, ingen har vel hatt anledning til å finne ut om det var for vanskelig for dem eller ikke før gratishelgen nå forrige helg.

 

TSW inneholder mye som du kjenner fra andre spill, men jeg vil si at de introduserer såpass mye nytt at de fortjener merkelappen revolusjonerende. Eksempler er investigation missions, måten de har bygget opp server arkitekturen sin på er også ganske imponerende, og løser et av problemene som mmo spillere har hatt siden begynnelsen, nemlig muligheten til å spille med venner som har en karakter på en annen dimensjon.

GW1 hadde vel strengt tatt også denne funksjonaliteten i 2005 (selv om GW1 ikke nødvendigvis var et ordentlig MMO). GW2 også vil ha denne funksjonaliteten. Investigation missions hadde jeg sansen for.

 

Historien som følger karakteren din er veldig engasjerende og godt laget. Det er faktisk ufattelig urettferdig at to idiot-bloggere som scoret spillet lavt skal få være i stand til å ødelegge for det som uten tvil er det beste spillet som noensinne er laget av et norsk firma.

Kan være enig i dette, syns det er merkelig at spillet har såpass lav score.

Lenke til kommentar

Synes TSW har et av de beste "samfunnene" jeg har opplevd i et MMO. Veldig hyggelige, hjelpsomme og voksene spillere og chatten er alltid aktiv. Spør man om noe tar det sjeldent lang tid før man får svar. Får også rask service fra GM - sist gang jeg skrev ticket ble jeg svart etter 1 minutt. Tar de vekk F2P tror jeg mye av denne voksne stemningen vil forsvinne, men jeg kan ta feil. Har enda ikke glemt barrens chat fra wow vanilla.

 

Storkoser meg uansett med TSW, har allerede kjøpt lifetime sub. Nå kan jeg spille etter mitt tempo og bare nyte historien uten å tenke på at jeg har noen dager igjen. Dette er ikke et spill jeg anbefaler å rushe til slutten for å gjøre dungeons eller pvp. Det er også hyggelig at Funcom skal gi ut nye quester som expanderer historien ytterligere hver måned. Faktisk noen av de som kom ut i siste patch veldig kule. Satt sikkert i flere timer på den ene "investigation" questen før jeg klarte det.

 

Jeg får bare si lykke til videre til Funcom. Brukerbasen på metacritic er uansett positivt innstilt til spillet, og de fleste bugsene noen kritikere klager på er fikset for lenge siden.

Lenke til kommentar

Har fulgt med på trender for dette spillet sammenliknet med GW2 og andre MMO. Tydelig at resten av verden ikke har fått med seg TSW. Og når det største norske "community'et" for TSW er en tråd på dette forumet, så sier det seg selv av det er få spillere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dårlig markedsføring, når man har et spill som spillerne stort sett er fornøyd med men som få kjøper.

Hjelper ikke å ha et godt produkt om ingen kjenner til det eller er villig til å prøve det.

Det er jo tydelig på Funcom også har et image problem.

Lenke til kommentar

Kan ikke funcom slutte å lage MMO?

Hva med å lage strålende gode enspillerspill?

Funcom har nå blitt kjent for å lage MMO-spill som ikke slår an, da bør de endre strategi - satse på eventyrspillene sine eller hoppe over til mer tradisjonell RPG, som kan være lettere å lage teknisk, samt krever mindre kapital.

Lenke til kommentar

Er vel ærlig talt ingen som er spesielt overasket?

 

Funcom mestrer ikke denne sjangeren og burde holde seg til å lage gode adventure spill. Er skummelt å tenke på hvor mye penger og ressurser dem roter bort. Og ikke minst hvorfor dem har så mange inkompetente mennesker som ikke er i stand til å se hva som mangler når dem utvikler et produkt som TSW.

 

Du kødder nå? Anarchy Online har holdt stand godt over det gjennomsnittlige MMOet. Age of Conan lever fortsatt vel, selv om det ikke nådde opp til forventningene. TSW er det egentlig for tidlig å si noe om enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...