Alexanderfoto Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Hei. Vi ønsker å selge vår server som er en Dell Power Edge 2900. Det er en 2,4GHz Quad-Core med 6 Hot Plug SAS disker på 1 TB stk. Maskinen er fra 2009. Noen som har forslag til en realistisk salgspris? Samt hvor det kan være smart å selge? Takk for hjelp Mvh Alexander Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Beste er nok å selge til et firma, siden det er få privatpersoner som trenger server, for de holder det med vanlig stasjonær. Greit å sjekke hva tilsvarende er verdt nytt, regn med halv pris av ny pris minst. Men regn også med det antakelig er mest små nystartende bedrifter som gidder å kjøpe brukt. http://www.circleit.no/ kanskje er noe å se på. Endret 10. august 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
MultipleTinBitZ Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Regnskapsmessig så har en server en levetid på mellom 3 og 5 år, avhengig av bruk og belastning. Følgende så kan du enkelt beregne et verdifall av serveren forutsatt du vet nyprisen. Serveren du nevner er nevnt i prisguiden på HW.no men under utgåtte produkter. Dessverre så står det ikke noe pris der, men det står at det er et 2008 produkt. Følgende tror jeg ikke du for så alt for mye for den og bedrifter vil være litt forsiktig med å kjøpe såpass 'gammelt' utstyr. Privatpersoner som trenger en fil/mediaserver derimot tror jeg kunne vært interessert. Mulig det kan også fungere som en spillserver? Marked for slikt. Forslag til salgskanaler vil være via hw.no sine sider, finn.no og qxl.no. Pris er derimot litt værre å fastsette. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Privatpersoner som trenger en fil/mediaserver derimot tror jeg kunne vært interessert. Mulig det kan også fungere som en spillserver? Marked for slikt. Er du selv interisert? Selv har jeg vanskeligheter å tro folk er villige å betale en slik gammel maskin med mindre prisen er ca 4000 kr. La meg se, man får: Intel Core i5 2500K 4 GB DDR3 ram Crucial m4 128GB Seagate Barracuda 3TB 6Gb/s Spessielt om man handler cpu + hovedkort + ram brukt og heller vurder harddisken ny. Så er vel det bedre kjøp en gammel server til privat bruk. SAS harddisker er lite vits i siden man fint har tid å slå av serveren i noen minutter om det er spill server. Heller ikke ECC ram har så stor fordel, Raid finnes vel på de billigste hovedkortene i dag. Selv om man er begrenset til raid 0/1 på sata 600. Endret 10. august 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
Alexanderfoto Skrevet 16. august 2012 Forfatter Del Skrevet 16. august 2012 Takk for tilbakemeldinger. Vi får vell selge til høystbudende. Serveren har ikke vært særlig i bruk og det er for tiden ikke innstallert noe OS. Vi hadde ikke kunnskapen vi trengte for å få satt den opp slik vi ønsket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå