Kusa Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Eg har gått 3 år på VGs, der eg har gått elektrofag VG1, data og elektronikk VG2 og dataelektroniker VG3. Er allerede begynt som lærling og stortrives! Men vil ikke jobbe her i framtida, vil videre å ta sivil ingeniør / bachler eller ingeniør utdannelse innen IT / administrative ting (datateknikk?). Lurer dermed om korleis fag eg skal ta opp? Altså slik som fysikk elns? Veit det er ein del fag å ta opp igjen, men må man så må man. Er ferdig som lærling Desember 2013. Lurer også på evt skuleplasser som finnst både i norge og Danmark. Er mest interesert å studere i Danmark. Takker for alle svar, visst du vil ha greie på meir still spørsmål! Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Du må ta et ingeniørforkurs, mener jeg. Du kan lese mer om dette på nettsidene til høyskler og universisteter. http://www.hib.no/studier/studie.asp?studieID=FORKURS edit: La ved en link Endret 10. august 2012 av Chris93 Lenke til kommentar
Kusa Skrevet 10. august 2012 Forfatter Del Skrevet 10. august 2012 Takk skal du ha. Altså ett slikt forkurs er det mulig å ta på ett halvt år? Fordi 1 heilt skuleår er litt for mye å bruke på dette synes eg da! Evt mulig å ta forkurs og slikt i Danmark? København? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Det vet jeg ikke. Da får du enten vente til noen mer kunnskapsrike enn meg svare deg eller så kan du kontakte uni/høysk, eller noe sånt. Lenke til kommentar
Kusa Skrevet 10. august 2012 Forfatter Del Skrevet 10. august 2012 Oki, trur eg venter på svar her egentlig.. Fordi ansatte på NTNU og forskjellige høgskoler bare setter meg over og når eg er komt til rett person veit ikkje han svaret heller... Har gidd opp alt det der... Men slik er det Lenke til kommentar
Dataslasken Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Lurer dermed om korleis fag eg skal ta opp? Altså slik som fysikk elns? Veit det er ein del fag å ta opp igjen, men må man så må man. Du trenger faktisk ikke ta opp noen fag så lenge du har relevant fagbrev. La meg presentere Y-veien: http://utdanning.no/tema/utdanning/hjelp_og_veiledning/yveien Lenke til kommentar
Kusa Skrevet 10. august 2012 Forfatter Del Skrevet 10. august 2012 Lurer dermed om korleis fag eg skal ta opp? Altså slik som fysikk elns? Veit det er ein del fag å ta opp igjen, men må man så må man. Du trenger faktisk ikke ta opp noen fag så lenge du har relevant fagbrev. La meg presentere Y-veien: http://utdanning.no/...iledning/yveien Ser bra ut dette du! Men kan du researche litt om det finnst noe slikt i Danmark? Lenke til kommentar
Dataslasken Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Da vil du også ha mulighet til å bli siv. ing. (MSc) etter fullført ingeniørstudium, ved å søke opptak til master i teknologi på lik linje med andre ingeniører. Lenke til kommentar
Kusa Skrevet 10. august 2012 Forfatter Del Skrevet 10. august 2012 Da vil du også ha mulighet til å bli siv. ing. (MSc) etter fullført ingeniørstudium, ved å søke opptak til master i teknologi på lik linje med andre ingeniører. Fy flate! Vil du være rådgiveren min eller? Har så vidt søkt litt på Y-veien på nettet nå... Men finner ikke ut om det er i Danmark, you know? Lenke til kommentar
Dataslasken Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Men finner ikke ut om det er i Danmark, you know? Vet ikke. Men mange høgskoler har utvekslingsavtaler og lignende med utenlandske skoler, så kanskje your best bet er å ta førsteåret i Norge, og så søke om utveksling/overføring. Lenke til kommentar
Kusa Skrevet 14. august 2012 Forfatter Del Skrevet 14. august 2012 OKei det høres bra ut! Lenke til kommentar
Kusa Skrevet 15. august 2012 Forfatter Del Skrevet 15. august 2012 Men finner ikke ut om det er i Danmark, you know? Vet ikke. Men mange høgskoler har utvekslingsavtaler og lignende med utenlandske skoler, så kanskje your best bet er å ta førsteåret i Norge, og så søke om utveksling/overføring. Veit du om noken plass i / rundt oslo som tilbyr dette? Altså Y-veien? Lenke til kommentar
Dataslasken Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Veit du om noken plass i / rundt oslo som tilbyr dette? Altså Y-veien? Så langt jeg kan se er Høgskolen i Østfold nærmest. Lenke til kommentar
Kusa Skrevet 16. august 2012 Forfatter Del Skrevet 16. august 2012 Det er bra. Takk skal du ha Får se om det blir generell studiekompetanse eller ei... Er hardt skal eg gjere skulearbeid om kveldene og jobbe dagen :/ Og som oftest er det nok med ingeniør, må ikke ha master Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå