Gå til innhold

Billige leds?

Anbefalte innlegg

Har tenkt å sette noen ultrabright leds inn i en transparent vifte jeg har, men skal jeg bestille det fra microplex, koster det 75,- for 4 stk. + 125,- i frakt. :o

Mailet dem selfølgelig, men det var ikke mulig å få sendt det i vanlig brevpost. Noen som vet om noen kraftige leds (aller helst 5mm) som er billige, lite frakt på, og som kan kjøre uten motstand (ikke helt nødvendig).

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bor rett ved siden av komplett, men tror ikke de fører så sterke leds. Det eneste de isåfall har, er nok reserveleds til kabbiser.

EDIT: sjekket på komplett.no. Det eneste de har er et USB snakelight til 85 kroner. Ikke egnet til internt bruk, men som tasteturbelysning derimot...

Lenke til kommentar

Den kraftigste dioden de hadde var på 3600mcd, hvilket er sånn cirka nok. Noen som vet om utregningen under er riktig:

Den kraftigste skal ha 2,05 V, og 20mA

5-2.05= 2.95V som må tas vekk av motstanden hvis jeg skal koble til 5V

2.95/0.02= 147.5ohm må motstand være på?

Samme prosedyre på en annen, blå diode:

5-3.8= 1.2V

1.2/0.02= 60 ohm?

Noen som vet om disse kan sende varene som vanlig brev?

Lenke til kommentar

Elfa hadde så utrolig masse forskjellig at jeg ikke visste hva jeg skulle bestille + at de ikke hadde særlig sterke dioder. Electrade kan også sende med snailmail, men krever forskudd til kontonummeret sitt.

Btw: På ElectradeShop står det: Motstand 1/4W 1% 150R 100-pack: kr 18

150R betyr 150 Ohm? Og er det 1/4W jeg skal ha?

Lenke til kommentar
Den kraftigste dioden de hadde var på 3600mcd, hvilket er sånn cirka nok. Noen som vet om utregningen under er riktig:

Den kraftigste skal ha 2,05 V, og 20mA

5-2.05= 2.95V som må tas vekk av motstanden hvis jeg skal koble til 5V

2.95/0.02= 147.5ohm må motstand være på?

Samme prosedyre på en annen, blå diode:

5-3.8= 1.2V

1.2/0.02= 60 ohm?

Noen som vet om disse kan sende varene som vanlig brev?

utregning er riktig. Fra elektradeshop så kan du bare sende en mail eller ringe til fyren så sender han varene i brev, meget billig og meget raskt. Veldig hyggelig fyr å handle med..

Lenke til kommentar

Har nettopp bestilt 6 dioder, 2 stk. 100 pack med 60R og 150R motstander + en 80mm vifte.

(eneste grunnen til at jeg bestilte viften var for at totalprisen skulle komme opp i over 100kr. det stod at det ikke kunne sendes for mindre enn 100 kr.)

Jeg valgt forskuddsbetaling, og sending via brevpost. Prisen for dette skulle være fra 10 til 60 kr. Antar at det ikke koster mer enn 20-30 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...