Gå til innhold

Zalman+Chieftec ingen god kombo?


RogueFreak

Anbefalte innlegg

Jeg har Chieftec DA-01SL-D, bigtoweret i sølv med vifte i sidedøra. Vifta der blåser jo inn for å bedre kjølinga til CPU, HK og grafikkort.

 

Men så har jeg Zalman CNPS5005CU CPU vifte. Og den er litt spesiell fordi vifta på den suger lufta ut istedet for å blåse inn. (Den er jo beregnet på det, derfor kåpa som dekker ribba)

 

Og her blir det jo en kollisjon! Jeg testa først med og ha vifta i døra på, og deretter av.

Forskjellene i CPU tempen er ganske store:

 

Fra 3 til 6 graders forskjell!

 

( målt med ASUS probe, BIOS, SiSoft Sandra og Motherboard Monitor 5 )

 

Så jeg kjører jo selvsagt med vifta av...men det er jo kjekt å ha ekstra kjøling til i alle fall grafikkortet.

(har i tillegg 4 kabinettvifter, 2 foran som suger inn og 2 bak som trekker ut)

 

1: Noen som har prøvd/vet om det går an å snu vifta på Zalmanen? Eller er den bare beregnet på og suge?

 

2: Hva hvis jeg satte på en slange fra vifta på Zalmanen og ut i en av uttrekksviftene bak, sånn at den går rett ut? Er det mulig eller vil det degradere funksjonen hos Zalmanen? (kunne i så fall brukt vifta i døra til å kjøle hk og grafikk)

Det blir jo 2 vifter som suger, men er dette egentlig mulig eller å anbefale?

 

3: Vifta i døra er vel naglet fast, noen som har prøvd å snu/bytte ut vifta der? Hvis jeg fikk en vifte som også sugde der ville jo det også funke.

 

4: Eller skal jeg bare blåse i å bruke vifta i døra?

Har jo som sagt 4 vifter ellers i kabinettet. Er vel neppe så mye å hente i kjøling av grafikk/hk med vifta...eller er det?

 

Er vel flere der ute som har denne kombinasjonen av kjøler og kabinett...noen som har gjort seg opp noen tanker rundt dette eller prøvd det?

 

Jeg synes egentlig at det er litt rart at det skal ha så mye å si på tempen...har jo god sirkulasjon i kabinetter ellers.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken temp.har du med dørvifta på?Hvilken prossesor har du?Har samme problem selv+flere antagelig.Har samme kabinett som deg(blått),samme kjøler og en 1400 prosessor(AMD).Idle temp.ligger på hele 56c med dørvifta på.Skal hjem og koble den ut nå,men synes likevel at temp.er for høy om den går ned 3-6c.Har en Enermax 80mm+1 Zalman 80mm vifter i tillegg.Vil gjerne høre hvilken idle temp.du har+prosessor.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-11 04:48, Kalle Klovn skrev:

Hvilken temp.har du med dørvifta på?Hvilken prossesor har du?Har samme problem selv+flere antagelig.Har samme kabinett som deg(blått),samme kjøler og en 1400 prosessor(AMD).Idle temp.ligger på hele 56c med dørvifta på.Skal hjem og koble den ut nå,men synes likevel at temp.er for høy om den går ned 3-6c.Har en Enermax 80mm+1 Zalman 80mm vifter i tillegg.Vil gjerne høre hvilken idle temp.du har+prosessor.


 

 

Jeg har en T-Bird 1.33GHz.

Når dørvifta sto på, lå idle på 50-51 celsius.

Uten dørvifta ligger den på 46-47 celsius for øyeblikket.

Jeg synes det også er mye, men jeg vet ikke...1.3 og 1.4 tbirdene er vel CPU'ene til AMD som produserer mest varme...fyrkjeler :razz:

Jeg har AS3 imellom, så egentlig synes jeg vel det er ganske høy temp...noen som har tempmålinger fra 1.33 og 1.4 fuglene sine?

 

(PC'n min står foran et vindu, og hvis jeg setter opp det sånn at frontviftene mer eller mindre trekker lufta fra ute rett inn, så synker tempen på CPU'n med et par grader til, og hk tempen sank med 3 grader...)

Lenke til kommentar

Vel, den ene TB'en min på 1,33 @ 1,46 GHz ligger på ca 49-53 grader på full belastning og den andre med støysvak kjøling (1,33 @ 1,4) ligger på rundt 55-56 grader ved full belastning.

 

MSI K7T Turbo-R limited edition hovedkort og alpha pal 8045 kjøleribbe med Zalman vifter, den ene viften i stillemodus, den andre på full guffe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...