Gå til innhold

Innspill ang. biljobb

Anbefalte innlegg

Hei! Tiden har nå kommet til at jeg må ta et svært vanskelig valg; studere eller jobbe.

Som mange andre, har jeg enda ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre til høsten. Har kommet inn på HIOA, men er usikker på om jeg vil studere. Jeg mener at man ikke burde studere bare for å studere, man må også ville det. Er ikke noe vits i å "henge" på skolen. Derfor ser jeg mer positivt på jobb.

Har da lyst til å jobbe med bil. Enten det er på et dekksenter, bilverksted eller Svendsen eksos!

Kan noen her komme med innspill på hva jeg burde gjøre og er det noen her som driver et bilfirma?

Alt av råd tas imot :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det ikke du som jobbet med et konsept for billige reiser? Men uansett... jeg er veldig snill som hjelper deg nå. Om du driver med et konsept så har du noe å drive med fra før så det får meg til å tro at du kødder med meg.

Om du vil begynne rett i jobb så kan jeg anbefale deg å lese så mye du kan om bil. Jeg tror også mulighetene for jobb er best på et dekksenter, bilrelatert lager osv... Bare å begynne.

Det er vel også slik at om du ikke vil gå på skole så må du arbeide i 4 år innen faget også kan du eventuelt ta fagbrevet. Eller så må du gå et halvt år på en skole før du tar fagbrevet.

Forøvrig så finnes det også ordninger for late ungdommer som er skolelei som gjør at du kan jobbe 2-4 dager i uka og ha skole 1-2 dager. Ellers så er det bare å melde seg som arbeids søker hos NAV.

Om du vil jobbe med bil så vil du også gå på skole for å få gjort det.

Lenke til kommentar

Riktig, det er ikke en jobb, mer hobby (noe jeg selv velger hvor mye tid jeg vil bruke).

Har ikke noe problem med å gå på skole og studere, men når jeg ikke går 100% inn for å studere så er det bortkastet tid. Tenker da at det er bedre å ta en jobb og få tilbake lysten til å studere. Ganske lei av å sitte på en stol store deler av dagen.

Har allerede gjort en del søk hos forskjellige skoler som har bilmekaniker linje, men disse vil jeg ikke få plass hos da jeg allerede har brukt opp vgs. muligheten ettersom jeg har gått ut av videregående. Har prøvd å søke direkte hos bilverksteder, men disse tar ikke opp lærlinger uten skole.

Dekksenter hadde vært greit ettersom jeg driver med idrett på høyt nivå som krever noe tid.

Lenke til kommentar

Riktig, det er ikke en jobb, mer hobby (noe jeg selv velger hvor mye tid jeg vil bruke).

Har ikke noe problem med å gå på skole og studere, men når jeg ikke går 100% inn for å studere så er det bortkastet tid. Tenker da at det er bedre å ta en jobb og få tilbake lysten til å studere. Ganske lei av å sitte på en stol store deler av dagen.

Har allerede gjort en del søk hos forskjellige skoler som har bilmekaniker linje, men disse vil jeg ikke få plass hos da jeg allerede har brukt opp vgs. muligheten ettersom jeg har gått ut av videregående. Har prøvd å søke direkte hos bilverksteder, men disse tar ikke opp lærlinger uten skole.

Dekksenter hadde vært greit ettersom jeg driver med idrett på høyt nivå som krever noe tid.

Ta kontakt med OT-tjenesten aka oppfølgingstjenesten og forhør deg så tror jeg du kan få hjelp til mer skole. Du kan eventuelt komme inn som rettighetselev. Om ikke det hjelper så ta kontakt med NAV, registrer deg og be om å få time hos saksbehandler og si at du ønsker å gå på skolen men at du har brukt opp tiden. Samme må du snakke med OT-tjenesten om.

Da skal det gå i orden for deg. Jeg er egentlig selv i samme situasjon.

Ellers så er det noe som heter 5 års regelen så kanskje du kvalifiserer deg med den

Link:

http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/23_5_regelen/

Det vil være snodig om det ikke finnes en løsning for deg i vår velferd. Det er derfor man betaler så mye skatt, fordi vi skal opprettholde "verdens beste" velferd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...