Gå til innhold

Hvilken MacBook Pro bør jeg velge (15'') ? Trenger svar fort!

Anbefalte innlegg

Skal gå til inkjøp av ny mac. Jeg er usikker på om jeg vil ha med eller uten retina display, da den blir tregere med- og at det er meningsløst med så mange pixler da nesten ingen programmer har så høy oppløsning.

Fordelen med retina er at den har flash-minne. Hva betyr dette, og har det mye å si om jeg ikke har det.

Dette er macene det står mellom:

http://www.eplehuset.no/produkt/3152_macbook-pro-154-23ghz-med-retina-skjerm-ny.aspx

http://www.eplehuset.no/produkt/3157_macbook-pro-154-26-ghz-ny.aspx

Trenger svar veldig fort, håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

det med retina skjerm og oppløsning osv på en 15" skjerm skal ikke jeg begi meg inn på med mine øyne (blir altfor smått) men det med flash lagring har mye å si på hastighet kontra den vanlige trege 5400rpm disken apple vanligvis lever maskinene med. eneste som trekker ned der er størrelsen, altså gb man får. når det er sagt så har man jo alltids usb3 hdd eller hvis du tar deg råd til det, thunderbolt disker som er like kjappe som en intern ssd.

hadde det vært opp til meg ville jeg gått for standar skjerm med en ssd. men igjen det er mine dårlige øyne, samt at jeg faktisk IKKE har testet retina maskinen selv, men tar oppløsninsproblematikken fra de dagene hvor 19" crt skjerm var stort og 1600*1200 oppløsning var utrolig, hvertfall når cs også gikk på en stabil framerate:D

Lenke til kommentar

det med retina skjerm og oppløsning osv på en 15" skjerm skal ikke jeg begi meg inn på med mine øyne (blir altfor smått) men det med flash lagring har mye å si på hastighet kontra den vanlige trege 5400rpm disken apple vanligvis lever maskinene med. eneste som trekker ned der er størrelsen, altså gb man får. når det er sagt så har man jo alltids usb3 hdd eller hvis du tar deg råd til det, thunderbolt disker som er like kjappe som en intern ssd.

hadde det vært opp til meg ville jeg gått for standar skjerm med en ssd. men igjen det er mine dårlige øyne, samt at jeg faktisk IKKE har testet retina maskinen selv, men tar oppløsninsproblematikken fra de dagene hvor 19" crt skjerm var stort og 1600*1200 oppløsning var utrolig, hvertfall når cs også gikk på en stabil framerate:D

Jeg tror du har misforstått litt i forhold til hvordan Retina fungerer. Skrift, Ikoner og gui forøvrig blir automatisk skalert, slik at ikke alt blir knøttsmått på skjermen, slik man er vant med på mer normale skjermer. På Retina blir oppløsningen beholdt, og den er der når den kan utnyttes, men samtidig blir alt annet forsøkt skalert til en fornuftig (forhåndsvalgt av brukeren) størrelse - og med rimelig bra resultat, tyder foreløpige erfaringer på.

Andre fordeler/ulemper: Retina-modellene er tynnere enn MBP, men blir varmere. IPS-paneler med bedre farver og vesentlig høyere innsynsvinkler på Retina-modellene. SSD-lagring gir selvfølgelig mye høyere ytelse enn gammeldagse harddisker, men det er vel ikke noe særlig problem å sette inn SSD i en "vanlig" MacBook Pro heller ... eller er det?

Gjennomgang av MacBook Pro Retina hos Anandtech.com

Anandtech's test av "vanlig" MacBook Pro 2012.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kostnadsmessig hadde jeg valgt en 15" med high-res skjerm (ikke retina) og en 512GB SSD samt maks minne. SSD og minne kan du også kjøpe et annet sted enn hos Apple/Eplehuset og spare deg selv for 5-6000 kroner.

Jeg hadde kjøpt en 15" 2,3Ghz i7 med oppgradert skjerm. Deretter hadde jeg kjøpt en Samsung 830 512GB SSD samt 2 x 8 GB minne og montert det selv. Totalpris under 20.000,- og en svært rask maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...