Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Å bo ilag

Skipstrixy

Anbefalte innlegg

Heisan alle sammen,.

Her er noe som jeg har lurt litt på i det siste.

Kjæresten min er fra Bergen og bor der. Jeg har de siste årene bodd i Oslo, men planlegger nå å flytte til Bergen med damen.

I begynnelsen nå, er det selvfølgelig snakk om å leige ilag. Siden begge har en god inntekt og dermed har muligheten til å spare samtidig, så ser jeg ikke på dette som noe problem.

Spørsmålet mitt er forøvrig:

Alle personer jeg kjenner sier til meg at vi ikke må finne på å kjøpe _ilag_ ennå. Men HVA er egentlig problemet med dette ?

Jeg eier nå min egen leilighet i Oslo, som eventuelt kan selges. Denne leiligheten er også på god vei til å bli nedbetalt. Dermed frister det på en måte ikke så alt for masse for meg å gå tilbake, fra å eie egen leilighet til å leie en leilighet.

Det jeg vil frem til. Dersom JEG kjøper for mine penger, og jeg betaler alt som har med leiligheten å gjøre.. Er dette da noe jeg kan risikere å tape stort på, dersom det blir slutt mellom oss?

Eller gjelder dette bare dersom man går til banken, å praktisk talt finner ut at man skal gå inn med felles penger for å kjøpe ilag? :p

Jeg er kansje litt enkel, og tenker som så; at dersom jeg kjøper, for MINE penger.. Så er plassen min! Og om hun bor der, så maner jeg da at hun ikke skal kunne kreve å få kuttet huset i to om det blir slutt mellom oss, siden jeg står som eier.

Nå er jeg forøvrig veldig dårlig på ting som har med juss å gjøre..

hadde vert greit med en klarhet i dette :)

takker for alle svar :)

Glenn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere har to muligheter: Dere eier sammen med en eierbrøk, eller så eier du hele. Det naturlige er at du betaler lånet i sin helhet hvis du eier, mens hun betaler deler av forbruksutgiftene og evt. husleie/kompensasjon for å få bo der (denne bør være relativt lav), eller så kjøper dere sammen, avtaler en eierbrøk (vanligste er jo 50/50, men det trenger ikke være det) og tar opp lån sammen. Dersom du bidrar med en større del av egenkapitalen enn hun bidrar med (det gjør du vel mest sannsynlig dersom du eier noe fra før) bør dette gjenspeiles i eierbrøken.

Alternativt kan du kjøpe, mens dere har en avtale om at hun får økende eierbrøk etter hvert som hun hjelper til med å betale ditt lån. Dette kan være en god idé dersom du har mer solid økonomi enn henne. Evt. kan dere avtale at hun betaler ned ditt lån, men fram til en viss dato bare har et restitusjonskrav på det hun har betalt + renter, men etter datoen har en (økende eller ikke) eierbrøk).

Dersom hun flytter inn i den leiligheten du bor i fra før skal det ekstremt mye til for at hun skal opparbeide seg en eierbrøk i denne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dere har to muligheter: Dere eier sammen med en eierbrøk, eller så eier du hele. Det naturlige er at du betaler lånet i sin helhet hvis du eier, mens hun betaler deler av forbruksutgiftene og evt. husleie/kompensasjon for å få bo der (denne bør være relativt lav), eller så kjøper dere sammen, avtaler en eierbrøk (vanligste er jo 50/50, men det trenger ikke være det) og tar opp lån sammen. Dersom du bidrar med en større del av egenkapitalen enn hun bidrar med (det gjør du vel mest sannsynlig dersom du eier noe fra før) bør dette gjenspeiles i eierbrøken.

Alternativt kan du kjøpe, mens dere har en avtale om at hun får økende eierbrøk etter hvert som hun hjelper til med å betale ditt lån. Dette kan være en god idé dersom du har mer solid økonomi enn henne. Evt. kan dere avtale at hun betaler ned ditt lån, men fram til en viss dato bare har et restitusjonskrav på det hun har betalt + renter, men etter datoen har en (økende eller ikke) eierbrøk).

Dersom hun flytter inn i den leiligheten du bor i fra før skal det ekstremt mye til for at hun skal opparbeide seg en eierbrøk i denne.

"Dersom hun flytter inn i den leiligheten du bor i fra før skal det ekstremt mye til for at hun skal opparbeide seg en eierbrøk i denne."

Nå skal det litt til siden hu har jobb i Bergen så.. Men takk for svar :)

Lenke til kommentar

Alle vennene dine er litt vell konservative i sine uttalelser.

Det er heilt uproblematisk å kjøpe i lag, det einaste du må passe på er at det praktiske er ordna. Som hr Brun seier så finnes det mange alternativer, det viktigaste er at begge er enige.

Problema oppstår når ein kjøper i lag og etterpå skal finne ut kva som er den rettferdige fordelinga ved eit eventuelt samlivsbrudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...