Gå til innhold

Har jeg gjort et bomkjøp med Canon EOS 1100D?

Anbefalte innlegg

Heihei,

Kjøpte i dag mitt første systemkamera (Canon EOS 1100D) fra Japan Photo. Er helt ny med dette, så jeg tenkte jeg ville begynne med noe billig for så og eventuelt gå over til noe annet (bedre) etterhvert!

Men når jeg kommer hjem ser jeg at Pentax K-r ligger ute til samme pris (ca 3k,-), så spørsmålet er om jeg gjorde et dumt valg med å kjøpe 1100D?

Etter å ha lest litt rundt om, så ser Pentax K-r tilsynelatende ut som et mye bedre kjøp (byggkvalitet, større skjerm etc.).

Det skal sies at jeg kjøpte versjonen som har objektiv med bildestabilisator!

Vet ikke hvordan helt hvordan angreretten fungerer i Japan Photo sine butikker, alt er åpnet pent, kameraet er ikke tatt i bruk, men forsegling på manualer, batteri etc. er brutt.

Takker for tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heihei,

så spørsmålet er om jeg gjorde et dumt valg med å kjøpe 1100D?

Svaret er ganske enkelt nei. Ikke fordi 1100D nødvendigvis er bedre enn Pentaxen (jeg har ingen erfaring med Pentax), men du har gjort det rette når du som "nybegynner" velger å starte med en rimelig inngangsmodell. Du vil sannsynligvis få mange forskjellige svar når du spør hva som er best, det vil også gjerne komme forslag om "marginalt" dyrere modeller som noen mener du heller burde ha valgt.

Men hvis du virkelig angrer så får du kontakte JP og se hva de sier. Har du kjøpt over disk så har du ingen angrerett og det er helt opp til butikken om du får bytte. Har du handlet fra JP over nettbutikk, så har du 14 dagers angrerett fra den dato du hentet pakken på posten. Så sant alt er i skjønneste stand også når det gjelder emballasje, så skal vel ikke en eventuelt brutt forsegling på esken ha noe å si. I så fall kontakt JP og få et returnr. Har det derimot gått over 14 dager har du ingen angrerett og det er igjen helt og holdent opp til JP.

Mitt forslag til deg er enkelt:

Kos deg med det du har kjøpt, prøv den ut i flest mulige situasjoner og ikke minst lær deg å bruke annet en de automatiske programmene.

Når du så har har sett deg inn i DSLR sin verden og funnet ut om dette er noe du vil forsette med i fremtiden, da får du heller sette deg ned og vurdere om Canon er det rette for deg eller om du kanskje skal prøve deg på et annet system. Med litt erfaring så vet du litt mer om hva som er viktig for deg, og du kan da se hvilke merker/modeller som ligger nærmest opp til det du ønsker av et speilrefleks.

Samtidig så finner du kanskje ut at du heller vil "downsize" og satse på et speilløst alternativ, og da er det greit å ikke ha kjøpt for dyrt i ditt første forsøk i DSLR sin verden.

Selv med de billigste speilrefleksene så kan du ta fantastisk flotte bilder, men du kan også få de mest "begredelige" resultater, men det kan du også få med ett "Proffkamera".

Endret av polljen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er fotografen som tar bildene, kameraet er bare verktøyet.

Blikk for gode motiv kan ikke kjøpes, og kjenner man verktøyet godt får man flere blinkskudd.

DSLR vil gi deg både utfordringer og muligheter.

Når man er ny som DSLR-bruker vil det som har mest å bety være ergonomien og brukervennligheten, hvis du føler at Canon ikke passer i hendene dine kan det hende Pentax eller andre ville passet bedre. Andre gode grunner til å velge et bestemt merke er et godt tilbud, kjenner merket fra før eller kan få låne utstyr til dette merket fra slekt/venner.

Selv bruker jeg mitt EOS 40D sjeldnere og sjeldnere, det er lettere å ta med seg ut et lite speilløst NX eller et kompaktkamera. Så lenge man kjenner begrensingene til kameraet får man bra nok bilder. Noen begrensinger kan man lese seg til, andre må finnes ved prøving og feiling.

Å ta bilder med digitalkamera er nesten gratis, dermed kan du prøve og eksperimentere så mye du vil.

Etter bildene er tatt kommer den siste delen av jobben, etterbehandling på PC. Dette tilsvarer fra 1% til 80% av jobben/tiden alt etter hvilke type bilder du tar. Selv om man ikke ønsker å redigere mye bør man lære seg å sjekke Exif-informasjonen i bildefilen der kameraet lagrer alle innstillinger gjort for hvert bilde. På denne måten kan man i etterkant se hva som skjer med forskjellige lukkertider, blenderåpninger og eksponeringskompensasjoner.

Lenke til kommentar

Kos deg med nytt kamera!

Det vil alltid finnes modeller som har "den og den" egenskapen som ditt kamera ikke har. Og det vil alltid komme noe nytt også. Så... hvis man skal gi etter for slikt vil du enten

a) ende opp med flere kameraer og bruke lang tid på å bli kjent god på de, eller

b) aldri få kjøpt noen ting i påvente av å finne noe "bedre".

Og begge deler blir bare tullball.

Så, kom deg ut og ta masse bilder! Det som er viktig :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig i det andre allerede konkluderer med. Kos deg med det du har kjøpt; der vil alltid være grunner for å føle at man har gjort et bomkjøp osv.

Priser vil alltid dale på produkter som har vært på markedet en stund, men man kan ikke sitte og tenke det når man heller burde bruke tiden på å lære seg fotografering :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...