Gå til innhold

Android knuser iPhone

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Det burde heller stått Android knuser IOS.

Hvis man først skal diskutere overskriften skulle det gjerne vært en litt mindre tabloid overskrift: "Android har fire ganger flere brukere enn iOS"

Slik man leser overskriften står i dag kunne artikkelen likegodt handlet om teknologiske forskjeller i OSene, eller andre forskjeller hvor den ene parten kan gruse den andre.

Men flere klikk og alt det der...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man først skal diskutere overskriften skulle det gjerne vært en litt mindre tabloid overskrift: "Android har fire ganger flere brukere enn iOS"

Slik man leser overskriften står i dag kunne artikkelen likegodt handlet om teknologiske forskjeller i OSene, eller andre forskjeller hvor den ene parten kan gruse den andre.

Men flere klikk og alt det der...

Nja, men overskriften blir vel ikke mindre rett hvis du tenker på teknologiske forskjeller i OS-ene?

Lenke til kommentar

Denne artikkelen gir bittelitt tilleggsinformasjon utover tallene som fremgikk av artikkelen det er linket til i starten. Tilleggsinfoen er primært et analyseselskaps synsing om utviklingen. Den sentrale informasjonen fremgår imidlertid av den første artikkelen, som ble publisert den 6. august.

Den første artikkelen var ganske nøktern i formen og hadde en overskrift som lød: "To av tre smartmobiler har android". Den var grei lesing. Spørsmålet er hvorfor amobil publiserer DENNE artikkelen i tillegg? Her kommer en overskrift som sammenligner epler og pærer (et operativsystem med en mobiltelefon) med et temmelig tendensiøst språk. Overskriften er på nivå med følgende utsagn: "Windows knuser Lenovo". Kan hende får amobil noen ekstra klikk ved å lage en slik overskrift og reelt gjenbruke en artikkel fra fire dager tidligere - i Se & Hør-innpakning. Men artikkelen gir meg ikke særlig lyst til å besøke amobil oftere. Det er litt trist.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Er enig i at en overskrift som "Android knuser IOS" blir mer riktig sett fra A-Gjengens ståsted. Samsungs Galaxy Tab solgte for eksempel hele 37.000 enheter i et marked som USA i Q2, mens Apple kun solgte 5.700.000 enheter. Det er jo helt opplagt at Android knuser IOS. Alle disse nullene er jo bare i veien...

Nå handler denne statistikken om mobil-OS og Galaxy Tab og iPad bruker jo Mobil-OS så da rekkner jeg med at salgstallene for nettbrett med mobil-OS er tatt med i statistikken. :shrug:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nja, men overskriften blir vel ikke mindre rett hvis du tenker på teknologiske forskjeller i OS-ene?

Det er forsåvidt en interessant diskusjon i seg selv. Hvordan vil du måle de teknologiske forskjellene i OS-ene? Jeg er ikke overbevist om at Android knuser iOS kun fordi en kan installere sin egen launcher eller installere egne tastaturer. Egentlig regner jeg med at iOS også har disse mulighetene -- de er bare ikke lett eksponert for brukeren.

Skulle en sett på noe måtte det vært hvor god minnehåndtering OSet har, hvor godt sandkassefunksjonen fungerer, fleroppgavekjøring, kostnader ved flertråding etc. Såvidt jeg vet finnes det fortsatt ikke noen god sammenlikning på alle disse punkter, kanskje mest fordi det ikke finnes en felles hardwareplatform hvor begge operativsystemer kjører.

Uansett, det er nok ikke trivielt å måle forskjeller på en rigid måte mellom de to OSene, og selv om du får til det er det ikke sikkert at det vil være en klar seier til det ene eller det andre OSet. Jeg ser for meg at Android nok vil vinne på noen teknologiske punkter, iOS på andre.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Skal Nokia overleve må de komme seg over på Android. Ingen vil ha deres telefoner slik de er i dag. De kommer aldri til å kunne konkurrere med Galaxy telefonene.

I krigen IOS VS Android så ser jeg at Android fortsatt ligger bak på antall apps og antall totale nedlastinger (650k vs 500k og 30 mrd. vs 20 mrd.)

Måtte det aldri skje. I valget mellom OS faller jeg lett på WP. Lumia 900 er faktisk en veldig god telefon. Med WP8 blir ting enda bedre.

Du gleder deg altså til å oppgradere lumina900'n til WP8?

Om en appstore har 200, 300, 500 eller 900 K applikasjoner er helt uvesentlig. Om den har 50K gode applikasjoner er det mye bedre. Nesten alle apper på appstore blir jo aldri lastet ned, og noen ganske (relativt sett) få apper blir lastet ned svært mange ganger...

Helt enig. Det er jo likevel morsomt å se noen argumentere mot en uunngåelighet.

Det er ikke mer enn et år siden diverse "journalister" meldte om starten på slutten for Android og hvordan iOS skulle ta tilbake og fortsette å dominere i antall.

Jeg ser ingen grunn til overskrifter om knuser ettersom en hvilken som helst oppegående person ser at dette måtte skje. "Alle" så denne utviklingen komme i lang tid så det er egentlig ingen ting å skrive hjem om. Over tid vil Android få flere apper enn ios om ikke annet fordi os'et får langt flere bruksområder. Nå kommer jo spill-konsoller og setup-bokser susende, bak der ligger en potensialet til en haug med intelligente enheter der man ønsker å bruke android.

Legger også merke til at markedsandelen til windows øker samtidig som iOS minker, til tross for at Windows mobile fremdeles er på full fart ut. Dette går såklart opp og ned, men morro lell.

Sikkerheten i WP gjør nok at mange bedrifter vil standardisere der. Når man har gratis firmatelefon valgte nok mange der iPhone, nå tvinges de til å bruke WP.

Uansett grunn; positivt synes jeg, vi trenger mist tre levedyktige system. To konkurrenter blir lett alt for statisk, så tre er bedre

Lenke til kommentar

Hvorfor lages det flere tråder til samme artikkel? Denne artikkelen har minst to med påfølgende uoversiktelig rot.

Er det fordi samme artikkelen er både på amobil.no og mobilen.no? I såfall, siden det tross alt er samme artikkelforfatter burde det vel kunne slås sammen til en samlet tråd?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Samtidig lurer jeg på hvordan artikkelforfatterne kan publisere tendensiøst svada for å generere klikk, for så å forvente at det ikke blir kjefting på forumet.

Sier vel sitt når de anonymiserer artiklene sine.

Hilsen S.Hawking

Skulle en sett på noe måtte det vært hvor god minnehåndtering OSet har, hvor godt sandkassefunksjonen fungerer, fleroppgavekjøring, kostnader ved flertråding etc. Såvidt jeg vet finnes det fortsatt ikke noen god sammenlikning på alle disse punkter, kanskje mest fordi det ikke finnes en felles hardwareplatform hvor begge operativsystemer kjører.

Jeg liker å bruke stabilitet som en benchmark for hvor godt et OS praktisk fungerer.

Endret av Lilac1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så funksjoner et underordnet for deg? Vel da et vel nokias gamle s40 vinneren for deg da. Må si Android 4.04 er så nært det optimale som man kan komme. Og rapportene sier at 4.1 er enda mer smooth.

Og selvfølgelig må det være høyde for litt roping i en tråd, tilhørende en slik arttikkel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Har ganske lyst til å bytte ut min iphone 4s med en Samsung Galaxy s3. Den største grunnen til dette er at jeg vil ha større skjerm. Har en iPad, iPod touch og en iMac 27". Er også usikker på om jeg vil bytte, fordi jeg liker iCloud og når jeg har flere apple prudukter så er det veldig greit. Så er da spørsmålet: Kjøpe SGS3 eller vente på den nye iPhone som kommer?Takk for svar :D
Du vil garantert bli fornøyd.Du får synkronisering med dropbox som automatisk laster opp bildene dine uten å måtte starte appet for å sette det i gang.Ellers har du skyen til google som er meget bra.Du kan også legge inn apps som gjør det mulig å finne mobilen på web eller via sms samt mange flere funksjoner.

Også er jeg litt skeptisk til google play, hører det er mye piratkopier. Liker AppStore veldig godt, siden det er så mange apper- med god kvalitet+at de fleste beste appene kommer først til AppStore

Når det gjelder pirat kopiering er det overdrevet.

Prøver du å laste inn pirat apps sjekker den ofte opp med google play for å se om det er du som har betalt for appet. I siste versjon 4.1 skal dette være skikkelig.

Når det gjelder apps som kommer først så er det ofte ofte omvendt.

Noen apps finner du kun på google play og omvendt.

På android er det flere muligheter enn på ios for utviklerene.

De får tilgang til filsystemet om du tillater det som gjør det enklere å finne dokumenter du har lastet ned.

Samt bedre multitasking som gjør at dropbox fungerer heletiden.

Den kutter også opplastingen om batteriet nivået ditt er lavt.

På ios må du først starte appet for å sette prosessen i gang.

På android skjer det automatisk når du har knipset bildet.

Lenke til kommentar

Har ganske lyst til å bytte ut min iphone 4s med en Samsung Galaxy s3. Den største grunnen til dette er at jeg vil ha større skjerm. Har en iPad, iPod touch og en iMac 27". Er også usikker på om jeg vil bytte, fordi jeg liker iCloud og når jeg har flere apple prudukter så er det veldig greit. Så er da spørsmålet: Kjøpe SGS3 eller vente på den nye iPhone som kommer?

Takk for svar :D

Du vil garantert bli fornøyd.

Du får synkronisering med dropbox som automatisk laster opp bildene dine uten å måtte starte appet for å sette det i gang.

Ellers har du skyen til google som er meget bra.

Du kan også legge inn apps som gjør det mulig å finne mobilen på web eller via sms samt mange flere funksjoner.

Mesteparten av det du nevner støtter iOS på OS nivå:)

Ville ventet til iP5. Brodern prøvde galaxy, og gikk tilbake til sin 3GS etter en måned siden den er bedre;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Burde vel vært lagt ved hva som telles som en smartphone.....En android telefon som du _kan_ surfe med og hente mail på trenger vel ikke å være en "smarttelefon".Så hvis alt som du kan surfe og hente mail på etc. telles med, så sier det seg vel selv at android drar ifra. Kanskje det burde vært gjort en sammenligning på high end smartphones.Da hadde jo bildet blitt mer riktig, da apple bare har high end smartphones og ikke annet plastikk crap.

Er de som mener at iPhone ikke er en smart phone

Lenke til kommentar
Har ganske lyst til å bytte ut min iphone 4s med en Samsung Galaxy s3. Den største grunnen til dette er at jeg vil ha større skjerm. Har en iPad, iPod touch og en iMac 27". Er også usikker på om jeg vil bytte, fordi jeg liker iCloud og når jeg har flere apple prudukter så er det veldig greit. Så er da spørsmålet: Kjøpe SGS3 eller vente på den nye iPhone som kommer?Takk for svar :D
Du vil garantert bli fornøyd.Du får synkronisering med dropbox som automatisk laster opp bildene dine uten å måtte starte appet for å sette det i gang.Ellers har du skyen til google som er meget bra.Du kan også legge inn apps som gjør det mulig å finne mobilen på web eller via sms samt mange flere funksjoner.
Mesteparten av det du nevner støtter iOS på OS nivå:)Ville ventet til iP5. Brodern prøvde galaxy, og gikk tilbake til sin 3GS etter en måned siden den er bedre;)

Jeg har brukt iPhone i 4 år men skiftet til Galaxy s3. Hovedgrunnen var den lille skjermen til iPhone, men jeg er veldig fornøyd med byttet. Android har flere muligheter enn iPhone som er låst mot Apple og hva de tilater. Samtidig er det lettere å fucke opp noe siden systemet lar deg gjøre hva du vil

Jeg elsker Widgets. på iPhone får man det kjedelige rutenettet av ikoner. Man får det med Android også om man vil ha det, men man skal gjøre mye mere med skjermene. Weatherbug, Tasks, Calender osv. direkte opp på skjermen. Gjerne med et live wallpaper som krydrer det hele nydelig.

Android takler hva det skal være av musikk og video filer så man slipper å konvertere alt riktig i henhold til hva Apple vil du skal bruke

SD kort for enkel overføring av filer, utskiftbart batteri.

For osx brukere så er det litt slitsomt at Apple blokkerer Android for visse typer filoverføringer.

Jeg ville nok også ventet å sett hva Apple gjør med neste iPhone, men tviler på at det blir så mye nytt. De går vel opp til 4" nå, men det er fremdeles for lite for meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Mesteparten av det du nevner støtter iOS på OS nivå:)Ville ventet til iP5. Brodern prøvde galaxy, og gikk tilbake til sin 3GS etter en måned siden den er bedre;)

Jeg har brukt iPhone i 4 år men skiftet til Galaxy s3. Hovedgrunnen var den lille skjermen til iPhone, men jeg er veldig fornøyd med byttet. Android har flere muligheter enn iPhone som er låst mot Apple og hva de tilater. Samtidig er det lettere å fucke opp noe siden systemet lar deg gjøre hva du vil

Jeg elsker Widgets. på iPhone får man det kjedelige rutenettet av ikoner. Man får det med Android også om man vil ha det, men man skal gjøre mye mere med skjermene. Weatherbug, Tasks, Calender osv. direkte opp på skjermen. Gjerne med et live wallpaper som krydrer det hele nydelig.

Android takler hva det skal være av musikk og video filer så man slipper å konvertere alt riktig i henhold til hva Apple vil du skal bruke

SD kort for enkel overføring av filer, utskiftbart batteri.

For osx brukere så er det litt slitsomt at Apple blokkerer Android for visse typer filoverføringer.

Jeg ville nok også ventet å sett hva Apple gjør med neste iPhone, men tviler på at det blir så mye nytt. De går vel opp til 4" nå, men det er fremdeles for lite for meg.

høres bra ut
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...