Gå til innhold

Android knuser iPhone

Anbefalte innlegg

Om man ikke skjønte dette for lenge siden er man bra dum. Det er som å si at det selges flere biler enn BMW'er. Når det finnes 300 android-telefoner i alle mulige fasonger og priser og 3 iOS-telefoner så er det selvsagt at android selges mest..

Utrolig tåpelig tittel og forsåvidt artikkel også. Man skulle nesten tro at Android var bedre enn iOS, noe det halveis ikke er.

Vennligst hev nivået på journalistikken please :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jeg noen gang stemt i en slik "poll" om Androids markedsandel? Det husker jeg i såfall ikke noe om, men for all del det kan sikkert ha skjedd.Uansett har mye forandret seg siden da, og nå bytter folk ut sine "dumbphones" som iPaal nevner. Billige Androidtelefoner ser ut til å være arvtagerne til de stakkars dumbphonene, og hjalpt til med å skvise blant annet Nokia ut av markedet.

Han mener sikkert denne:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1354839&st=0

Jeg husker det var en som stemte 10-20%, som senere trakk det tilbake etter han ble spurt om å begrunne det. Husker ikke helt hvem det var dog.

Lenke til kommentar

Skal Nokia overleve må de komme seg over på Android. Ingen vil ha deres telefoner slik de er i dag. De kommer aldri til å kunne konkurrere med Galaxy telefonene.

I krigen IOS VS Android så ser jeg at Android fortsatt ligger bak på antall apps og antall totale nedlastinger (650k vs 500k og 30 mrd. vs 20 mrd.)

Måtte det aldri skje. I valget mellom OS faller jeg lett på WP. Lumia 900 er faktisk en veldig god telefon. Med WP8 blir ting enda bedre.

Om en appstore har 200, 300, 500 eller 900 K applikasjoner er helt uvesentlig. Om den har 50K gode applikasjoner er det mye bedre. Nesten alle apper på appstore blir jo aldri lastet ned, og noen ganske (relativt sett) få apper blir lastet ned svært mange ganger...

Legger også merke til at markedsandelen til windows øker samtidig som iOS minker, til tross for at Windows mobile fremdeles er på full fart ut. Dette går såklart opp og ned, men morro lell.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om man ikke skjønte dette for lenge siden er man bra dum. Det er som å si at det selges flere biler enn BMW'er. Når det finnes 300 android-telefoner i alle mulige fasonger og priser og 3 iOS-telefoner så er det selvsagt at android selges mest..

Nei det er ikke selvsagt. Det finnes mye flere WP og Symbian-mobiler også, men de selger ikke bedre enn iPhone av den grunn.

Android er ikke populært bare fordi det finnes mange telefoner, det går også andre veien ;)

Utrolig tåpelig tittel og forsåvidt artikkel også. Man skulle nesten tro at Android var bedre enn iOS, noe det halveis ikke er. Vennligst hev nivået på journalistikken please :)

Vel sånn er overskrifter desverre, skapt for å få oppmerksomhet og klikk. Hva som er best av OS'ene er det meningsløst å diskutere. Selv foretrekker jeg Android, men vi er alle forskjellige.

Lenke til kommentar

Det ville vært veldig overraskende om Android ikke hadde (unnskyld tabloiduttrykket) "knust" iOS.

Statistikk og analyser var for et par år siden ganske så unisont om dette. Om ikke annet har det gått litt lengre tid enn forventet. Apple har vært flinke til å kurtisere media, samtidig som de har vært flinke til å knytte til seg store bransjer (musikk først og fremst).

Det hjelper også på at forretningsløsningen er som et giftemål. Den lukkede løsningen gjør det vanskelig og økonomisk lite fristende å gå "ut av Apple-verden". Veldig smart av Apple, men konkurrenten kom på banen med sin modell raskt nok (dvs fortsatt mens over 90% ikke var inne på markedet).

Apple bør nå ikke klage uansett. De har enormt mange kunder, og de er kun deres (mens utallige selskaper deler på Android-folkene).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, hadde det bare vært slik dere beskriver det, men samsung selger vel langt flere mobiler av sine flaggskip enn det apple gjør. Det et vel egentlig ganske enkelt. De store massene har fått øynene opp for hvor overlegent Android er, og at man faktisk kan velge hvor avansert telefon man vil ha. Det et ikke slik at one size fits all, når det kommer til telefoner ;)

Og de som hang seg på iphone bølgen, er vel de som bruker sin "avanserte" telefon som en dumb mobile ;)

Skjønner at noen her fyrer seg opp, da iallefall to i denne tråden har måttet svelge noen virkeøig store kameler i det siste...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er forbløffende hvordan folk unnskylder Apple med at det "ikke er deres feil at de har få modeller". Lanser en billigere modell da vel. Apple vil at Iphone skal fremstå som premium og da blir det som det blir.

Det er ikke en unnskyldning, men en påpekning av fakta.

Apple har kun high-end telefoner, og derfor er det en no-brainer at android produsentene drar fra.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Apple har vel flere modeller i salg, og jeg vil ikke kalle alle for "high end". Vet ikke om jeg vil kalle den siste for det en gang, da den har store begrensinger i forhold til android. Da må man iallefall kalle de fleste android telefonene også for high end...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Apple har vel flere modeller i salg, og jeg vil ikke kalle alle for "high end". Vet ikke om jeg vil kalle den siste for det en gang, da den har store begrensinger i forhold til android. Da må man iallefall kalle de fleste android telefonene også for high end...

Begrensninger har da ingenting med high-end å gjøre.

Enzo Ferarri er da en high-end bil selv om det ikke er plass til mer enn to personer, og ingen bagasje...

• Liker 4
Lenke til kommentar

Med mindre salgstallene har endret seg dramatisk de siste 2 månedene, så innehar iPhone 4s og iPhone 4 henholdsvis første og andre plassen i det amerikanske markedet for "High-end" Smartmobiler slik dette er definert, og lignende plasseringer fant man i flere markeder frem til nylig, inkludert det norske markedet.

Situasjonen er imidlertid den at de aller fleste Android baserte telefonene strengt tatt ikke faller inn under Smartmobil-kategorien, kun Feature phone kategorien. Så Samsung har vel i følge din definisjon strengt tatt kun en "high-end" Smartmobil p.t., nemlig GS III. Og selv den er vel knapt å regne som en ordentlig Smartmobil?*

Husker den dag i dag hvordan Amobils journalister skrev om alle de nye mulighetene i GS III på lanseringsdagen i London, for deretter å legge til at de var jo veldig ustabile disse mulighetene og fungerte ikke ordentlig. Ga gutta i redaksjonen "benner i brødet", men funket ikke ordentlig... Ja, nettopp. Morsomt for oss som kjøpere å forholde seg til...

Det er den virkelighet vi andre må forholde oss til i din og andres karakteristika av Android-baserte mobiler, nemlig at dere har en lett omgang med virkeligheten. Har ved flere anledninger tatt opp hvordan dere skryter av hvor bra alt fungerer i Apple relaterte tråder, men hvordan dere "gråter blod" i dedikerte tråder for den enkelte telefon. Hvordan står det f.eks. til med din Optimus 2x? Har du nå gjort alvor av å sette fyr på den eller er den fortsatt en "High-end" Android-basert Smartmobil?

Og der er vi inne på noe av kjernen i problemstillingen som gjennomsyrer den ene Android vs. IOS tråden etter den andre her få forumet, nemlig at Android enda ikke er et ordentlig OS enda. Det er mer som et leketøy å regne. Det er fortsatt så fullt av feil og mangler at det antagelig ikke hadde vært lansert om Apple satt ved roret. Dernest at Android brukerne lyver så det renner for å skjule sine gjentatte bomkjøp og forsøk på å lure resten av oss inn i fortvilelsen. Du er ikke troverdig. Har aldri vært det og vil heller aldri bli det. Deal with it!

Fortsatt god sommer eller er det mer riktig å si god høst slik ståa nå engang er værmessig?

* Så du hva jeg gjorde der? Det kalles å ta en "newnick", dvs. at jeg forkaster din (og enhver annens) virkelighet og erstatter den med min egen uansett hvor på trynet den er. Noen vil også omtale det som å ha en lett omgang med virkeligheten...

• Liker 4
Lenke til kommentar

Har ganske lyst til å bytte ut min iphone 4s med en Samsung Galaxy s3. Den største grunnen til dette er at jeg vil ha større skjerm. Har en iPad, iPod touch og en iMac 27". Er også usikker på om jeg vil bytte, fordi jeg liker iCloud og når jeg har flere apple prudukter så er det veldig greit. Så er da spørsmålet: Kjøpe SGS3 eller vente på den nye iPhone som kommer?

Takk for svar :D

Lenke til kommentar

Ja, det er forbløffende hvordan folk unnskylder Apple med at det "ikke er deres feil at de har få modeller". Lanser en billigere modell da vel. Apple vil at Iphone skal fremstå som premium og da blir det som det blir.

Apple har kun high-end telefoner, og derfor er det en no-brainer at android produsentene drar fra.

Litt av en high-end telefon, som man ikke kan sende filer til, over Bluetooth...

Lenke til kommentar

Litt av en high-end telefon, som man ikke kan sende filer til, over Bluetooth...

Hvem fanken benytter seg av blåtann for å sende filer i dag? Det er jo GAMMELDAGS! Eneste jeg har behov for blåtann til er å koble til headsett eller feks trådløs overføring av musikk til stereo.

Endret av iPaal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes apper for de som absolutt vil sende filer som bilder og video via blåtann.

Musikkfiler er det nok musikkbransjens krav som hindrer deling vil jeg tro.

Men ja, det er ganske gammeldags, nesten som den infrarøde porten mange hadde før i tiden :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har ganske lyst til å bytte ut min iphone 4s med en Samsung Galaxy s3. Den største grunnen til dette er at jeg vil ha større skjerm. Har en iPad, iPod touch og en iMac 27". Er også usikker på om jeg vil bytte, fordi jeg liker iCloud og når jeg har flere apple prudukter så er det veldig greit. Så er da spørsmålet: Kjøpe SGS3 eller vente på den nye iPhone som kommer?

Takk for svar :D

Du vil garantert bli fornøyd.

Du får synkronisering med dropbox som automatisk laster opp bildene dine uten å måtte starte appet for å sette det i gang.

Ellers har du skyen til google som er meget bra.

Du kan også legge inn apps som gjør det mulig å finne mobilen på web eller via sms samt mange flere funksjoner.

Lenke til kommentar
Har ganske lyst til å bytte ut min iphone 4s med en Samsung Galaxy s3. Den største grunnen til dette er at jeg vil ha større skjerm. Har en iPad, iPod touch og en iMac 27". Er også usikker på om jeg vil bytte, fordi jeg liker iCloud og når jeg har flere apple prudukter så er det veldig greit. Så er da spørsmålet: Kjøpe SGS3 eller vente på den nye iPhone som kommer?Takk for svar :D
Du vil garantert bli fornøyd.Du får synkronisering med dropbox som automatisk laster opp bildene dine uten å måtte starte appet for å sette det i gang.Ellers har du skyen til google som er meget bra.Du kan også legge inn apps som gjør det mulig å finne mobilen på web eller via sms samt mange flere funksjoner.

Også er jeg litt skeptisk til google play, hører det er mye piratkopier. Liker AppStore veldig godt, siden det er så mange apper- med god kvalitet+at de fleste beste appene kommer først til AppStore

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Skjønt, lurer på hvor lenge google skal holde android i live før de selger lisensen til f'eks samsung, og gjør hele greia proprietær. Hadde antakelig vært smartere fra et forretningsmessig synspunkt:

http://www.neowin.ne...android-in-2010

Nå er Android lisensiert under Apache-lisensen*, så google kan ikke trekke koden. Android i de utgaver den finnes i i dag er fullt brukbar for alle og alle kan selv lage nye prosjekter som tar ibruk hele eller deler av android-koden. Jeg kan for eksempel fritt lage mitt eget "PingEntOS".

Det Google kan gjøre, siden de sitter på copyrighten, er å lisensiere ut Android i en annen lisens, og gi nye oppdateringer kun under denne lisensen. Hvis dette skjer tror jeg nok en del andre firmaer er raske med å lage en fork av Android, ettersom koden sluppet under apache-lisensen alltid vil være tilgjengelig under apache-lisensen.

Jeg tror forsåvidt at Google vet hva de kan tjene penger på, og det er nok ikke salg av AndroidOSet, men heller markedsføringen de får fra distrubisjon av Android-mobiler: Det er vanskelig å unngå en gmail-konto med en android-telefon, google-søkemotoren er standard, en møter på google play store, svært nærliggende deling av bilder på Google+ etc. I tillegg får vel google en liten slant av mobilprodusentene hvis de skal legge ved Gmail-applikasjoner og liknende.

Fra artikkelen du lenker til virker det som om tapet ikke tar hensyn til de ekstra inntektene google får inn gjennom økt eksponering via Android-telefoner. Jeg tror virkelig ikke google er så snille at de kaster penger på Android kun for å gjøre en god gjerning -- de vil ha kundemassen til søkemoteren sin, til eposttjenesten sin, til bildetjenestene, etc.

* Og GPL for de delene av koden som berører Linux-kjernen.

EDIT: Det er selvfølgelig viktig å huske at Google ikke eier copyrighten på Linux-kjernen (brukt i Android) og dermed ikke har noen mulighet til å gjøre denne delen proprietær. I "beste" fall vil android-skallet ligge over så godt det kan med en ufri lisens.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...