Gå til innhold

Android knuser iPhone

Anbefalte innlegg

Det er Apples manglende valgmuligheter jeg misliker.

Deres policy i forhold til apps, innhold og salgsmetoder

- Kun apps gjennom app store, de som har tilsvarende funksjoner som er innebygget i iPhone blir oftest avvist.

- Apple forbeholder seg retten til å sensurere alt som går gjennom app-store, kunne vært apple-kritisk eller lignende. Link og det finnes andre eksempler.

- Apples avtale med bokselskaper: "Ja du kan selge hos oss, men vi tar 30% av salgsverdien og ingen andre skal ha lavere pris enn oss". Rettsaker pågår ennå, flere av bokselskapene har vedtatt boten.

Deres krigføring i forhold til patenter:

Jeg kan være enig i at Galaxy S (den første) hadde kanskje litt for likt utseende som iPhone. Men betyr det at man skal bannlyse HTC grunnet funksjoner som man kan anse som essensielt i en telefon?

Er scrolling, slide to unlock eller søke innen telefonen automatisk ting som bør anses som så kraftige patenter?

Er det rettferdig at Apple skal betale Samsung maks noen få cent for hardwarepatenter som Samsung har utviklet mens Apple skal ha 30 $ for å lisensiere idéer og softwarepatenter?

Er det greit at Apple skal ha monopol på "rektangulær minimalistisk tablet" og bannlyse andre tablets som ikke engang har samme form?

I tillegg, hvorfor skal de fortsatt kjøre egne laderstandarder? Nå har de mulighet til å bytte til en standard som kan deles, men neida.

For meg er dette de issuesene jeg har med iOS.

Er sikkert et godt og fint OS i seg selv, men firmaet som står bak er noe av det verste i en tid der man bør lage åpne løsninger, ikke lukkede. Der man bør ha åpent marked, ikke saksøke og lage avtaler som hindrer fri konkurranse. Der man ikke bannlyser tegneserier eller aviser fordi de har innhold som man mener er upassende.

Forøvrig kan folk godt bruke iTvangstrøyen sin som er lett å bruke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I min krets er det ikke sånn. Der er det sånn at de fleste som har iPhone har kjøpt det fordi de syns Android er rotete (altså vanskelig å forstå) eller ustabilt.

Dette må jeg bare le til.

Hvordan kan noen si at Android er rotete når man selv kan bestemme hvordan hjemmeskjermen osv skal se ut?

Du / dem mener altså at ikonmølja på iOS ikke er rotete?

Og du vet vel at iOS er mye mere ustabil enn Android?

Kilde: http://www.forbes.co...id-a-data-dive/

God dag mann økseskaft. Dette gidder jeg ikke diskutere en gang. Jeg tror alle vet at iPhone er mye mer "simpelt" i oppsettet enn en Android. Ja, du kan lage hjemskjermen som du vil, men det er ikke akkurat så veldig lett for en person som ikke har prøvd det før.

Åneeeei, det tar en vanlig mann i gata 5 minutt å skjønne hele greia med widgets og dette med å flytte på ikoner osv. Det er jo sååååååå vanskelig.

Men, er det noe lettere å trykke på 'Instillinger' på iOS over Android?

Er det lettere å finne 'Skjerm' alternativene under instillinger på iOS over Android?

Er det lettere å ringe med iOS over Android?

Er det lettere å starte nettleseren og skrive inn en nettadresse i iOS over Android?

Er det lettere å søke etter apps i AppStore over å søke etter apps i Play Store?

Er det lettere å skrive en SMS i iOS over Android?

Er det lettere å spille spill på en knøttliten skjerm på 3.5 tommer over en Android telefon som har 5.3 tommers skjerm?

Er det lettere å legge over MP3 og film filer til en iOS enhet enn det det er med Android?

Akkurat ja, Android er langt i fra å være noe dårligere enn iOS når det kommer til brukervennlighet.

Også kan du bare lese min signatur, for der står sannheten på hva som faktisk er enklest i bruk og på hva som er mest brukervennlig.

Det er en grunn til på hvorfor folk vil ha Android telefoner i bøtter og spann i dag. Nemlig fordi dem er brukervennlig og dem kan tilpasses brukeren etter hva dem vil ha.

Jeg ser at du lever i din lille Android verden med en signatur som som handler om hvorfor Android er bedre enn iOS. Nå har det seg slik at det finnes kilder som støtter iOS forran Android og motsatt. Gidder ikke svare på alt du skrev, men svaret ville vært at det som oftest er enklere på iOS. Spør i hvilken som helst butikk, så vil de svare det samme. Hvis du går inn og sier at du skal ha en bra telefon som er brukervennlig ettersom du er litt lite teknisk, så er jeg sikker på at de fleste ville anbefalt iPhone.

Og til sist. Du sier at det tar "en vanlig mann i gata 5 minutt å skjønne hele greia med widgets etc". Gjør det virkelig det? Hva men en kvinne? Folk er faktisk ikke like tekniske som meg og deg, og de som diskuterer i dette forumet. Det er mange flere folk bare her i Norge som ikke er særlig gode på slike ting og som ikke ville brukt 5 min på å lære seg Android.

Du må ha det inn med teskje eller? Nei det mener jeg ikke. Hvis du leser hva jeg skriver, så forstår du veldig godt hva jeg mener. Jeg skal ta det én gang til.

Det jeg tror er mye av årsaken er at Android har flere telefoner å velge mellom. Det kommer godt med når folk ikke har råd til å pøse ut penger for en iPhone. Men dette har skjedd det siste året fordi kvaliteten på Android har blitt bedre. Før var iPhone ganske overlegen Android, men dette har jevnet seg ut nå. Enig?

Poenget er att android "alltid" har hatt mange telefoner å velge imellom, og det har ikke endret seg noe særlig, mens markedsandelene har endret seg mye. Det virker jo som du fortsatt mener at det som skiller da fra nå, ikke er det faktumet at det er mange telefoner, men at telefonene har bedre kvalitet nå enn da?

Jeg mistenker selv at dette er deler av forklaringen. IOS og OSX var veldig bra når det kom (og ikke dårlig nå heller), men det virker som de utvikler litt saktere. Konkurrentene flytter seg fortere framover.

AtW

Ja, det er riktig, men det er fordi kvalieten på telefonen har blitt bedre og at folk faktisk vil kjøpe Android. Nå som det ligger på et jevnt plan blir det vanskeligere for Apple å konkurrere med Android.

Endret av .Anders.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at du lever i din lille Android verden med en signatur som som handler om hvorfor Android er bedre enn iOS. Nå har det seg slik at det finnes kilder som støtter iOS forran Android og motsatt. Gidder ikke svare på alt du skrev, men svaret ville vært at det som oftest er enklere på iOS. Spør i hvilken som helst butikk, så vil de svare det samme. Hvis du går inn og sier at du skal ha en bra telefon som er brukervennlig ettersom du er litt lite teknisk, så er jeg sikker på at de fleste ville anbefalt iPhone.

Og til sist. Du sier at det tar "en vanlig mann i gata 5 minutt å skjønne hele greia med widgets etc". Gjør det virkelig det? Hva men en kvinne? Folk er faktisk ikke like tekniske som meg og deg, og de som diskuterer i dette forumet. Det er mange flere folk bare her i Norge som ikke er særlig gode på slike ting og som ikke ville brukt 5 min på å lære seg Android.

Jeg lever ikke i Android verdenen, fordi jeg lever i fakta verdenen slikt det er i dag. Du lever vist nok fortsatt i 2007-2008 verdenen.

Jeg vil like å se disse kildene du snakker om som påpeker på hvor iOS er lettere å bruke over Android.

Men ser du på mitt forige svar, så skjønner du vel på hvorfor iOS IKKE er noe mere brukervennlig over Android. For som sagt, det er ikke noe vanskeligere å finne 'Instillinger' menu'en på Android enn på iOS.

Er det lettere å aktivere Wi-Fi'en i iOS over Android hvor du bare trenger å dra ned notification baren og aktivere WI-Fi'en eller bare holde inne Wi-Fi knappen der for å komme direkte inn på WI-Fi instillingene?

Ingenting av det jeg nevnte er lettere på iOS over Android.

Og igjen, se igjennom disse YouTube filmklippene. Jeg kjenner ingen og vet ikke om noen som kan si at iOS er lettere å bruke over en Galaxy Nexus f.eks etter å ha sett de filmklippene der.

Dette må jeg bare le til.

Hvordan kan noen si at Android er rotete når man selv kan bestemme hvordan hjemmeskjermen osv skal se ut?

Du / dem mener altså at ikonmølja på iOS ikke er rotete?

Igjen så er det snakk om smak og behag, noe som er fullstendig subjektivt.

En mulig forklaring her kan jo være at endel brukere rett og slett ikke bruker nok tid eller ressurser til å sette seg inn i Android? Mange er veldig fornøyd med hvordan iOS legger opp ting rett ut av boksen, mens de ikke er like fornøyd med hvordan ting er med Android.

Det at du kan bruke tid på å skreddersy hvordan Android ser ut blir irrelevant for de av oss som vil at en mobiltelefon skal mer eller mindre fungere sånn som vi vil ha den rett ut av boksen, uten at vi må sette oss inn i systemet og begynne å tilpasse det etter hva vi selv føler.

Her har jeg det samme med Windows 7, jeg er ikke fornøyd med hvor tykke linjer det er rundt vindukantene i Windows og et par forskjellige ting, jeg kan alltids ta med turen over til deviantart og mikse og trikse med forskjellige skins, layout og whatnot og sikkert finne noe som passer meg bedre men dette er noe jeg for å være helt ærlig aldri gidder å ta meg tid til eller sette meg inn i.

Kall meg gjerne lat, men når det gjelder mobiltelefoner spesielt så tar jeg stort sett det jeg føler og fungerer best rett ut av boksen, og ikke hva jeg eventuelt kanskje kunne fått til å bli bra etter litt fikling. Nå er det et par andre positive sider med iOS for de av oss som bruker Mac OS X, Apple TV osv da vi har AirPlay, iCloud og endel andre finesser som går som hånd i hanske rett ut av boksen uten at vi må fikle med noe som helst. Make it simple er det noe som heter, og noen av oss setter faktisk mer pris på dette enn at det skal åpnes opp for alle slags muligheter som vi aldri setter oss inn i og dermed aldri benytter oss av.

En siste ting som jeg vet et par av oss litt mer kresne personer misliker med Android er at ikonene og grensesnittet ikke er spesielt strømlinjeformet, de fleste ikoner osv er av forskjellig fasong, form, størrelse osv og for min del oppleves det mer rotete når skjermen er fylt opp med forskjellige ikoner som ikke følger samme form og fasong.

Men igjen så blir dette fullstendig subjektivt, og det er snakk om personlige preferanser. Det finnes ingen uskreven fasit som på magiskvis forteller oss hvilket system som faller best i smak for alle der ute, det viktigste er at du finner det systemet som passer deg best også må andre nesten få lov til velge hva de føler passer dem best. Du foretrekker Android, jeg foretrekker iOS så enkelt er det, og jeg skjønner ikke helt hvorfor folk skal kaste bort tiden på å prøve å overbevise andre om at deres egne meninger og preferanser av en eller annen bisarr grunn skal være feil.

Blir jo nesten som religion, Jehovas Vitner og alt mulig hvor folk skal stå å fortelle deg hvorfor de har rett og du er nødt til å høre og tro på dem.

Jeg tror nok egen preferanse på hvordan en mobil skal se ut og fungere er bedre enn hva smak og behag eller enn det stock er.

Joda, jeg har jo selv smak og behag, men jeg vil jo aldri ta noe som er fast bestemt for noe bedre enn det man selv kan bestemme over.

Hadde du likt hvis førersetet i bilen din ikke var mulig å justere etter dine egne ønsker?

En mobiltelefon uansett merke vil aldri fungere godt nok out of the box. Jeg må sette den opp etter mitt eget ønske for at jeg skal kunne bli fortrolig med mobilen. Jeg setter opp hjemmeskjermene mine etter mine ønsker fordi det gjør mitt bruk av mobilen mye enklere gjennom dagene.

Og slikt hadde det vært på iOS også om det hadde vært mulig. Du kan aldri si at default oppsett er bedre enn ditt eget ønske.

Og dette med at folk er late og ikke gidder å sette inn Widgets og slikt er bare vås og tull og ikke noe mere enn unskyldninger. Tar noen få sekunder å plassere ut en Widget på en av hjemmeskjermene. Og det tar oss kanskje 5-10 minutt maks å sette opp alle hjemmeskjermene slikt man vil ha det. Og da fungerer telefonen ekstremt mye bedre og er mere effektiv å bruke enn det mobilen er out of the box.

Når jeg har kjøpt en enhet, så er den kun min enhet og ikke produsenten sin som jeg har på lån hos dem hvor dem bestemmer alt. Jeg skal kunne bestemme nøyaktig alt over min egen mobiltelefon og skal kunne bestemme hvordan den skal være.

Alle ikonene som jeg har hatt på alle ROM'ene jeg har bruket til nåhar alltid vært like store. Ja jeg bruker Andrid 4.1.1 nå. Så jeg har aldri opplevd akkurat dette med at ikonene har forskjellige størrelser osv. Men men, liker man ikke de ikonene man får med telefonen out of the box, så kan man skifte på ikon bildene (selv uten root).

Så hva er problemet?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Jeg lever ikke i Android verdenen, fordi jeg lever i fakta verdenen slikt det er i dag. Du lever vist nok fortsatt i 2007-2008 verdenen.

Jeg vil like å se disse kildene du snakker om som påpeker på hvor iOS er lettere å bruke over Android.

Men ser du på mitt forige svar, så skjønner du vel på hvorfor iOS IKKE er noe mere brukervennlig over Android. For som sagt, det er ikke noe vanskeligere å finne 'Instillinger' menu'en på Android enn på iOS.

Er det lettere å aktivere Wi-Fi'en i iOS over Android hvor du bare trenger å dra ned notification baren og aktivere WI-Fi'en eller bare holde inne Wi-Fi knappen der for å komme direkte inn på WI-Fi instillingene?

Ingenting av det jeg nevnte er lettere på iOS over Android.

Og igjen, se igjennom disse YouTube filmklippene. Jeg kjenner ingen og vet ikke om noen som kan si at iOS er lettere å bruke over en Galaxy Nexus f.eks etter å ha sett de filmklippene der.

Og jeg kan nevne mange ting som er enklere på iPhone enn Android, men jeg gidder ikke bruke tid på det. Du har bestemt deg, og jeg tror det er lite vits i å prøve å overtale deg. Men bare spør her i tråden om hva som er det letteste å bruke. De fleste vil nok svare iOS med mindre de er like pro-Android som deg!

Men uansett hva jeg og du sier så har folk subjektiv mening på dette, og kjøper det de vil ha. Og hvis du vil, så finner du video på YouTube der noen prater positivt om iPhone framfor Android. Happy hunting!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forskjell på en subjektiv mening og en objektivt plassert tekst eller video. Jeg tror heller ikke du vil innse at ting kan være lettere på Android fordi du ikke vil. Det går begge veier og det er minst like mange Apple fans som lever i en boble

Tro meg, jeg er ikke så sta som det kanskje virker som. Eneste grunnen til at jeg ble med i denne diskusjonen var pga en idiotisk kommentar som jeg bare måtte argumentere mot. Jeg nekter ikke for at enkelte ting er enklere på Android enn iOS, men det jeg mener er at iOS generelt er et enklere operativsystem enn Android. Altså at det er lettere for folk å lære seg.

For litt over ett år siden gikk jeg fra iPhone 4 til Samsung Galaxy S2 fordi jeg var lei av iPhone og den var konge i kanskje 5 mnd, men så begynte jeg å irritere meg over en del ting med telefonen, og sakte men sikkert kom savnet etter iPhone tilbake. Jeg hadde S2 i 10 mnd før jeg solgte den og kjøpte meg iPhone 4S. Det er fordi jeg liker iPhone bedre enn Android, noe som ikke kan endres med det første :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Når Apple kommer med høye salgstall er det fordi 'iSauene' er hjernedøde og kjøper alt, men når telefoner med Android har høye salgstall er det fordi kjøperne er informerte, smarte og ikke gjennomskuelige.

Du har absolutt rett her! Eg forstår at du var ironisk, men du traff spikeren.

Eg gikk frå PC + Android te Mac/Iphone og no skifta eg tebake te pc/android.

Det jeg sa var 100% ironisk, så jeg syntes det er skremmende at du likevel tar det seriøst. Jeg gjorde det som en spøk, men det tok ikke mange sidene før sånne som deg og Vindicator kommer med deres anti-Apple-parade, som dere tydeligvis ikke vil gi dere med før alle er enige med dere (som aldri vil skje).

Og ja, det jeg sier her er ikke spesielt konstruktivt for diskusjonen, men kun en refleksjon av realiteten som skjer i hver eneste tråd om Apple.

Endret av ahpadt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg gikk frå Dell-laptop, som eg kjøpte i 2004 til MBA i 2009.

Idag så fungerer min dell laptop BEDRE enn MBA.

MBA var suveren første 6-8 månad, så begynte den å kjøre sakte, bli varm og ubrukelig. 2.5år og 7 reparasjoner senere er ingenting fiksa og den er fortsatt ubrukelig.

Du har 5 års reklamasjonsrtett, hvorfor bruker du den ikke? Etter tre forsøk på reparasjon av samme feil har du rett til omlevering (ny maskin) eller heving av kjøpet (pengene tilbake). Er det du skriver riktig, så har du uten tvil krav på en av delene.

Bruk tiden til å gjøre deg kjent med dine rettigheter i stedet for slik barnslig og usaklig syting du presterer her over ting du kan gjøre noe med.

Her er hva i"Sauene" hos Mac1.no gir deg av gratis saklig og relevant informasjon, som kan gi deg en ny MBA eller pengene tilbake, bare du gidder løfte ræva ut av sofaen:

http://mac1.no/forbruker

Det er kun opp til deg selv, og du kan takke meg senere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eg gikk frå Dell-laptop, som eg kjøpte i 2004 til MBA i 2009.

Idag så fungerer min dell laptop BEDRE enn MBA.

MBA var suveren første 6-8 månad, så begynte den å kjøre sakte, bli varm og ubrukelig. 2.5år og 7 reparasjoner senere er ingenting fiksa og den er fortsatt ubrukelig.

Du har 5 års reklamasjonsrtett, hvorfor bruker du den ikke? Etter tre forsøk på reparasjon av samme feil har du rett til omlevering (ny maskin) eller heving av kjøpet (pengene tilbake). Er det du skriver riktig, så har du uten tvil krav på en av delene.

Bruk tiden til å gjøre deg kjent med dine rettigheter i stedet for slik barnslig og usaklig syting du presterer her over ting du kan gjøre noe med.

Her er hva i"Sauene" hos Mac1.no gir deg av gratis saklig og relevant informasjon, som kan gi deg en ny MBA eller pengene tilbake, bare du gidder løfte ræva ut av sofaen:

http://mac1.no/forbruker

Det er kun opp til deg selv, og du kan takke meg senere.

Maskina var kjøpt i USA og nå er apple fortvilet, har eg reklamasjonsrett eller ikkje. Dei er alt anna enn behjelpelig.

Eg kan komme med kronikken frå minse siste besøk til apple-store.

- Eg kommer tilbake og forklarer at feil blei ikkje fikset sist (eller dei forgåande 5 gonger). Dei sjekker opp mot databasen og sei at siden det er over 3 år eg kjøpte maskina og den var kjøpt i utlandet, så må eg skaffe kvitering.

- Eg reiser heim, kontakter bestbuy, etter mye styr, får eg tak i kvitering. Kommer tilbake til apple-store, men får beskjed at det hjelper ikkje allikevel, om eg skal ha maskina mi reparert, så må eg betale. Og selvfølgelig gir dei ingen garantier at den BLIR fikset.

- Eg ringer til apple kundesenter og får vite at det er under 3 månad siden min siste reparasjon og eg har alle rettigheter på grattis reparasjon.

- Eg kommer tilbake til apple-store og får levert maskina inn på reparasjon.

Ok, spørsmålet her er, kvifor blei ikkje maskina tatt inn 1 gong eg var i apple-strore?! Dei MÅ vite regler og eg, som kunde, må sleppe den tungvite omveien, får å få levert maskina inn!!!

1 uke seinare kommer maskina tilbake og eg får vite at dei greide ikkje oppdage noe feil. Dei gongane dei testet den, fungerte den bra. Så dei sa at neste gong vi eg bli belastet med 500kr for feilsøking.

Med andre ord, dei greide ikkje skape feilen igjen/finne ut kva som er feil/vite korleis dei skal fikse det, så dei trua meg med 500kr om eg kommer tilbake.

Fantastisk kundesrvise!!!

Maskina er utstabil period-vis. Dvs den kan fugere bra i 2-3 daga, så er den ustabil i 15min-1 uke, så fungerer den fint X-antall minutter/dager, før den vil ikkje fungere igjen. Med same, lett bruk.

På mandag skal eg ta telefon til apple og høre om dei kan gjere noe. Eg forventer at ein så pass stor selskap som apple står for sine produkter, uansett om dei var kjøpt i USA eller Norge.

Eg hadde aldri noe liknandes problemer med dell eller hp. Ein e-mail/telefon og alt blir fikset med ein gong.

Lenke til kommentar

To innlegg har blitt slettet. Diskusjon om hvordan Apple- og Samsung-fans oppfører seg er ikke ønsket. Det samme gjelder den gjentatte diskusjonen om hvorvidt iOS eller Android er mest brukervennlig. Nye innlegg innen disse kategoriene belønnes med advarsler og/eller utestengelse.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjoner på moderering tas på privat melding eller i Klager på moderatoravgjørelser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Feil tidspunkt å komme med den meldingen akkurat nå da... Det er tross alt nylig kommet nye toppmodeller av Android-telefonene, og så er det 1-2 måneder før lanserinen av nye iPhone's iOS-telefoner.... Hvem kjøper seg iPhone nå? Svært få tror jeg.... Ta heller en ny måling ute i desember/starten av januar når det begynner å blir nok av den nye iPhone-telefonen på markedet til å dekke etterspørselen, så får vi se hvordan tallene er da....

Lenke til kommentar

Feil tidspunkt å komme med den meldingen akkurat nå da... Det er tross alt nylig kommet nye toppmodeller av Android-telefonene, og så er det 1-2 måneder før lanserinen av nye iPhone's iOS-telefoner.... Hvem kjøper seg iPhone nå? Svært få tror jeg.... Ta heller en ny måling ute i desember/starten av januar når det begynner å blir nok av den nye iPhone-telefonen på markedet til å dekke etterspørselen, så får vi se hvordan tallene er da....

Godt poeng, men tror ikke at det vil snu ting på hodet akkurat. Kan tenke meg at gapet blir mindre.

Lenke til kommentar

Tror du kan bli skuffet over tallene til iPhone de neste kvartalene også, grunnen er som jeg har nevnt tidligere i tråden at veksten til Android skyldes økning i salget i de voksende økonomiene som bl.a. Kina, Afrika og India. iPhone5 blir ikke en billigtelefon og det vil prege salget.
Lenke til kommentar

Tror du kan bli skuffet over tallene til iPhone de neste kvartalene også, grunnen er som jeg har nevnt tidligere i tråden at veksten til Android skyldes økning i salget i de voksende økonomiene som bl.a. Kina, Afrika og India. iPhone5 blir ikke en billigtelefon og det vil prege salget.

Helt riktig! iPhoen blir for dyrt for mange folk, men jeg tror fortsatt gapet mellom de to gigantene blir mindre etter iPhone 5 kommer

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...