Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte karakter

Anbefalte innlegg

Hei har seg slik at jeg startet på VG1 ifjor. Og da kom jeg inn med 6 i matte, valgte som følge av dette 1T, første termin fikk jeg 5 som jeg var meget fornøyd med. I andre termin byttet vi lærer, og denne læreren han forstod seg rett og slett ikke på hvordan jeg regnet. Var spørsmålstegn ved siden av hvert av svarene, og jeg kranglet av den grunn en del med han, noe som selvfølgelig ikke hjalp ettersom at vi rett og slett ble fiender i klasserommet. Han klarte å gi meg en 3-er og alle andre avsluttende karakterene mine er 5 eller 6.

Er det noe måte jeg kan rette opp denne karakteren på? Klagefristen har utgått, men kan jeg ta en form for eksame eller noe slikt for å rette? Men jeg ønsker jo selvfølgelig førstegangsvitnemål/primær kvote blir denne drømmen da ødelagt?

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstod han ikke hvordan du regnet? Alle regner vel på den samme måte for å få det samme svaret?

På ungdomskolen droppet vi en del detaljer.

Husker for eksempel at han ga meg 0.5 poeng for 4 poeng spørsmål fordi jeg ikke hadde skrevet hvilken akse som hva hvilken til tross for at jeg hadde satt inn riktige koordinater. Også dro han av enda fler poeng fordi jeg lot aksen være og ikke skrev ---> i slutten av den.

Mulig jeg burde gjort det, aldri lært at det er nødvendig. Men poengene han dro er uansett latterlige.

Lenke til kommentar

Er det bare du som fikk "svi" for dette, eller gjelder det flere i klassen?

Er i hvert fall et par til, men ser ut som de fleste skoler har gravert slike små detaljer inn i hodet på folk.

Læreren vår var veldig snill, var framgangsmåten og svaret riktig, jo da var det full poeng. Han hang seg ikke i små detaljer som dette.

Lenke til kommentar

Wow, nå ble jeg utrolig lettet, tusen hjertelig takk. Søker jeg på dette fra skolen eller fra et privatist kontor?

Du kan melde deg opp i hva som helst, så lenge eksamen blir avlagt innenfor normert studietid, blir dette oppført på førstegangsvitnemålet ditt, jf. Forskrift til opplæringslova § 3-43 tredje ledd. Om du melder deg opp til dette via skolen eller ikke, avhenger av om skolen tar imot oppmeldinger fra privatister; de fleste gjør dette.

Og så en moralpreken, selv om du sikkert "vet dette", og synes det er "unødvendig", eventuelt er uenig: Lærere overalt (helt opp til professorer i universitets- og høyskolenivå) stiller ofte rare krav til at ting skal gjøres på en bestemt måte. Det sier seg selv at det beste ikke er å krangle med læreren, hvis det de krever er gjennomførbart. For de fleste er karakterene viktigere.

Endret av Pixma
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...