Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor vasker ikke folk hendene etter et toalettbesøk?


frankhaugen

Anbefalte innlegg

Jeg husker da jeg var på TG i 2002, da de opplyste over høyttalerne at de nå hadde byttet såpe på jentedoen seks ganger, mens det enda ikke var tomt på guttedoen...

 

Forøvrig vasker jeg alltid hendene selv, men registrerer at det er mange som lar være..

Tragisk... Og dette til tross for at det er et stort flertall av gutter på TG!

 

 

 

Kroppen trenger en viss mengde bakterier for å opprettholde immunforsvaret og kjenne igjen sykdommer. Det er klart, at håndhilser du med en syk person, så bør du vaske hendene før du eventuelt gnir deg i øynene eller på leppene, men å vaske hendene midt på dagen bare for å vaske de, kan faktisk føre til at du blir oftere syk enn om du ikke gjør det. Skal man vaske seg hver gang man har tatt på et tastatur, håndtert penger eller åpnet en dør, får du aldri nok bakterier på hendene til å hjelpe immunforsvaret.

Jeg er på ingen måte bekymret over at jeg ikke får nok bakterier på hendene! Det er det mer enn nok av rundt om kring. Og tro ikke at private hjem er så veldig mye bedre enn offentlige steder. Bakteriene du finner på offentlige steder tar du uansett med deg hjem, du bruker mobilen hvor som helst. Samme jakken osv.

 

Så jeg tror ikke du skal bekymre deg for mangel på bakterier, det gjør ivhvertfall ikke jeg, heller motsatt. :p

 

 

 

Toalettjobben er ofte god nok grunn til å vaske hendene jo. Står man ved et urinal så får du mikroskopiske urindråper på hendene. Sitter du på et toalett så må du ofte ta i både håndtak og toalettseter som langt i fra er så rene som man skulle håpe på.

Som du sier, rundt et toalett, eller på offentlige steder er det uansett fullt av bakteriebomber på knapper, vegger, dørhåndtak, osv. Altså steder du må ta på for å komme deg videre i verden. Dine egne eiendeler inneholder også fullt av bakterier.

 

Eller, folk steriliserer vel hendene sine før de trekker mobilen opp fra lommen, så da går det vel greit. Da trenger man jo heller ikke tenke på at man drar de samme bakteriene fra offentlige steder inn i huset ditt, på soverrommet, på badet, tannbørsten, kjøkkenet, kjøleskapet og kjøkkenredskapene og dermed også på maten du spiser. Kjedereaksjonene er uendelige, du har derfor garrantert mange titalls personers urin på uendelig mange plasser rundt i hjemmet ditt.

 

Når du "trekker i snora" kommer det en luftstrøm som spyr ut bakterier i en 2 meters radius rundt toalettet. Dvs. det som ligger i toalettskålen vil også ta seg en oppdagelsesreise rundt på badet ditt. Regner med det er et fåtall av mennesker som legger ned lokket før de skyller ned.

 

Vi lever i en deillig verden.

 

 

 

Uansett hvor "steril" urinen er så er det ekkelt. Folk ville ikke bevisst tatt på urin eller avføring for å så tørke det av hendene og fortsette dagen som normalt. Men få tenker over at det i prinsippet ikke er langt i fra det du gjør når du ikke vasker hendene etter et dobesøk, da spesielt på offentlige steder.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tester viser jo faktisk at toalettseter er renere enn tastaturer, mobiler og andre ting vi ukritisk tar på hver dag.

 

Men vi kan jo ikke fly rundt og vaske hendene hver gang vi har tatt på noe... det grenser til å være besatt av renslighet. Derimot er det vanlig kotyme å vaske seg på hendene etter et toalettbesøk, om ikke annet for å redusere mengden bakterier som havner i omløp.

Lenke til kommentar

Det flere _typer_ bakterier på et tastatur enn toalettet, men også forholdsvis andre bakterier. Vil ikke kalle noe av dem for rene.

Ingen vits å være helt manisk med å vaskene hendene, men etter man har vært en tur på dassen så vil jeg kalle det for en selvfølge. Ikke bare for enn selv, men også for andre rundt deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor tror du bakterier fra toalettet havner etter at de har havnet på hendene våre? ;)

Ikke lenger enn til vasken hvis alle bare hadde kunnet VASKE HENDENE SINE :p

Ja, men som avdekket i denne tråden så er det langt fra alle som gjør det, og da er vi dømt til å få disse bakteriene på henda våre uansett hvor mye vi vasker av oss våre egne bakterier :)

Lenke til kommentar

Derfor er det viktig at alle gjør det.

Jeg tror de fleste i denne tråden gjør det. Men ser du på gjennomsnittet av den norske befolkning, som tar på nøyaktig de samme tingene som deg og meg, så er det mange som ikke gjør det. Og det holder at bare én ikke har vasket seg på hendene og tar på noe... alle som tar på den samme tingen etterpå sprer det videre til ting de tar på senere.

 

Derfor blir vi aldri kvitt disse bakteriene, men kanskje er det greit at vi får noe av det slik at kroppens immunforsvar er forberedt til den dagen vi får litt ekstra av det?

Lenke til kommentar

Greit med bakterier generelt, det er det på alle overflater, men har jeg lyst til å slikke ræv så vil jeg helst velge hvilken det er jeg skal slikke.. (for å sette det på spissen og gjøre det litt morsomt, jeg sitter IKKE å slikker på fingrene mine randomly :p )

 

Edit: Ikke har jeg faktisk slikket ræv heller, for den som lurer.. :p

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Greit med bakterier generelt, det er det på alle overflater, men har jeg lyst til å slikke ræv så vil jeg helst velge hvilken det er jeg skal slikke.. (for å sette det på spissen og gjøre det litt morsomt, jeg sitter IKKE å slikker på fingrene mine randomly :p )

Poenget er at man slipper ikke unna disse bakteriene uansett, men vi kan vel konkludere med at vi er enige om at alle burde vaske seg på hendene etter man har vært på toalettet for å minimere spredningen av slike bakterier :) Så kan heller vi som er renslige gjøre vårt for samfunnet ved å gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tissen ligger i et varmt, fuktig og innestengt miljø. Perfekt groplass for bakterier. Og det er feil å tro at det ikke er bakterier der. Kroppen er sjeldent helt ren, og bla svette vil sørge for at det vil vokse bakterier der. Så jo, en "urørt" tissefant vil inneha bakterier utpå dagen, og disse sprer man galant videre ved å ikke vaske seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...