frankhaugen Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Jeg hadde filmkveld igår og vi var ca. 15 stk, ila kvelden var det flere av dem som var på do og vasket ikke hendene sine, (veldig lytt fra toalettet og inn i stua). Jeg vet at urin er temmelig sterilt, men det er en smittebærende kroppsvæske allikavel. Jeg vasker hendene som refleks har jeg vært på do, trenger ikke å tenke på det, det er ikke en aktiv beslutning, det bare gjøres på autopilot. jeg kan ikke forstå meg på folk som bruker et toalett og ikke vasker hendene sine.. kanskje dere kan få meg til å forstå?? -frank Lenke til kommentar
Populært innlegg Zeph Skrevet 9. august 2012 Populært innlegg Del Skrevet 9. august 2012 Dårlig opplæring av foreldra. Eventuelt at dei manglar ein del antenner. 15 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Som Zeph sier. Og det finnes ingen gradering inne i bildet. Har man vært på do så vasker man hendene. Ser også trenden på offentlige toaletter. Det mest skremmende eg ser er godt voksne mannfolk som har vært på urinalet, og på vei ut døren tørker de hendene(!) på buksa før de tar i dårhåndtaket. Eg vil ikke tenke på hvorfor de gjør dette, men eg tar da som regel ett stk tørkepapir som eg åpner døra med. Grøss og gru... Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Fordi de er griser. 5 Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Enig med Zeph. Samtidig gjelder det å vaske hendene korrekt. Dersom man, grunnet opplæring, bare har en trang til å "komme borti rennende vann" etter toalettbesøket, betyr ikke nødvendigvis dette at man får så mye renere hender. Korrekt håndvask med såpe og vann innebærer riktig teknikk, og en varighet på minst 30 sekunder, gjerne 60 sekunder. Det synes de fleste er ganske lenge. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Jeg husker da jeg var på TG i 2002, da de opplyste over høyttalerne at de nå hadde byttet såpe på jentedoen seks ganger, mens det enda ikke var tomt på guttedoen... Forøvrig vasker jeg alltid hendene selv, men registrerer at det er mange som lar være.. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Hvorfor folk ikke vasker seg på hendene er så enkelt som at folk ikke har vært borti med hendene i selve urinen eller avføringen. Den eventuelle huden rundt kjønnsorganet, som i hvert fall en mann ofte er borti ved urinering, er faktisk renere, bakterielt sett, enn håndflaten din. Så egentlig burde man vaske hendene FØR man går på do. Hendene er ikke noe skitnere etter et dobesøk, men muligens kjønnsorganet ditt er etter å ha vært i kontakt med hendene. Tenk på det du... Anonym poster: a539738619cf70b38418330dff84c87c 4 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Tenk på alle de skitne overflater du tar på i løpet av en dag. Skipper du vask av hendene når du er på do så blir de ikke bedre. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Tenk på alle de skitne overflater du tar på i løpet av en dag. Skipper du vask av hendene når du er på do så blir de ikke bedre. Selve toalettsysselen er uansett ikke et godt nok argument for å vaske hendene. Å vaske hendene er dog en god ting for hygienen. Det er nok indoktrineringen av tanken, om at man skal vaske hendene etter at man har vært på do, som gjør at folk tror at man burde vaske hendene FORDI man har vært på do. Anonym poster: a539738619cf70b38418330dff84c87c Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Toalettjobben er ofte god nok grunn til å vaske hendene jo. Står man ved et urinal så får du mikroskopiske urindråper på hendene. Sitter du på et toalett så må du ofte ta i både håndtak og toalettseter som langt i fra er så rene som man skulle håpe på. Eg er enig i at det finnes tilfeller hvor man klarer ett toalettbesøk nærmest uten behov for å vaske hendene pga besøket alene, men da er det uansett greit å få vasket hendene uansett. Lenke til kommentar
laserlars Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 (endret) Må være mangel på kunnskap. Jeg er ingen ekspert selv, men har alltid vaska meg på hendene èn gang for mye enn for lite. For eksempel BBC sin dokumentar "Invisible world" har noen fine eksempler på ting, inkludert organismer vi ikke ser med øyet. Bakterier fra et nys kan gå (og smitte) rundt 40 meter unna. Når du spyler ned i toalettet så kommer det også opp en fin storm med bakterier fra dassen. Busser, tbane, kortterminaler, dørhåndtak, toaletter, tastatur osv har masse godsaker liggende på seg som jeg nødig vil gni i ansiktet senere på dagen http://www.youtube.com/watch?v=OmuRGoNXkHw Fra 43 minutter, for spesielt interesserte :> Endret 9. august 2012 av laserlars 3 Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 En annen ting som er urovekkende er at Norge faktisk er nokså gode på det der i forhold til mange andre land. Var f.eks på en ganske travel do i Polen hvor vasken var helt tør. I Kina (har vært der) var det som regel bare en tynn stråle vann (som ut av en drikkeflaske) hvor hendene aldri ble våte, såpe var også sjeldent å se Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Frå eit bakterielt synspunkt er det kanskje ikkje "nødvendig", men det er no ein gong norma her i landet. Folkeskikk om du vil. Skal ein ta utgangspunkt i det hygieniske aspekt er det nok andre område som burde fått fokus før badet. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 Tenk på alle de skitne overflater du tar på i løpet av en dag. Skipper du vask av hendene når du er på do så blir de ikke bedre. Selve toalettsysselen er uansett ikke et godt nok argument for å vaske hendene. Å vaske hendene er dog en god ting for hygienen. Det er nok indoktrineringen av tanken, om at man skal vaske hendene etter at man har vært på do, som gjør at folk tror at man burde vaske hendene FORDI man har vært på do. Anonym poster: a539738619cf70b38418330dff84c87c Litt misbruk av "AnonymDiskusjon" Men vil du ærlig si at når du har trøkt ut en kabel og tørka deg i bakenden, hvor det, ( i motsetning til urin), er flust med bakterier, ikke vasker hendene. For det er bare ekkelt! -frank 1 Lenke til kommentar
kurrant Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Urin er ikke smittebærende, urin er sterilt. Sannsynligvis er vannet i springen skitnere enn urin. Tastaturer, fjernkontroller, og ikke minst kjøkkenkluter er mye større kilder til baselusker enn toalettbesøk. Grunnen til at man vasker hendene etter toalettbesøk er kulturelt betinget, det har lite med redusert sykdomsfare å gjøre. For å unngå å bli stigmatisert så vasker jeg alltid hendene når jeg er blandt fremmede, på jobb, osv, men når jeg er hjemme følger både jeg og samboeren min George Carlins . Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Tenk på alle de skitne overflater du tar på i løpet av en dag. Skipper du vask av hendene når du er på do så blir de ikke bedre. Selve toalettsysselen er uansett ikke et godt nok argument for å vaske hendene. Å vaske hendene er dog en god ting for hygienen. Det er nok indoktrineringen av tanken, om at man skal vaske hendene etter at man har vært på do, som gjør at folk tror at man burde vaske hendene FORDI man har vært på do. Anonym poster: a539738619cf70b38418330dff84c87c Litt misbruk av "AnonymDiskusjon" Men vil du ærlig si at når du har trøkt ut en kabel og tørka deg i bakenden, hvor det, ( i motsetning til urin), er flust med bakterier, ikke vasker hendene. For det er bare ekkelt! -frank Sosial stigma vet du Vel, som regel er det et godt lag papir mellom hånda mi og bakenden min, så jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle gi meg en større grunn til å vaske hendene. Anonym poster: a539738619cf70b38418330dff84c87c Lenke til kommentar
PSV Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 PS. Hånda skal ikke inn i strålen på noe tidspunkt. Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Det er tydeligvis mye feilinformasjon ute og går her. Folk har hørt at "urinen er steril", og bruker det som grunnlag for ikke å vaske hendene etter toalettbesøk. En her har attpåtil prestert å si at vannet i springen sannsynligvis er skitnere enn urin. For det første er urin hos friske bortimot steril. Derimot er urinen som kommer ut når man later vannet ikke steril, grunnet forurensning fra de mest perifere delene av urinveiene. Av samme grunn kan man ikke konkludere med at en person som har bakterier i urinen ved mikroskopi av prøve tatt ved vannlating, har urinveisinfeksjon. Her opererer man med nedre grenser. 100 bakterier pr. ml urin er for eksempel, ved en slik prøvetaking, ikke signifikant bakteriuri overhodet. Når man derimot punkterer urinblæren for prøvetaking, faller disse grensene bort. Dette er imidlertid ikke så relevant som man kunne lures til å tro. Faktum er at urin danner mye bedre grobunn for bakterier enn vann fra springen. Man ville for eksempel ikke vasket hendene sine med urin. Derfor er det viktig å vaske bort mikroskopiske mengder urin som har kommet på hendene etter toalettbesøk, før bakteriemengdene virkelig får sjansen til å vokse. Summa summarum: Urinen som kommer ut ved vannlating er ikke steril. Om den hadde vært det, hadde det fremdeles vært mer hygienisk å vaske den bort, enn å la den være. 7 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Jeg vasker alltid hendene når jeg har vært på do, men man skal være litt forsiktig med å vaske hendene for ofte også da du på den måten reduserer ditt eget immunforsvar. Kroppen trenger en viss mengde bakterier for å opprettholde immunforsvaret og kjenne igjen sykdommer. Det er klart, at håndhilser du med en syk person, så bør du vaske hendene før du eventuelt gnir deg i øynene eller på leppene, men å vaske hendene midt på dagen bare for å vaske de, kan faktisk føre til at du blir oftere syk enn om du ikke gjør det. Skal man vaske seg hver gang man har tatt på et tastatur, håndtert penger eller åpnet en dør, får du aldri nok bakterier på hendene til å hjelpe immunforsvaret. Jeg ser meg selv som renslig, men jeg vasker stort sett hendene kun når jeg har vært på do. Jeg har i løpet av ti år hatt én sykedag fra jobben. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Vask hendene dine når du har vært på do og når du ellers føler at du har skitnet til hendene! Det skal holde masse.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå