Gå til innhold

RAID n00b

theblob

Anbefalte innlegg

Hei,

Håper noen kan hjelpe meg med å få raid til å funke.

Jeg har for tiden to hdd'er og to cd-rom koblet til primary og secondary IDE. Jeg trengte mer plass, så derfor kjøpte jeg en hdd til, som jeg hadde tenkt til å koble via RAID som jeg har onboard på hovedkortet.

Kan noen forklare meg i detalj, hvordan jeg må koble dette, samt hvordan jeg setter dette opp?

Jeg er HELT fersk og kan ingenting! Har prøvd å finne tutorials angående RAID tilkobling på nettet, men har ikke funnet noe.

Det eneste jeg har fått med meg, er at det ikke går an å koble kun én hdd til RAID'en, men at det må være flere. Siden jeg har to hdd'er fra før av, i tillegg til den siste jeg kjøpte, så burde jo ikke dette være noe problem.

Håper noen har tid til å hjelpe en stakkars uvitende sjel.

Mvh

The Blob :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan noen forklare meg i detalj, hvordan jeg må koble dette, samt hvordan jeg setter dette opp?

Først og fremst er det en fordel om du forteller oss hvilket hovedkort du har. Det er nemlig forskjellige typer onboard raid chipper, og de fungerer ikke alltid helt likt. Fortell også hvor store de harddiskene dine er, så blir det lettere å foreslå noe.

For øvrig er det også flere måter å sette opp raid på. Den vanligste er striping, eller raid0. Da har du optimalt sett to like harddisker (MÅ ikke ha det, men hvis det er ulik størrelse så er det den minste som bestemmer størrelsen på raid-disken. To 20Gb disker gir 40Gb i raid0, mens en 20Gb disk og en 30Gb disk også gir 40Gb i raid0.

Du kan i mange tilfeller koble en disk på raidkontrolleren uten å måtte bruke raid. Da fungerer den som en ekstra IDE kontroller. Slik at hvis poenget ditt bare er å oppnå mere diskplass, men ikke nødvendigvis bruke raid funksjoner, så skal du kunne koble disken til raid kontrolleren, og bruke denne som en vanlig ekstra IDE kontroller.

DrErling

Lenke til kommentar

Du kan i mange tilfeller koble en disk på raidkontrolleren uten å måtte bruke raid. Da fungerer den som en ekstra IDE kontroller. Slik at hvis poenget ditt bare er å oppnå mere diskplass, men ikke nødvendigvis bruke raid funksjoner, så skal du kunne koble disken til raid kontrolleren, og bruke denne som en vanlig ekstra IDE kontroller.

DrErling

Akkurat det jeg satt å skreiv..

Slikt kjører jeg det på.

Har to Raid kontroller på hk'et som jeg har en disk på hver. Disse står ikke i raid. Resten av cd'rom , dvdrom , cd brenner og dvd brenner står på de vanlige Ide portene

Lenke til kommentar

jeg vil da si det at du må nesten laste ned driver eller så bør du sjekke i bios om det er ENABLED slik at du kan bruke det.. dermed kan jeg da si det at raid er unødvendig med mindre at du har masse penger og skal bare presse frem den beste ytelsen!!! dermed vi det da si at du har to harddisker som fungerer som en og gir masse ytelse i cs!!! :lol:

jeg selv har Raid på HK men bruker den bare som vanlig kontroller. det funker fint det. jeg har bare tenkt på å ha raske disker med ATA 133. det DUGER skal jeg si!!

Lenke til kommentar

"Du kan i mange tilfeller koble en disk på raidkontrolleren uten å måtte bruke raid. Da fungerer den som en ekstra IDE kontroller. Slik at hvis poenget ditt bare er å oppnå mere diskplass, men ikke nødvendigvis bruke raid funksjoner, så skal du kunne koble disken til raid kontrolleren, og bruke denne som en vanlig ekstra IDE kontroller.

DrErling"

ja ja :D sånn vil jeg ha det... trenger bare mer diskplass. men, hvordan gjør jeg dette da?

Lenke til kommentar

Dersom du bare skal koble på en ny HD, trenger du mest sannsynlig ikke å bry deg om noe RAID ting i det hele tatt. Bruk den ekstra RAID kontrolleren som en helt vanlig IDE kontroller. Les i manualen til hovedkortet ditt hvordan du gjør det.

RAID krever minimum 2 harddisker. RAID bruker man først og fremst for sikkerhet (dvs. at man ikke mister data selv om en av harddiskene ryker). Man kan også bruke RAID for å øke skrive/lese hastigheten.

Lenke til kommentar

okey! litt dritt at jeg har somla bort manualen (flyttelass krever sine offer),

men, det skal sies at når jeg først fikk den nye harddisken, så prøvde jeg å koble denne til primary raid kontrolleren med harddisken som slave, men da skjedde det ingen verdens ting.

må prøve å spore opp den manualen.

bruker forresten Asus P4B533-E

Lenke til kommentar

da har jeg lest manualen, men jeg finner ingenting der om at man kan koble harddiskene sånn at man ikke trenger å bruke raid.. det står kun hvordan man setter opp diskene i raid 0 eller 1

noen tanker rundt dette? (siden jeg helst vil bruke diskene "vanlig", istedenfor i raid).

Lenke til kommentar
da har jeg lest manualen, men jeg finner ingenting der om at man kan koble harddiskene sånn at man ikke trenger å bruke raid.. det står kun hvordan man setter opp diskene i raid 0 eller 1

noen tanker rundt dette? (siden jeg helst vil bruke diskene "vanlig", istedenfor i raid).

Hvis det ikke står noe om det, så er det 2 muligheter. Enten så støtter ikke RAID kontrolleren enkle disker uten RAID (ganske uvnalig, men det finnes). Eller at du ikke trenger å gjøre noe som helst, bios til RAID kontrolleren finner disken og gjør den det, er det bare å partisjonere og formatere. Og du har vel lagt inn driveren til RAID kontrolleren?? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...