vivastarco Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Jeg kjøpte 1TB WD My book for noen år siden og den takket for seg rimelig fort. Jeg gikk til forhandler og slo litt i bordet og det endte med at jeg gikk der i fra med 2TB My book mirror versjon. Jeg liker denne svært godt, da jeg lagrer mine bilder på denne og har da automatisk dobbeltlagring når jeg overfører. Kan jo aldri få lagret bildene mange nok ganger når man er hobbyfotograf, men nå begynner denne å bli full. Så jeg må kjøpe meg mer lagringsplass. Jeg har jo da 3 alternativer. 1. Finne ny lagringsmedie i mirror versjon - dårlig marked? 2. Kjøpe 2 eksterne harddisker - dyrest? 3. Fikse mirror harddisk selv - dyrt? vanskelig? Er det noen som kan fortelle meg hvordan den slik dobbeltdisk fungerer? Ligger funksjonen i kablene eller er det software? Kombinasjon? Er det vanskelig å lage selv, hvis man f.eks. kjøper to harddisker og et eksternkabinett for 2 disker og setter sammen selv? Eller lurer jeg bare meg selv med å tro å "speiling" er en enkel og god sikkerhet? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Hei. Paranoid som jeg er bruker jeg Treecomp for å stålkontroll på hver enkelt fil som er endret siden forrige backup. Nå vet jeg at bilder rett fra kamera (sel jpg-bilder) ofte kan oppta masse plass på disken. Spesielt fra 8 megapiksler og opp. Mye av informasjonen som utgjør bildets størrelse er ren støy og i mange tilfeller så kan bildene med fordel skaleres ned. Selv pleier jeg å bruke programmer som kan massetransformere (batc convert på engelsk) bilder ned til f.ex 1200x900 piksler. Kommer litt an på hvor viktig bildet synes å være. Lenke til kommentar
johome Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Er det noen som kan fortelle meg hvordan den slik dobbeltdisk fungerer? Ligger funksjonen i kablene eller er det software? Kombinasjon? Funksjonen ligger i den medfølgende programvaren. Her kan du selv velge oppsettet. RAID 1 er speiling, dvs at innholdet på begge diskene er helt lik. Ryker 1 disk , er alle data'ene likevell på den andre disken - altså høy sikkerhet. RAID 0 er striping. Du får dobbel kapasitet , men ryker 1 disk , mister du absolutt all data ....dårlig sikkerhet. Du kan selv konfigurere hvordan diskene settes opp : Lenke til kommentar
vivastarco Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 Takker for svar. Jeg får fortsette med research om hva som blir billigst, kjøpe ferdig pakke eller lage selv. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Du har jo det som kalles NAS eller "Network Attached Storage" Det aller viktigste du kan gjøre om du er glad i bildene dine er å huske på å ikke ha alle eggene i en kurv, spesielt når du kan ha de samme eggene i flere kurver. En NAS boks er best beskrevet som en liten datamaskin med harddisker tilkoblet som står i RAID og som du skriver til som en nettverksstasjon, her kan du utvide i fremtiden også om du velger riktig. I tilfelle du er en PC entusiast så finnes det gratis programvare som er litt avansert men perfekt til fotografer og andre som er redd for dataene sine kallt FreeNAS som du kan bruke en gammel avleggs PC til, fordelen her over andre NAS bokser er at dataene dine også beskyttes mot bit råte som kan forekomme på vanlige harddisker. Bit råte gjør at en 1'er kan bli om til en 0'er der hvor det er lagret og vil i beste fall gi kvalitetstap på ett bilde eller enda verre, en korrupt og ubrukelig fil. Minuset er som sagt at det kan virke litt vanskelig å få satt opp kontra en slik WD sak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå