Paal Harald Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Hils på Nikon 1 J2. Nikon med nytt kamera i 1-serien Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Tja, dette var vel ikke rare oppgraderingen da! Merkelig egentlig med tanke på hva f.eks. muligens EOS-M "kan" vise seg å være...... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 kan det se ut som om Nikon 1 j2 er nærmest identisk med sin aldrende forgjenger Synes dere Nikon 1 J1 er aldrende? Det har ikke fylt 11 måneder ennå. Uansett, bra med et mindre objektiv. Det passer bedre til kameraet enn 10-30mm og ulempen ser på spesifikasjonene ut til å være ganske ubetydelig. Lenke til kommentar
Paal Harald Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 kan det se ut som om Nikon 1 j2 er nærmest identisk med sin aldrende forgjengerSynes dere Nikon 1 J1 er aldrende? Det har ikke fylt 11 måneder ennå.Uansett, bra med et mindre objektiv. Det passer bedre til kameraet enn 10-30mm og ulempen ser på spesifikasjonene ut til å være ganske ubetydelig. Aldrende var kanskje å ta litt hardt i, men i fotoverden er det i ferd med å bli litt gammelt E Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Dette er vel snarere en J1s enn en J2. Nikon bør komme med noen bedre modeller ganske snart hvis de skal henge med her. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Tja, dette var vel ikke rare oppgraderingen da! Merkelig egentlig med tanke på hva f.eks. muligens EOS-M "kan" vise seg å være...... Ja, det ser noe halvhjertet ut, personlig mener jeg dog EOS-M også er litt halvhjertet kontra konkurrentene, men ikke på samme måte som Nikons modell. AtW Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Jeg er enig i at det er ingen stor oppgradering. Men det er et par ting som kan gjøre modellene mer spiselig for entusiastene. Jeg tenker da på bedre skjerm og Creative Mode. Lavere pris er jo også en fordel. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Tja, dette var vel ikke rare oppgraderingen da! Merkelig egentlig med tanke på hva f.eks. muligens EOS-M "kan" vise seg å være...... Ja, det ser noe halvhjertet ut, personlig mener jeg dog EOS-M også er litt halvhjertet kontra konkurrentene, men ikke på samme måte som Nikons modell. AtW Jo, sant nok, men synes vel tross alt at dette første forsøket fra Canon "kan" virke å ha litt mer substans (og jeg tror at når de først er igang så kommer det raskt noen oppfølgere i et helt annet "forbedringstempo" enn hva Nikon har framvist hittil).... Spanande! PS! Ikke det at jeg ikke liker Nikon (bruker jo en del Nikon'er selv), men synes det er litt kjipt at de virker å være så "treige"! Lenke til kommentar
Paal Harald Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 Tja, dette var vel ikke rare oppgraderingen da! Merkelig egentlig med tanke på hva f.eks. muligens EOS-M "kan" vise seg å være...... Ja, det ser noe halvhjertet ut, personlig mener jeg dog EOS-M også er litt halvhjertet kontra konkurrentene, men ikke på samme måte som Nikons modell.AtWJo, sant nok, men synes vel tross alt at dette første forsøket fra Canon "kan" virke å ha litt mer substans (og jeg tror at når de først er igang så kommer det raskt noen oppfølgere i et helt annet "forbedringstempo" enn hva Nikon har framvist hittil).... Spanande!PS! Ikke det at jeg ikke liker Nikon (bruker jo en del Nikon'er selv), men synes det er litt kjipt at de virker å være så "treige"! Det mest spennende med EOS-M er APS-C og mulighet til å bruke EF/EF-S optikk, uanvhegig av optikkprodusent. Det er ikke fullt så aktuelt på et Nikon 1 synes jeg. Virker som om Nikon er redd for å kannibalisere sitt eget DSLR-salg. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Men denne sensoren så burde vel kameraet vært betydelig mindre, det er det største "problemet" med det synes jeg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Enig i at kamerahuset burde vært mindre, men det skal sies at optikken er ganske liten så de trenger først og fremst å jobbe med størrelsen på kamerahuset. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Enig i at kamerahuset burde vært mindre, men det skal sies at optikken er ganske liten så de trenger først og fremst å jobbe med størrelsen på kamerahuset. Er den så liten? Jeg føler også optikken har noe å hente, cropfaktoren tatt i betraktning. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Det nye objektivet med litt dårligere brennviddeområde mangler bildestabilisering også. Utvalget av CX-objektiver er sålagt skuffende. Glad jeg ikke hoppet på dette systemet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Jeg prøvde å sjekke det ut litt og må si meg enig. De har en del å hente på optikken også. 10mm f/2,8: L=22mm D=55,5mm Tilsvarende for mFT: Panasonic 14mm f/2,5: L=20,5mm D=55,5mm 10-30mm f/3,5-5,6: L=42mm D=57,5mm Tilsvarende for mFT (minste): Panasonic 14-42mm f/3,5-5,6: L=27mm D=61mm Tilsvarende for mFT (største): Panasonic 14-42mm f/3,5-5,6: L=63,6mm D=60,6mm 30-110mm f/3,8-5,6: L=61mm D=60mm Tilsvarende for mFT (minste): Panasonic 45-150mm f/4-5,6: L=73mm D=62mm Tilsvarende for mFT (største): Olympus 45-150mm f/4-5,6: L=83mm D=63,5mm 10-100mm f/4,5-5,6: L=95mm D=77mm Tilsvarende for mFT (minste): Olympus 14-150mm f/3,5-5,6: L=83mm D=63,5mm Tilsvarende for mFT (største): Panasonic 14-150mm f/3,5-5,6: L=90,4mm D=78,5mm Lenke til kommentar
jonash92 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Veldig dårlig lystyrke i forhold til størrelse, Sony RX100 har like stor sensor med et objektiv på 10,4-37,1/1,8-4,9 i et kamera på størrelse med nikon 1j2 huset... Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Som jeg kommenterte angående 650D er det vel ikke annet enn småting å forvente når kamera oppdateres med så korte intervaller. Blir mer interessant å se om Nikon svarer på Canons speilløse greie - hvis det da viser seg at det er noe å svare på.. Tor Lenke til kommentar
lokeemo Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Håper det kommer en Nikon V1 også. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Helt siden Nikon 1-serien ble lansert, har jeg hatt veldig liten tro på systemet. Treg utrulling av nye objektiver, og at de ikke klarer å få ned størrelsen i forhold til at sensoren er så liten, gjør ikke at jeg har fått større tro på systemet etter hvert. Jeg er redd dette kan bli en flopp som kommer til å koste Nikon dyrt, om de ikke gjør noe radikalt med både objektivutvalg og størrelsen på både kameraene og objektivene. For bildekvaliteten og kameraet i seg selv er vel bra. Det er bare det at det finnes langt bedre alternativer med samme størrelse, større sensor og et mer komplett system. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Ja, jeg har aldri forstått meg på Nikon 1-konseptet. Det er en veletablert standard for mft med cropfaktor 2.0, som tillater så små kamerahus man bare ønsker. Og så kommer Nikon og lanserer en enda mindre sensor med cropfaktor 2.7. Hva er vitsen? At kamerahuset kan bli et par millimeter mindre enn de minste mft-husene? De kan jo ikke konkurrere med mft-leiren på billedkvalitet når sensoren er såpass mye mindre. Nei, dette er uforståelig. Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Det mange glemmer er at produsentene lager produkter for ulike brukergrupper. Det er ikke alle produkter som skal treffe entusiast- og proffbrukerne, for å si det sånn. Både Nikon 1 og EOS-M er nok laget for det typiske konsumentmarkedet, derfor ser vi forenklet brukergrensesnitt og andre valg som kan virke ulogiske valg for flertallet på dette forumet, men som kanskje ikke er så dumt for mannen i gata som typisk ikke aner noe om sensorteknologi eller hva en blender er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg