Formula90 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Har syykt dårlig hukommelse, går faktisk ut over jobben og no, er 21 år gammel, aldrig vært et så stort problem som det er nå.... må være noe lurt og ta eller gjøre? for å kansje få bedre hukommelse. kan nevne et par enkle ting jeg glemmer nesten hver dag. glemmer å skifte klær, så går hjem i arbeidklær og vernersko, glemmer og legge igjen arbeidtelefon, glemmer å sende viktig mail som jeg sender hver dag egentlig, glemmer og gi viktige beskjeder osv osv... Lenke til kommentar
Myst Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Du kan starte med å kontakte fastlegen din, h*n kan være behjelpelig i riktig retning; metoder og folk du kan kontakte. Ellers finnes det mange selvhjelpsbøker og artikler, senest i dag var det en artikkel i DB om hvordan en liten blund på jobben kunne forbedre hukommelsen. En snarlig løsning er nok å notere alt du må huske på. Jeg har også lett for å glemme viktige ting og gjøremål, og prøver å skrive ned eller lage påminnelser på telefonen. Krever en del vilje å bli et våkent menneske, men er overkommelig. Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Kjøp deg et årsforbruk med post-it lapper. Lenke til kommentar
Formula90 Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 ja lest det dære i dagbladet, så for i garderopen og en 10 minutter pause i mørke og jeg har en blokk jeg bruker os skrive opp ting, det hjelper litt. men ikke nokk, og er rimelig mange post it lapper på borde Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Har syykt dårlig hukommelse, går faktisk ut over jobben og no, er 21 år gammel, aldrig vært et så stort problem som det er nå.... må være noe lurt og ta eller gjøre? for å kansje få bedre hukommelse. kan nevne et par enkle ting jeg glemmer nesten hver dag. glemmer å skifte klær, så går hjem i arbeidklær og vernersko, glemmer og legge igjen arbeidtelefon, glemmer å sende viktig mail som jeg sender hver dag egentlig, glemmer og gi viktige beskjeder osv osv... Enig at du bør snakke med fastlegen her. Jeg selv sliter med det samme. Legen vil sende deg til psykolog, der du vil ta en test som kartlegger dette. Hos meg ble det oppdaget jeg sliter med det som kalles "arbeidsminne". Kan fort glemme noe direkte etter å ha blitt informert o.l. Men hadde høyere enn normalt visuelt forståelse/huskommelse. Det er en treningsak, jeg personlig har blitt litt bedre etter at jeg fikk dokumentert problemet. Går nå med huskelapper, og er flink til å notere ned ting på jobben. Det er faktisk en stor lettelse å finne ut at du er ikke "dum". Lenke til kommentar
Myst Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Vurderer egentlig å ta opp det selv neste gang jeg er hos legen. Om jeg husker det. Syns ikke du skal stresse med post it-lapper. Kjøp deg heller en liten notisblokk og/eller lag en tabell i Word med god nok plass i hver rad for litt skriving og du kan navngi kolonnene som "Gjøremål" og "fullført". Da vil du ha god oversikt hva du har å huske på. Lenke til kommentar
eXalpha Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Har syykt dårlig hukommelse, går faktisk ut over jobben og no, er 21 år gammel, aldrig vært et så stort problem som det er nå.... må være noe lurt og ta eller gjøre? for å kansje få bedre hukommelse. kan nevne et par enkle ting jeg glemmer nesten hver dag. glemmer å skifte klær, så går hjem i arbeidklær og vernersko, glemmer og legge igjen arbeidtelefon, glemmer å sende viktig mail som jeg sender hver dag egentlig, glemmer og gi viktige beskjeder osv osv... Du har ikke dårlig hukommelse. Du har repetisjonshukommelse. Når vi begynner å for eksempel lese til en prøve så pugger du de viktige linjene om og om igjen helt til hjernen din husker det. En annen eksempel er gangetabellen. Når vi gikk i 2 klasse på barneskolen så måtte vi pugge gangetabellen om og om igjen helt til den sitter igjen i hodet. Vi er opplært til å bruke repetisjonshukommelsen av lærerne på skolen helt fra da vi var barn. Repetisjons lærdommen følger med oss inn i arbeidslivet og det sosiale liv. Hvis du har dårlig hukommelse så skyld på lærerne som lærte deg den tradisjonelle repetisjons hukommelsen. En annen måte å lære på er helhetlig læring. Mer om helhetlig læring kan du lese i disse bøkene. 1. http://cdon.no/b%C3%B8ker/helhetlig_l%C3%A6ring-841997 2. http://cdon.no/b%C3%B8ker/fl%C3%B8gstad%2c_tom_rune/helhetlig_skoleutvikling-863157 Jeg pleide hele tiden å bruke repetisjons hukommelse til å lese til prøver på skolen for så å bare glemme kunnskapen jeg har pugget etter at prøven er over. Grunnen til at andre elever er flinke er fordi de har lært seg å kvitte seg med repetisjons lærdommen fra barneskolen og intergrert helhets hukommelsen. Da jeg begynte å bruke helthetlig opplæring og lærte meg selv dette så fikk jeg bare 5-6 i karakterer på skolen. Jeg trengte ikke å pugge i 5-6 timer som lærerne fra barneskolen lærte elevene til å gjøre. Den dagen jeg begynte å bruke helhetlig lærdom og kvittet meg med repetisjonslærdommen var i 9 klasse på ungdomskolen. Det var også da på den tiden mine karakterer var den beste i klassen. I 8 klasse på ungdomskolen fikk jeg bare karakter 3 på alle fag bortsett fra gymnastikk. I 9 klasse begynte jeg å bruke helhetlig lærdom og fikk karakterer 5-6 hele tiden. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Det er jo flott med helhetlig opplæring. Men hvordan vil det passe inn med "husk melk", "ring kunde xx"? Lenke til kommentar
Formula90 Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 Laget exel ark nå skal se på det dære helhetlig læring når jeg kommer hjem =) Å hadde liksom ikke såååå lyst til å kontakte fastlegen egentlig.. Lenke til kommentar
Myst Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Kom igjen'a, er bare ett lite steg for å forbedre hverdagen din. Selv bestilte jeg de bøkene med en gang jeg leste om dem og håper de vil være til hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå