Gå til innhold

Lysmåling med Canon EOS 7D og 24-105 L

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det er kameraet eller du som er problemet kan diskuteres. De siste bildene er veldig "Canon" i mine øyne. Så det er muligens noe så enkelt som at dere ikke er kompatible.

Automatikken i dagens digitale kameraer er fotsatt ikke ufeilbare så leverandørene vil prioritere forskjellig. Så hvis du ikke liker hva Canon gjør, så kan du prøve andre merker og se om de passer din stil bedre. Eller så må du bruke en del tid på å lære deg hvordan kameraet ditt viker og justere ting deretter.

Lenke til kommentar

Først vil jeg råde deg til å oppdatere firmwaren, samt å bruke auto-iso dersom du ikke er helt 100% safe i hva du gjør med innstillingene alltid.

Når det gjelder bildet med gravemaskinen: Jeg mener det er på grensen til å tape detaljskyggene i veiområdene og steinblokkene i front - altså for lyst i den delen. Senter mot midten av fjellet over gravemaskinen virker ok, det samme gjelder himmelen sett som en enhet. Den lille skogen til høyre ville tjent noe på å få lysnet skyggene en liten tanke. Men som en totalsum vil jeg mene at helheten gir et noe blast inntrykk, altså for lyst.

Nå vet jeg ingenting om hva du har gjort/ikke gjort med bildet i etterbehandlingen. Hvis dette var et råbilde som var urørt ville jeg ment at for egen del skulle jeg klart å justere meg frem til der jeg ville hatt det - andre har sine preferanser, selv liker jeg godt kontraster og klare gitte skyggeområder. Men samtidig er den nær utbrenningen av bakken/grusen en utfordring, særlig hvis man i tillegg vil lysne skyggene i skogen.

Man kan kanskje si at bildet ville muligens tjent på en svak minuskomp da det ble tatt, men det er likevel bedre enn det første bildet du viste frem. Det er som regel mye lettere å dra opp litt i ettertid enn å måtte gjøre motsatt når en samtidig og må øke skyggelyset i en bit av motivet. Man kan kanskje mene at man kunne nok ofret skogen til fordel for resten av bildet.

Hvis du bruker DPP så sjekk at du har siste utgave når du oppdaterer firmwaren. Når det gelder råfilkonverter til 7D så anbefaler jeg sterkt å bruke DPP fremfor 3.parts konvertere. Etter min erfaring får man hentet ut de siste bitene bedre med DPP - og oppskarpningsfunksjonen er blitt meget god, særlig unsharp mask delene. Til utebilder kan du nokså safe sette og bruke Landscape i Picture Style - det gir ofte et bedre grunnlag for en enklere etterbehandling, og bruker du jpg rett ut av kameraet vil disse se bedre ut med den profilen enn standard.

Jeg tror (som enkelte andre) at man inntil noe annet kommer frem vil kunne mene at foreløpig vil bildene kunne bli bedre dersom brukeren bruker noe mer tid på å sette seg inn i kameraet, og følger tipsene her, samt å bruke mer tid på råfilbehandlingen. Jeg er enda ikke 100% sikker på at "feilene" her skyldes bare brukeren alene, men sikker nok til å konkludere med dette inntil du har fått litt mer drag på helheten og vi da ser på resultatene igjen.

En viktig ting å huske på når du behandler/justerer på bildene er at det er du som skal bli fornøyd, ikke alle andre.

Tor

Lenke til kommentar

Kjeder meg litt og tok meg friheten til å gjøre en veldig kjapp justering på det siste bildet. Dette tok et minutt i Lightroom, og kan selvsagt gjøres helt annerledes. Jeg har ikke senket eksponeringa, men justert kontrastene, hevet skyggene noe i skogen (her kunne du hatt mer med å gå på ved å eksponere lysere og i RAW). Skarpet også opp ørlite, og la på litt vignettering.

post-42603-0-01969900-1344713884_thumb.jpg

Her er før- og etter i Lightroom.

post-42603-0-21239800-1344713920_thumb.png

Uansett hvordan du vil gjøre det kan du fint fikse opp dette bildet i etterbehandlinga med noen få justeringer. Du kan selvsagt gjøre bildet betydelig mørkere enn jeg gjorde det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er nok litt bortskjemt fra 50D, der kunne nesten alle "vanlige"(slike man viser til foreldre og gamle tanter!) bilder brukes uten justering.

Og jeg bruker DPP når jeg må, men vil gjerne slippe på den type bilder…

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...