Gå til innhold

Lysmåling med Canon EOS 7D og 24-105 L


Anbefalte innlegg

Kan du legge inn EXIF under bildet her?

 

Tor

 

Her har du exif på bildet og link til hele smørja :)

  • Flash Off, Did not fire
  • Aperture 8.00
  • Scale Factor To 35 mm
  • Equivalent 1.6
  • Shutter Speed 1/100
  • Thumbnail Image 5,522 bytes binary data)
  • Circle Of Confusion 0.019 mm
  • Field Of View 51.1 deg
  • Focal Length 24.0 mm (35 mm equivalent: 37.7 mm)
  • Hyperfocal Distance 3.76 m
  • Light Value 12.6

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et triks i denne typen situasjoner hvor du har god tid, er å skru over til liveview, trykke infotasten til du ser live-histogrammet, og sørge for at dette ligger så langt til høyre som mulig uten å brenne ut. Du har også mer å gå på i RAW. Litt knot hvis du ikke bruker stativ, dog.

Lenke til kommentar

På de to står det "Shot settings" og "Standard"

Ok, men for å gjøre ting litt enklere i DPP så kan du velge "Landscape" i "Picture Style", dermed får du normalt litt mer fylde i bildet på en kjapp måte, så finjusterer du videre selv etter dine preferanser. Selvsagt kan du justere videre fra standard og, men det krever litt mer.

 

Hvordan finner og legger jeg inn EXIF da?

Merk en thumb i DPP og klikk på "Info" oppe på verktøylinja.

 

Tor

Lenke til kommentar

Kjører han denne på Auto vil eksponeringa bli den samme som om han kjører AV eller TV uten kompensering, eller bruker M og lar lysmåleren stå på 0.

Ikke helt det samme nødvendigvis, og noe av poenget med å ta en slik sjekk er for å kunne eventuelt utelukke feil i kameraet og i såfall konse om brukerfeil alene. Man bør som regel ved feilsøking starte med det enkle for å jobbe seg videre.

 

 

Dynamikken i dette motivet er for stor.

Det er selvsagt (uten å ha vært på stedet og sjekket selv) en subjektiv vurdering, men jeg ville sagt at normalt burde ikke motivet skapt særlige problemer. Og ettersom jeg har forstått trådstarter skjer dette "fenomenet" i mange bilder, og jeg antar at han da og tar bilder av andre motiv og ikke bare det samme under samme lysforhold(?)

 

Det er ikke nødvendigvis så rart at han får andre resultater med 70-200. Eksponeringa vil bli en helt annen med et trangere utsnitt.

Relativ eksponering kan bli annerledes, men såfremt denne tendensen til å gi nærmest overeksponerte bilder uansett motiv ligger i en feil i kameraet ville jeg ment at den og ble synlig på andre brennvidder og ikke bare på 24mm f.eks.

 

At dette har forandret seg iløpet av to år er selvsagt litt mystisk, men kan det være så enkelt som at det ikke er kameraet (eller objektivet) som har forandret seg, men motivene?

Godt spørsmål forsåvidt (og noe bare trådstarter kan svare på), men jeg vi likevel mene at noe ikke stemmer helt med et eller annet og da basert kun på dette ene bildeeksemplet. Flere bildeeksempler med andre motiv ville kunne gitt et bedre grunnlag for å mene og tro noe.

 

Tor

Lenke til kommentar

At dette har forandret seg iløpet av to år er selvsagt litt mystisk, men kan det være så enkelt som at det ikke er kameraet (eller objektivet) som har forandret seg, men motivene?

 

Dette blir selvsagt synsing og veldig subjektivt, men inntrykket er at det ikke var slik til å begynne med. Har også prøvd mye på "grønn", men med samme resultat. Tar ikke så mye bilder med 70-200, så at den virker "bedre" må taes med en klype salt.

Ok, men da bør du først sammenligne litt mer nøye med eldre bilder og med omtrent samme motiv og lysforhold, er det forskjeller så sammenligne EXIF mellom bildene.

 

Kan du komme med et eksempel basert på en annen motivtype og gjerne mindre skarplys?

 

 

 

Edit: Vær klar over det ikke er uvanlig at bilder tatt under skarpe lysforhold må få en omgang lysjustering i råfilbehandlingen - poenget når du tar bildene er å ikke brenne ut høylysene da du ikke kan hente dette inn igjen.

 

Mitt generelle råd under skarpe lysforhold er å bruke AEB funksjonen og få da 3 ulike eksponeringer med f.eks -1.33 0 +1.33 dermed har du sikret deg rimelig brukbart i tilfelle kamerat vil slite med for store forskjeller mellom høylys og skygge. Du kan enkelt lagre dette inn på en av de 3 customvalgene (C1-C2-C3). Sett kamera på AV og velg blender, iso (eller autoiso) etc og sett opp AEB-funksjonen med dine valgte verdier, gå så inn og lagre det som et av customvalgene. Dermed har du et ferdig oppsett klart hele tiden.

 

I tillegg har du ved denne metoden også 3 ulike eksponeringer som du eventuelt kan bruke til HDR.

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Hvis man skal fortsette feilsøking for å utelukke feil i optikken er vel neste steg å ta et bilde av samme motiv med begge objektivene stilt på samme brennvidde og kamera på M og samme lukker- og blenderverdi. Hvis det er noe rart med 24-105 vil bildet tatt med det objektivet være lysere. Er de likt eksponert er det nok brukerfeil.

Lenke til kommentar

TorVilde: Jeg sliter med qoutinga her, men jeg tar det punkt for punkt. :)

 

 

1. Jo, hvis alle faktorer er de samme skal nøyaktig den samme mengde lys slippes inn på brikka når han ikke kompenserer. Blender og lukketid vil velges av kamera når han bruker grønn knapp, men mengde lys som slippes inn er den samme forutsatt identisk utsnitt, lysmåling på nøyaktig det samme punktet, nøyaktig det samme lyset og samme ISO.

 

2. Her står sola veldig høyt, og fokuspunktet er (med mindre han ikke har rekomponert) midt i trærnes skygger. Da vil himmelen blåses ut med mindre han kompenserer. Det er mulig han kunne hentet inn en del i RAW-fremkalleren, men dette er nok i overkant.

 

Til sammenligning var jeg ute klokken 6 i dag tidlig, og allerede da måtte jeg minuskompensere mot den relativt lyse skogen jeg hadde foran meg for ikke å blåse ut himmelen, og tross minuskompensering (husker ikke hvor mye da jeg bruker M, så EV-komp står alltid på 0) måtte jeg trekke ned i Lightroom. Og da var lyset til sammenligning fint og mykt.

 

3. Jepp, hvis bildene overeksponerer uansett motiv, er det noe galt. Men her står sannsynligvis sola like utenfor bildet.

 

 

4. Han må i hvert fall legge ut andre bilder enn det der for at det skal være mulig å konstatere kamerafeil.

Lenke til kommentar

Canons lysmålere er tydeligvis ganske så tungt sentrumsorientert uansett innstilling. Jeg har 7D og bruker nå konsekvent spotmåling. Jeg kjenner kameraet godt etter over 10 000 bilder så jeg er aktiv med eksponeringskompenseringen. Etter lang erfaring vet jeg hva som blir under/over-eksponert ut fra det som er i sentrum av søkeren dersom jeg ikke foretar justeringer. I tillegg er selvsagt RAW et must. Så mitt råd er ganske enkelt: Lær deg å kjenne kameraet ved prøving og feiling på "uviktige" bilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager. Ble litt irritert over at man ikke kan bruke skikkelig språk. Det er forresten situasjoner man godt kan bruke filter, men du tar nok ikke bilder i slike omgivelser. Nok OT.

 

Har sett på bildet ditt. Etter det jeg ser i exif så er det brukt auto der. Er iallefall det som står i min exif-leser. Når du bruker auto så slår kameraet på automatisk lyskorrigering, og da kan du oppleve at bildene blir lysere enn de ville vært med denne slått av. Det er også en standarinnstilling at den er slått på så det kan også oppleves i de andre sonene i visse situasjoner. Når du har tatt bildet i RAW kan du slå det av i ettertid, om dette har innvirkning når du bruker PS til rawkonverteringen aner jeg ikke Du kan lese om det her: http://cpn.canon-eur...ng_optimizer.do

 

Nå sier ikke jeg at det er det som er skylden, men det kan være greit å kjenne kameraet, og vite hva som er standarinnstillinger. Spesielt når man tilbakestiller kameraet til fabrikkinnstillinger.

--

dette er også nyttig lesing. Det står endel om de forskjellige lysmålemetodene.

http://cpn.canon-eur...compensation.do

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Har sett på bildet ditt. Etter det jeg ser i exif så er det brukt auto der. Er iallefall det som står i min exif-leser. Når du bruker auto så slår kameraet på automatisk lyskorrigering, og da kan du oppleve at bildene blir lysere enn de ville vært med denne slått av.

 

Det kan nok stemme det ja, droppet AV en periode i håp om at Auto ville gi flere "treffere".

 

4. Han må i hvert fall legge ut andre bilder enn det der for at det skal være mulig å konstatere kamerafeil.

 

Skal prøve å få gjort det i morgen, har noen bilder med helt andre motiver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er et annet bilde!

 

EXIF:

File Name IMG_5752.CR2

Camera Model Canon EOS 7D

Firmware Firmware Version 1.2.2

Shooting Date/Time 27.05.2012 17:35:04

Author Olav Gribbestad

Owner's Name

Shooting Mode Aperture-Priority AE

Tv( Shutter Speed ) 1/500

Av( Aperture Value ) 9.0

Metering Mode Evaluative Metering

Exposure Compensation 0

ISO Speed 200

Auto ISO Speed OFF

Lens EF24-105mm f/4L IS USM

Focal Length 24.0mm

Image Size 5184x3456

Image Quality RAW

Flash Off

FE lock OFF

White Balance Mode Auto

AF Mode One-Shot AF

AF area select mode Manual selection

Picture Style Standard

Sharpness 3

Contrast 0

Saturation 0

Color tone 0

Color Space sRGB

Long exposure noise reduction 0:Off

High ISO speed noise reduction 0:Standard

Highlight tone priority 0:Disable

Auto Lighting Optimizer 0:Standard

Peripheral illumination correction Enable

Dust Delete Data No

File Size 27526KB

Drive Mode Low-speed continuous shooting

Live View Shooting OFF

Endret av BIGG
Lenke til kommentar

Hva mener du selv at er galt med dette bildet? Jeg mener dette er greit eksponert (selv ville jeg gjort det hakket lysere). Her har du sannsynligvis et histogram som strekker seg over hele linja. Her har du i tillegg mye grått, noe som bidrar til å gjøre eksponeringen enkel. Her har du også sola bak deg (eller på skrå bak deg), i motsetning til hva tilfellet var på det forrige bildet.

 

At bildet kanskje kunne trengt litt kontraster har ikke med eksponeringen å gjøre, men bildebehandlingen. Hvis du fotograferer i JPEG (og dermed lar kameraet ta seg av bildebehandlingen) og synes bildene blir kontrastløse, kan du enkelt gå inn og justere dette i kameraet. Enten kan du velge blant profilene som heter "landskap", "portrett", osv, eller du kan gå inn på en av disse (her har du også et par-tre stykker du kan tilpasse selv) og fortelle kameraet hvor kraftig det skal gå til verks med f.eks. kontrastene.

 

Fotograferer du i RAW vil det ta deg 5 sekunder å gjøre det bedre i etterbehandlingen. Ørlite arbeid i kurver her (eller rett og slett ved å dra litt i slideren som heter "kontraster" hvis programmet du har har en sånn), og mye er gjort.

Endret av Keyzer28
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er i hvert fall ingenting med de to bildene du nå har lagt ut som tyder på feil med utstyret.

 

Kameraet er ikke spesielt intelligent og det aner ikke hva du tenker, så du er nødt til å gi det noen hint om hvordan du vil at fila skal se ut. Vil du at bildet skal være mørkere rett ut av kameraet - gi kameraet beskjed om det.

Endret av Keyzer28
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...