BIGG Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Bruker for det meste denne kombinasjonen av hus og objektiv. Problemet mitt er at nesten alle bildene blir for lyse. Så lyse at de må justeres ned 0,5-1.0 "brightness" i DPP. Bare unntaksvis er bildene korrekt eksponert. Har prøvd å sette kamera tilbake til fabrikkinnstillinger uten resultat, og huset har også overnattet med begge batterier ute. Tar en del bilder med 70-200 L IS, men der er ikke problemet så tydelig. Kamera oppførte seg ikke slik i starten, så det er tydelig at noe har forandret seg, men hva? Bruker som sagt basic innstillinger nå og vanligvis AV. Har noen et tips til hvordan jeg kan sjekke om det er lysmålingen som er problemet, slik at jeg ikke sender kamera på service og får det tilbake påstemplet ”Brukerfeil”? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 (endret) Sett kamera på stativ med 24-105mm, still objektivet på 70mm, Av, ISO 100 og les av hvilken lukkertid du får. Så bytter du til 70-200, samme innstillinger og ser om du får samme lukkertid. Får du forskjellig er det noe muffens med objektivet.. Endret 9. august 2012 av the_last_nick_left 1 Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Kanskje jeg stiller et dumt spørsmål men har du sjekket at du ikke har kommet borti og innstilt eksponeringskompensasjonen + et par knepp. Ofte lett og glemme og stille tilbake eller ikke se hva som er innstilt fra tidligere. Er 70-200 mm objektivet f2.8 eller f4? Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Jeg har også begge disse objektivene, men har ikke opplevd at de gir merkbart forskjellig eksponeringsverdier. Sammenlikningstesten the_last_nick_left foreslår virker fornuftig for å sjekke dette. Ellers syns jeg ofte i praksis at motiver tatt med videre vinkel ofte har større dynamisk omfang, gjerne pga. av mer innhold av himmel kombinert med skyggepartier etc. Da vil jo også korrekt eksonering være mer kritisk enn i scene med mer begrenset dynamikk. Du bør også sjekke om du bruker evaluerende, spot eller sentrumsdominert lysmåling, og om du rekomponerer bilde etter å ha fokusert og målt lyset. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 Har testa litt(fra terrassen i plaskregni diverse retninger/motiv) og resultatet er "selvsagt" korrekt og identisk fra begge objektivene. Litt mere info: 70-200 er f4 Eksp. komp. på null Ikke rekomponering Evaluerende lysmåling Som jeg skrev i førsteinnlegget er ikke problemet så tydelig på 70-200, der skjer det bare unntaksvis. Får vel teste noe mer for å se om det er mulig å finne et system i galskapen! Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 (endret) Hvilken firmware har du? Hvis du ikke har siste kan det være et skritt å oppdatere for å se om noe skjer. Hva skjer med bildene hvis du setter EV til -1? Sjekk og om ISO skifter dersom du bruker autoiso, hvis du ikke bruker autoiso så prøv med auto. Hvis EXIF viser 0 EV og bildene alikevel er tydelig overeksponerte kan dette ha flere årsaker, både feil med firmwaren og feil med lysmålingen, dvs dersom alle parametere ellers er innen normalen. Du kan og prøve å bruke grønn firkant, full auto for å se om det er likt da og. Normalt skal da kameraet selv ta full kontroll for å sikre korrekte verdier. Mulig det og kan være noe med objektivet ditt for alt hva jeg vet (du kan jo google litt om både selve problemet og eventuelle problem relatert til 24-105). Selv har jeg opplevd ved bruk av 7D og sigma 150-500 og fuglefotografering at kameraet plutselig går over i minus EV verdier, som regel -1 eller mindre. Dette har skjedd meg spesielt det siste året og 5-6 ganger, og uten at jeg er klar over det før jeg er hjemme og skal se over bildene. Når jeg tar bilder av fugler bruker jeg nesten alltid lukkerprioritet og autoiso. EV-verdiene har oftest skiftet midt i en serie, men inntil jeg får bevis for at det er kameraet selv som kødder det til så velger jeg å tro at jeg selv i heten har kommet borti justeringene, skjønt jeg vet enda ikke hvordan det skulle skje. At huset har overnattet ute burde ikke bety noe, dvs dersom det ikke ha lagt hele natten under himmeldusjen på full guffe. Selv har jeg glemt ute mitt 7D flere ganger, også under et tordenvær, men uten at det skadet noe. Tor Endret 9. august 2012 av TorVidle Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 (endret) At huset har overnattet ute burde ikke bety noe, dvs dersom det ikke ha lagt hele natten under himmeldusjen på full guffe. Selv har jeg glemt ute mitt 7D flere ganger, også under et tordenvær, men uten at det skadet noe. Tor En litten rettelse, jeg mente at huset hadde overnattet uten noen av batteriene i, men selvsagt innendørs, i håp om det kunne være noen innstillinger som ble nullstillt. Skal studere resten av tipsene senere! edit: typo Endret 9. august 2012 av BIGG Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Det kan være fint å se et par bildeeksempler. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 Det kan være fint å se et par bildeeksempler. Her er et typisk eksemplar: Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 (endret) Brukerfeil. Du måler lyset mot de grønne trærne, ergo blåser du ut himmel og snø. Endret 9. august 2012 av Keyzer28 1 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 Brukerfeil. Du måler lyset mot de grønne trærne, ergo blåser du ut himmel og snø. Ja brukerfeil er helt klart et alternativ, men det var ikke slik da kamera og objektiv var nytt for et par år siden... Da ble de fleste bildene bra rett fra kamera. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Det kan være fint å se et par bildeeksempler. Her er et typisk eksemplar: Når du laster råfila inn i DPP: Hva står "Hvite balanse adjustment" og "Picture Style" på (i nedtrekksmenyene)? Kan du legge inn EXIF under bildet her? Tor Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 (endret) Brukerfeil. Du måler lyset mot de grønne trærne, ergo blåser du ut himmel og snø. Ja brukerfeil er helt klart et alternativ, men det var ikke slik da kamera og objektiv var nytt for et par år siden... Da ble de fleste bildene bra rett fra kamera. Har du brukt samme lysmålingsmetode hele tiden? At det bildet der ender med utbrent himmel er i hvert fall ikke rart hvis du har satt fokuspunktet på det grønne uten å minuskompensere. Endret 9. august 2012 av Keyzer28 Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 (endret) Brukerfeil. Du måler lyset mot de grønne trærne, ergo blåser du ut himmel og snø. Det kan selvsagt være brukerfeil, men og feil i kameraet. Canons kamera er generelt gode på vanskelig lysforhold, men avvik kan skje ved særlig kompliserte forhold. F.eks har jeg opplevd at lysmåleren kan gå bananas i 5DII ved spesielle kveldslys målt mot himmelen/solnedgangen - men da blir bildene kraftig blå/grå-tonet. Dog er det et rimelig sjeldent fenomen - og jeg ville sagt at motivet på bildet ikke burde skapt særlige problemer for lysmålingen normalt sett. Et annen forhold er at Canonkamera har en generel tendens til svak minus EV for å få fyldigere fargemetning - men her er det nok (etter bildet og dømme) et eller annet som inntrykksmessig ligner en pluss EV på rundt 1 eller litt under - noe som, dersom det er standard at skjer skulle tilsi enten en fast brukerfeil eller et eller annet i kameraet som skaper forholdet. Men ettersom jeg forstår er dette annerledes med et annet objektiv, noe jeg finner mistenkelig og litt underlig på samme tid. En brukerrelatert feil som gir et overeksponert inntrykk burde gi samme utslag uavhengig av valgt objektiv ville jeg tro. Edit: Som nevnt over foreslo jeg at trådstarter tok noen bilder på auto/grønn firkant fordi da vil kamera overstyre/ta kontrollen, dermed er det antatt litt enklere å peile seg inn på eventuell brukerfeil og glemme feil i kameraet. Eller motsatt. Tor Endret 9. august 2012 av TorVidle Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Nja. Jeg har 7D jeg også, og i den typen situasjoner som det der - ved bruk av evaluerende (og enda mer hvis han bruker spot uten kompensering), vil det resultere i utbrent himmel dersom han måler lyset mot det grønne i bildet. I midten av dette bildet ligger i tillegg den grønne skogen i skygge, så her fikk han en alt for lang lukketid dersom han stolte på lysmåleren, og det resulterte i alt for mye lys på brikka. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Nja. Jeg har 7D jeg også, og i den typen situasjoner som det der - ved bruk av evaluerende (og enda mer hvis han bruker spot uten kompensering), vil det resultere i utbrent himmel dersom han måler lyset mot det grønne i bildet. I midten av dette bildet ligger i tillegg den grønne skogen i skygge, så her fikk han en alt for lang lukketid dersom han stolte på lysmåleren, og det resulterte i alt for mye lys på brikka. Jeg er ikke uenig i tanken din, men selv vil jeg helst avvente til han har kjørt en test med full auto for da burde kameraet selv være intelligent nok satt opp til å takle motiv som dette på en rimelig ok måte. En annen sak er at foreløpig har vi rimelig liten info om bildet, samt å få se andre motivtyper. Jeg klarer ikke se hvor fokus kan være satt, ei heller vet vi noe om fokusoppsettet. Som jeg nevnte over finner jeg det underlig at han får ulikt resultat med det andre objektivet, noe han ikke burde dersom det er en fast brukerfeil. Tor Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 (endret) Når du laster råfila inn i DPP: Hva står "Hvite balanse adjustment" og "Picture Style" på (i nedtrekksmenyene)? Kan du legge inn EXIF under bildet her? Tor På de to står det "Shot settings" og "Standard" Hvordan finner og legger jeg inn EXIF da? Endret 9. august 2012 av BIGG Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 (endret) Kjører han denne på Auto vil eksponeringa bli den samme som om han kjører AV eller TV uten kompensering, eller bruker M og lar lysmåleren stå på 0. Dynamikken i dette motivet er for stor. Han kunne muligens kjørt en høyreeksponering mot himmelen, dratt ned himmelen i ettertid og hevet de mørke partiene i forgrunnen, men her ville jeg nok tatt turen tilbake en annen tid på døgnet, eller kjørt flere eksponeringer. Det er ikke nødvendigvis så rart at han får andre resultater med 70-200. Eksponeringa vil bli en helt annen med et trangere utsnitt. Jeg vet jo ikke om det er noe galt med objektivet, men det går i hvert fall ikke an å lese noe sånt ut av dette ene bildet. At dette har forandret seg iløpet av to år er selvsagt litt mystisk, men kan det være så enkelt som at det ikke er kameraet (eller objektivet) som har forandret seg, men motivene? Endret 9. august 2012 av Keyzer28 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 At dette har forandret seg iløpet av to år er selvsagt litt mystisk, men kan det være så enkelt som at det ikke er kameraet (eller objektivet) som har forandret seg, men motivene? Dette blir selvsagt synsing og veldig subjektivt, men inntrykket er at det ikke var slik til å begynne med. Har også prøvd mye på "grønn", men med samme resultat. Tar ikke så mye bilder med 70-200, så at den virker "bedre" må taes med en klype salt. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Trikset er nok å bli godt kjent med kameraets lysmåler. Fordelen med å bruke f.eks. AV i forhold til grønn knapp, er ikke bare at du har full kontroll på dybdeskarpheten, men også at du enkelt kan bruke tommelhjulet til å kompensere ved behov. Og i mange situasjoner er det behov for det. Her er det definitivt behov for en minuskompensering hvis du lot kameraet måle lyset midt i bildet - altså i skyggepartiene i skogen. Under mer normale forhold går det stort sett greit, men her er kontrastene for store. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå