Gå til innhold

Er det lov å selge gammelt som nytt?

Anbefalte innlegg

Fikk en harddisk fra PS WEB i går. Den virket ikke. Vel, slikt skjer, men når jeg undersøker nærmere oppdager jeg at disken er produsert for 10-11 måneder siden og har riper på siden. Lite sur ringer jeg til support og får høre at disken er overhalt av fabrikken og burde virke. Jeg kjøpte en NY disk, for svingende, ikke en GAMMEL og BRUKT en! Jeg fikk ingen beklagelse, bare et returnummer før supporteren rømte ved å si adjø og avbryte samtalen.

Er det lov å selge en brukt vare som om den er ny?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har fått en vare som i andre bransjer kalles B-vare. Den behøver ikke være dårligere, og kan i enkelte tilfeller være bedre/sikrere siden den er dobbeltsjekket. (Vaskemaskiner o.a. er ofte det.) Varer som ikke er nye skal ikke selges som nye. Mener det står noe i markedsføringsloven om det.

Lenke til kommentar

Er det lov å selge en brukt vare som om den er ny?

Nei, ikke uten å opplyse om at den er demo-brukt eller reparert RMA.

Jeg fikk nettopp et oppskrapet kabinett med støvete psu vifte og et hovedkort som manglet alt ekstrautstyr, samt hadde artic silver mellom chipset og ribbe..... riktignok fra pcmax som har et rykte...

PS web burde holde seg for gode til dette.

Benefit of the doubt kunne de jo kanskje få hvis de hadde gjort en feil, men dette synes jeg ikke er bra.

DrErling

Lenke til kommentar

Så lenge varen er i samme stand som en ny vare, trenger man ikke å opplyse om at den er brukt/reparert/etc., ren JURIDISK. Naturligvis bør man jo opplyse det sånn rent etisk...

Kjøper man en vare med en skade, er det en vare med en mangel etter lovens definisjon. Har varen en mangel, kan man kreve det kompansert på en eller annen måte. (Butikken kan dog nekte å selge den...)

Lenke til kommentar
Så lenge varen er i samme stand som en ny vare, trenger man ikke å opplyse om at den er brukt/reparert/etc., ren JURIDISK. Naturligvis bør man jo opplyse det sånn rent etisk...

hmmm, men så lenge man oppdager at varen er brukt/reparert/etc så er jo ikke varen i samme stand som en ny vare. Dette synes jeg er merkelig at kan være lovlig.

DrE

Lenke til kommentar

......

Det er egentlig vanskelig å finne brukte fysiske varer som er i samme stand som en ny vare selv om en selger kan hevde det (subjektive kriterier). Unntak er f.eks. digitale programmer og lignende (f.eks. brukt Window 95 - som ny :lol: eller lignende).

Er det ikke villedende å selge f.eks. en ny PC med brukt prosessor (selv om flesteparten av kjøperne aldri kommer til å kikke på selve prosessoren og heller aldri merke forskjellen - og tror han får en ny prosessor)?

Godt forseglede og innpakkede datakomponenter er tillitvekkende.

Lenke til kommentar

Det er egentlig vanskelig å finne brukte fysiske varer som er i samme stand som en ny vare selv om en selger kan hevde det (subjektive kriterier). Unntak er f.eks. digitale programmer og lignende (f.eks. brukt Window 95 - som ny :lol: eller lignende).

Er det ikke villedende å selge f.eks. en ny PC med brukt prosessor (selv om flesteparten av kjøperne aldri kommer til å kikke på selve prosessoren og heller aldri merke forskjellen - og tror han får en ny prosessor)?

Godt forseglede og innpakkede datakomponenter er tillitvekkende.

Om jeg tar ut en CPU av en eske, for å teste et hovedkort, bruker jeg skjelden goop. Jeg putter CPU'en tilbake i esken etter endt test, og selger den som fullpris.

Om vi mot formodning får inn en HDD, vaskes og renses denne (rent fysisk), og partisjoner slettes, etc. Disken selges mest sannsynelig til fullpris, med mindre det er synlige slitasjemerker på den (riper, etc.)

Merk at dette er teoretiske ting...

Om noen kjøper en windows XP-upgrade, og kjøper gal pakke, ringer vi microsoft for å få bekreftet at produktet ikke har vært tatt i bruk, før vi vasker cd'en, og sjekker den for riper, etc før den går ut i hyllene igjen.

I utgangspungtet gir vi alltid 5-10% rabatt på alle ting vi bruker til å teste/demoprodukter/kundereturer, etc. Ikke fordi vi er pliktige til det, om ting er i god stand, men fordi vi mener at det er rett i forhold til kunden. :yes:

Jeg ville selvfølgelig bli pissed jeg også, om jeg betalte fullpris for noe som ser ut som om det er blitt voldtatt av en kjøttkvern i amfetaminrus....

Edit: En liten ting til: I blandt får vi faktisk produkter som er reparert hos produsenten tilsendt oss som nye varer. Noen ganger ser disse helt herpa ut... Dette er jo et direkte tap for oss, som vi dekker selv, ved å gi rabatt... Andre ganger blir ting gjennomsøkt i tollen, og da kan ting bli åpnet, ripet opp og teipet igjen.. Moralen er at man ikke alltid skal skyte butikken! :-?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...