Gå til innhold

Hva er det med dagens ungdom?


Anbefalte innlegg

Hva er det med dagens ungdom som ikke vil la meg kjøpe lettøl? Her går jeg rundt og tror at dagens ungdom er totalt grenseløse i forhold til dop og sex, og så blir jeg uglesett for å prøve og komme gjennom med et par lettøl etter klokka 20.00 (kjøpes hovedsakelig til et annet familiemedlem).

 

Det har skjedd flere ganger nå, der ulike ekspeditriser stopper opp med lettølen. Jeg sier da at det bare er litt alkohol i den. Men blir igjen mistenkeliggjort når butikkjenta holder fast på at dette faktisk er ØL.

Vedkommende prikker sin kollega i ryggen, og spør hva hun mener. Hun er også ung, så hun er enig med førstnevnte.

 

Så kommer stunden da man skal lage en scene av dette, og roper ut i butikken til en eldre kollega: "Er det lov å kjøpe lett-ØL nååå?"

Når svaret blir Ja får jeg ingen unnskyldning overhodet.

De unge damene som tydeligvis tilhører avholdsbevegelsen, er trolig i sjokk over at jeg fikk kjøpe lett-øl etter klokka 20! :hmm:

De tror nok at jeg skal pøse i meg ØLET selv. Tenk det...!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hva ønsker du å uttrykke egentlig?

 

Lettøl skiller seg fra andre typer pilsner med at den har lavere alkoholinnhold. Det er fortsatt en type øl.

Disse ungdommene du beskriver kan være nyansatte, og de liker ikke å ta feil. Derfor spør de medarbeidere om det er lov å selge lettøl etter klokken 20. Å være forsiktig på jobben er ikke et tegn på at vedkommende er avholds.

 

Så bare fordi du er alkoholiker på heltid betyr ikke at du bør ta deg frihet til å klage på andre som er mer ansvarsbevisst enn deg. (kjøpe alkohol til familie/venner er den eldste unnskyldningen for alkoholikere)

 

 

Det er også festlig hvordan du påstår at at ungdommer driver uhemmet med ulovlige rusmidler og ville orgier, men samtidig er avholds ovenfor alkohol.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Imponerende.

 

Selv synes jeg det er hakket mer festelig å bevitne hoderegnekunnskapene til en del. Men, de aller fleste er nå hyggelige, om man ikke prater nedlatende til dem. Noe som selvsagt er en normal menneskelig reaksjon.

 

"litt alkohol i" er nok ikke akkurat et overbevisende argument. Argumentet "lettøl som ikke inneholder mer enn 2,5% alkohol er ikke å regne som alkohol som har restriksjoner" derimot.

 

Men dette innlegget må ha blitt skrevet når Frankline har et lite delirium. På lettøl.

Endret av norskgoy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, hva er det du er ute etter?

 

Noen unge jenter tok feil og var usikre på om de kan selge lett-øl etter 20:00 (18:00), og du tror de tilhører en slags avholdssekt?

 

Hva med å kjøpe det FØR 20:00 (18:00) for å slippe disse øyeblikkene? Jeg har selv jobbet i butikk (5 år siden nå), og sjefen utrykker veldig ofte hvor strengt alkoholsalget er. Da det har skjedd i samme butikk at noen har solgt etter stengetid, eller til mindreårige, og blitt tatt for dette. Det resulterer i oppsigelse (selvfølgelig) og stengt alkoholsalg i 1-6mnd, alt etter alvorlighetsgraden.

 

Så jeg skjønner disse jentene veldig godt, vil heller stoppe og spørre, om man er i tvil, enn å gamble om det er lov eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har selv jobbet i butikk (5 år siden nå), og sjefen utrykker veldig ofte hvor strengt alkoholsalget er. Da det har skjedd i samme butikk at noen har solgt etter stengetid, eller til mindreårige, og blitt tatt for dette.

 

Jeg er bare ute etter at ungdommen kan reglene, som faktisk gjelder for hele landet. Hvis noen er i tvil, kan de prøve om det kommer opp et rødt kryss (eller noe) når de leser av strekkoden på ølet. Hvis det ikke kommer opp en slik advarsel, er det greit å selge. Dette ble sagt i en butikk jeg var i, da "saken skulle oppklares".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har selv jobbet i butikk (5 år siden nå), og sjefen utrykker veldig ofte hvor strengt alkoholsalget er. Da det har skjedd i samme butikk at noen har solgt etter stengetid, eller til mindreårige, og blitt tatt for dette.

 

Jeg er bare ute etter at ungdommen kan reglene, som faktisk gjelder for hele landet. Hvis noen er i tvil, kan de prøve om det kommer opp et rødt kryss (eller noe) når de leser av strekkoden på ølet. Hvis det ikke kommer opp en slik advarsel, er det greit å selge. Dette ble sagt i en butikk jeg var i, da "saken skulle oppklares".

 

Stemmer det, vi hadde noe som peip i kassen, om det var alder eller tidsrestriksjon på varene. Og de burde faktisk ha tenkt seg om, og faktisk bruke dette redskapet. Dette ble jo innført for at folk ikke skulle være i tvil om produktet har aldersgrense.

Endret av Tiugama Kaa
Lenke til kommentar

Liker denne:

 

"Dagens unge mennesker elsker luksus. De har dårlige manerer, bryr seg ikke om autoriteter og mangler respekt for sine eldre. Dagens barn er virkelige tyranner, de reiser seg ikke når eldre kommer inn i rommet hvor de sitter, de motsier sine foreldre, snakker sammen i voksnes nærvær, spiser grådig og tyranniserer sine lærere."

 

- Sokrates, 470 - 399 fvt

 

Jeg har selv jobbet i butikk (5 år siden nå), og sjefen utrykker veldig ofte hvor strengt alkoholsalget er. Da det har skjedd i samme butikk at noen har solgt etter stengetid, eller til mindreårige, og blitt tatt for dette.

 

Jeg er bare ute etter at ungdommen kan reglene, som faktisk gjelder for hele landet. Hvis noen er i tvil, kan de prøve om det kommer opp et rødt kryss (eller noe) når de leser av strekkoden på ølet. Hvis det ikke kommer opp en slik advarsel, er det greit å selge. Dette ble sagt i en butikk jeg var i, da "saken skulle oppklares".

Når jeg jobbet på Rema 1000 var det ikke slik advarsel på tidsrestriksjoner, kun på varer som det var 18 års aldersgrense. Siden det er 18 års aldersgrense på lettøl ville det i hvert fall ikke fungert på den Rema 1000 butikken jeg jobbet på.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Siden det er 18 års aldersgrense på lettøl ville det i hvert fall ikke fungert på den Rema 1000 butikken jeg jobbet på.

 

Er det lenge siden du jobbet der da?

Rart at det skal være lov å kjøpe lettøl utover kvelden, men at det likevel ikke er lov.

Jeg ville kanskje følt det var mistenkelig å kjøpe lettøl på Kiwi klokka 22.50, noe som er mulig siden de har åpent til 23.00. Men jeg har ikke prøvd å kjøpe klokka 22.50.

Lenke til kommentar

Siden det er 18 års aldersgrense på lettøl ville det i hvert fall ikke fungert på den Rema 1000 butikken jeg jobbet på.

 

Jeg ville kanskje følt det var mistenkelig å kjøpe lettøl på Kiwi klokka 22.50, noe som er mulig siden de har åpent til 23.00. Men jeg har ikke prøvd å kjøpe klokka 22.50.

Siktet til dette du skrev:

 

Hvis noen er i tvil, kan de prøve om det kommer opp et rødt kryss (eller noe) når de leser av strekkoden på ølet. Hvis det ikke kommer opp en slik advarsel, er det greit å selge.

 

Siden det er 18 års aldersgrense på lettøl ville det i hvert fall ikke fungert på den Rema 1000 butikken jeg jobbet på.

 

Jeg ville kanskje følt det var mistenkelig å kjøpe lettøl på Kiwi klokka 22.50, noe som er mulig siden de har åpent til 23.00. Men jeg har ikke prøvd å kjøpe klokka 22.50.

Siktet til dette du skrev:

 

Hvis noen er i tvil, kan de prøve om det kommer opp et rødt kryss (eller noe) når de leser av strekkoden på ølet. Hvis det ikke kommer opp en slik advarsel, er det greit å selge.

 

Poenget mitt var at det ikke kommer opp noen slik advarsel på tidsrestriksjoner (i butikken jeg jobbet i), kun på varer med 18 års aldersgrense.

Lenke til kommentar

Alle Rema-butikker har samme kassasystem (jeg har jobbet som vikar på ~15 stykker, i Nord-Norge og på østlandet), og i alle fall siden jeg begynte i 2010 har det vært tidssperre på øl, mens bare aldersgrensesperre på lettøl og tobakk. Så her tar du nok feil, kun10kr, enten kjenner du ikke kassasystemet godt nok eller så skrøner du.

 

Alle Rema-butikker har samme kassasystem (jeg har jobbet som vikar på ~15 stykker, i Nord-Norge og på østlandet), og i alle fall siden jeg begynte i 2010 har det vært tidssperre på øl, mens bare aldersgrensesperre på lettøl og tobakk. Så her tar du nok feil, kun10kr, enten kjenner du ikke kassasystemet godt nok eller så lyver du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...